DE RUTA! Camí Ignasià. 21 Fraga-Lleida

Primera etapa catalana del Camí Ignasià. L'itinerari commemora el camí que Ignasi de Loiola va recórrer el 1522 entre el País Basc i Catalunya. Després d'experimentar un trasbals vital, el fundador de l'orde dels Jesuïtes abandonava una vida presumiblement plàcida com a fill de família benestant i iniciava un pelegrinatge a Palestina seguint el Camí de Sant Jaume de Catalunya. La primera part del periple va acabar amb una estada a Manresa de més de deu mesos; en acabar, s'embarcaria cap a Jerusalem des de Barcelona. Les intuïcions fonamentals que el van portar a la fundació de la Companyia de Jesús es van gestar en aquest període.

Tot pelegrinatge, laic, religiós, civil o espiritual té en comú la virtut de l'engatjament. És un procés atàvic en què hom acaba compromès amb el destí del camí, i aquesta finalitat preval per damunt de tot. L'experiència del caminant dependrà, en darrer terme, més d'aquest compromís que no pas de les característiques del recorregut. Recordem això perquè el vell Camí de Sant Jaume ha esdevingut un important eix de comunicacions i d'infraestructures. Bona part de l'entorn -no tot, sortosament- ha canviat radicalment a conseqüència de la urbanització, de la industrialització i d'una pràctica agrícola i ramadera intensiva. El resultat és, sovint, pertorbador a causa de l'impacte d'aquest creixement. Si no fos per aquell engatjament, arribaríem a creure que, en cas de tornar a néixer, Ignasi pensaria que els catalans ens hem venut l'ànima.

El camí disposa d'una pàgina web, l'"Oficina del Pelegrí", que informa de l'estat de la ruta, de l'oferta d'allotjament i restauració i de l'entorn cultural. El tram català condueix de Fraga a Barcelona en deu etapes que sumen 252,1 km, unes 63 h. Es pot recórrer amb bicicleta del tipus BTT o gràvel amb petites modificacions de traçat fins a Manresa, i amb altres de més notables fins a Barcelona. Disposa de marcatge propi fet amb pintures de color taronja i de majòliques col·locades en llocs preeminents. Des de Fraga fins a Castellgalí, prop de Manresa, el traçat coincideix amb el Camí de Sant Jaume català; se'n pot aprofitar la senyalització, però en direcció inversa.

Fraga. Campanar de l'església de Sant Pere. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Els trams catalans del Camí Ignasià (núm. d'etapa, origen-final, distància, desnivell positiu acumulat i temps efectiu de caminada, sense aturades). El total (variant exclosa) suma 252,1 km, +3.885 m i 62 h 50 min.

• 21 Fraga-Lleida,33,31 km, +260 m, 8 h 15 min
  • 28 Manresa-Terrassa, 35,81 km, +1.020 m, 9 h 5 min
  • 29 Terrassa-Barcelona, 26,33 km, +480 m, 6 h 35 min

Més una variant:

• 25B Cervera-Igualada per Sant Guim de Freixenet, 38,67 km +380 m, 9 h 20 min.
Alcarràs. Església de L'Assumpció. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Ruta senyalitzada. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta gràvel o tot terreny.

• 0,00 km (117 m). Se surt de Fraga des de la plaça de l'Ajuntament. Seguint el passeig de Barrón Segoñe, mirant de cara a l'ajuntament, a l'esquerra puja el carrer Obradores Revolt, que en forta pujada porta fins a la carretera N-II. Es puja per la carretera.
  • 2,54 km (218 m), 0 h 45 min. S'arriba a un cartell que indica una pista asfaltada que puja a l'esquerra: «Campo de Tiro las Acacias». Se segueix i se supera una forta pujada.
  • 5,00 km (167 m), 1 h 25 min. Se surt a una rotonda. Es pren la segona pista asfaltada, marcada com a «Via de Servei». Seguim recte cap a llevant, a contracorrent de la circulació dels vehicles. Les bicicletes han de retrocedir uns 200 metres, creuar un pont sobre la A-2 i agafar el primer camí a mà esquerra que, sempre pel costat de la A-2 arriba a l'altura de Soses on es retrobarà el traçat a peu.
  • 7,72 km (140 m), 2 h 5 min. Es passa sota un pont que creua l'A-2. Se segueix recte per la via de servei fins a una rotonda. Aquí s'entra a la Catalunya autonòmica. Un pal indica el camí de Sant Jaume que se seguirà, en direcció inversa, fins a Montserrat. Es pren la segona carretera asfaltada a l'esquerra, estreta i amb força pendent. Seguint els senyals se supera la serra de Montull, es baixa i s'arriba de nou a una rotonda de l'autovia A-2. Sense entrar a la rotonda, se segueix recte fins a un pont proper.
  • 12,50 km (143 m), 3 h 15 min. Pont que passa a l'altre costat de l'A-2. S'arriba a una rotonda, es gira a l'esquerra i es pren la via de servei que va paral·lela a l'autovia fins al punt km 14,85 on, en una ampla rotonda, es pren el voral de la carretera N-II. Passada una altra rotonda, s'agafa una pista a mà dreta (km 15,76) camí a Lleida. La pista es torna de terra, se surt a la carretera de Torres de Segre, que se segueix 250 m a la dreta per prendre una pista asfaltada a l'esquerra que duu a Alcarràs.
  • 18,40 km (130 m), 4 h 40 min. Alcarràs. Es creua la població per anar a sortir a l'avinguda de l'Onze de Setembre, al final de la qual es pren una pista asfaltada en direcció a Butsènit.
  • 24,50 km (146 m), 6 h 6 min. Desviació just abans d'entrar a Butsènit. Es gira a la dreta, cap al sud, en direcció al riu Segre, que es continuarà mantenint-lo sempre a la dreta. Uns 37 min més endavant (km 27,14), es deixa a l'esquerra l'Àrea Natural dels Aiguamolls de Rufea, un bon indret per reposar. El camí continua cap a llevant i, posteriorment, gira al nord.
  • 32,00 km (148 m), 7 h 57 min. S'entra a la ciutat de Lleida per l'avinguda de l'Alcalde Areny, es passa l'Estació d'Autobusos, es gira a l'esquerra per l'Avinguda de Catalunya i, prenent a la dreta els carrers de Sant Antoni, Major es passa pel costat de la Catedral de Lleida, de la capella de Sant Jaume i de l'Oficina de Turisme.
  • 33,31 km (152 m), 8 h 15 min. Ajuntament de Lleida. Final d'etapa.
Lleida. La Suda i la Seu Vella des del castell de Gardeny. FOTO: Catalunya-Palau Robert