El Pont Cabradís des del Riu de Valls

El Palau Robert recomana aquesta ruta: El Pont Cabradís des del Riu de Valls.

Itinerari que discorre entre els termes de Guixers, a la Vall de Lord, al Solsonès, i el terme de Gósol, al Berguedà, seguint els cingles de la Corriu i els marges de la ribera d'Aigua de Valls. La Vall de Lord és una contrada de forta personalitat paisatgística i cultural que ocupa la capçalera del riu Cardener, compartida amb el Berguedà. Els seus aproximadament 277 km2 s'estenen entre la serra de Port del Comte (de 2.386 m, al NO), la serra del Verd (2.282 m, al N) i el Cap Llitzet (2.321 m, NE). Per l'E i el SE s'estén fins a l'aigua de Llinars, després anomenada aigua d'Ora, pel SO fins al Cardener i, per ponent, fins a la serra d'Encies.

Enmig d'aquest perímetre s'alça un intricat conjunt de serres de fisonomia espectacular formades per materials on alternen les margues, les calcàries i el conglomerat pinyolenc de morfologia montserratina (pla de Busa, serra dels Bastets, mola de Lord, cints d'Aigua d'Ora i de les Valls i altres). La tenacitat persistent dels seus habitants manté dempeus i vives moltes masies situades ben lluny dels vials i assentaments principals de la vall.

Recorregut sinuós, sense cap dificultat especial, que demana però una certa experiència a muntanya a causa de la configuració del terreny i de l'espaiament de la senyalització.

Guixers. Molí de la Corriu. FOTO: Catalunya - Palau Robert

L'itinerari que es proposa té el seu començament al nucli de Valls del municipi de Guixers, a la Vall de Lord, Solsonès. S'hi arriba per la carretera LV-4241a (C-463) que va de Berga a Sant Llorenç de Morunys prenent el trencall que neix al marge de ponent del pont de Valls en direcció a Valls, on hi ha l'ajuntament del municipi. Sobrepassat el nucli, seguint la pista asfaltada que condueix als entorns de Vilacireres i la Corriu, es troba, al cap d'1,2 km, un espai d'estacionament situat sobre la masia de Cal Riu de Valls. S'hi aparca el vehicle.

• 0,00 km (872 m). Espai d'estacionament situat sobre la masia del Riu de Valls. Es pren la pista en direcció NE, de pujada, seguint els indicadors de l'itinerari del Pont Cabradís núm. 1 senyalitzat per l'Espai Natural Protegit de la Serra del Verd i les marques del sender de gran recorregut GR 1.2. Es deixa una font a mà esquerra; després d'una curta pujada cimentada la pista torça fortament a l'esquerra, es deixa la pista i el recorregut del GR i es trenca cap a la dreta per la pista que baixa cap al fons de la vall tot saltant un cadenat. El riu de Valls discorre a la dreta; es passa el torrent de Sant Martí i més endavant es creua el congost de Vallpregona.
  • 1,56 km (910 m), 28 min. Presa de l'embassament del Gorg de l'Olla. Es puja el desnivell per una escala metàl·lica i es continua, ara per un corriol arrambat al pendent que s'adapta a la sinuositat del terreny. Es creua una passera metàl·lica, es descriu una ziga-zaga en pujada (1,70 km) i es continua, nord enllà travessant el bosc esponerós de la Rasa dels Pins Llargs.
  • 2,15 km (919 m). 40 min. Bifurcació davant de la casa del Molí de la Corriu, habitada (senyalització). Es continua cap a l'esquerra (O) pel trencall senyalitzat com a Ruta dels Cims, núm. 3, que se seguirà fins al Pont Cabradís. El camí de la dreta -per on se'n va l'itinerari núm. 1- creua l'aigua de Valls per un pont i voreja l'edifici d'una central elèctrica; després es tornarà per aquí. Cal parar atenció al corriol que s'ha pres, que va torçant a la dreta (N i, després, E), salta el torrent de la Corriu (senyalització) i, feta la mitja volta, se situa sobre la casa. Es fa una ziga-zaga, se surt en un camí i s'enfila de nou cap a l'esquerra, a ponent (O) i en pujada (senyalització).
  • Al cap de poc (2,85 km, 1 020 m) es creua a l'altre marge del torrent (senyalització) i, més amunt, se surt en una pista que se segueix cap a la dreta durant 100 m. Quan la pista torna a passar el torrent i gira al NE, es deixa.
  • 3,15 km (1 054 m), 1 h 5 min. Revolt sobre el torrent de la Corriu (senyalització). Es deixa la pista i es continua recte cap amunt (NO) mantenint la riera a l'esquerra. Compte: als 200 m el corriol gira a la dreta (N, fites) i puja fortament fins a trobar un altre camí que es pren cap a la dreta (E). S'arriba a la font del Roure (3,70 km, 1 145 m), el corriol torça al NO i surt en un camí que ve dels prats de la Corriu. Es gira a la dreta (NE). Els camps estan presidits per les restes de la gran masia de la Torre de la Corriu, lamentablement mig ensorrada, situada en un magnífic indret al peu dels cints de l'Espluga (a la vall de Lord els cingles s'anomenen "cints", les feixes "rues" i els rierols "aigua"). S'ha d'anar a passar entre el mas i els corrals i pallers emplaçats a la banda de llevant i situar-se a l'altra banda de la casa (3,97 km, 1 209 m, senyalització), on es troba el camí d'accés al mas. Es gira a la dreta (E); quan el camí tomba al nord, es deixa i es continua pel corriol que surt cap a la dreta, en baixada (senyalització).
    Gósol. El Pont Cabradís. FOTO: Catalunya - Palau Robert

• 4,31 km (1 224 m), 1 h 35 min. Mirador dels Cintells, amb plafons explicatius de l'entorn. Magnífica visió sobre la vall i serres dels Tossals, Valielles, Bastets i Busa. Fins al Pont Cabradís, el corriol, que ara tomba al nord en forta baixada, va resseguint sinuosament els plecs del terreny i les torrentades, amb pujades i baixades que enllacen les rues dels cints. Es creua el torrent de Vilacireres (5,07 km, 1 028 m, senyalització) i es gira fortament al SE; es passa una segona torrentada (5,43 km, 1 063 m, atenció a la continuació del corriol, que surt recte i amunt després de saltar el torrent) i es volta la gran mola dels Cims coronada pel Morro Aguilar, de 1 401 m.
  • 6,04 km (1 148 m), 2 h 5 min. Mirador dels Cints de la Torre, situat uns 200 m per sobre del riu. Es continua endavant, perdent alçària progressivament i flanquejant per sota les imponents parets del Morro Aguilar. Al punt 7,00 km (1 055 m) es creua el torrent de Comallonga (senyalització); més enllà, la gran balma dels Cints i, després de tres torrenteres i un fort descens, s'arriba al trencall situat damunt mateix del Pont Cabradís (senyalització on conflueixen els itineraris 3 i 1); cal descendir-hi (passamans d'ajuda).
  • 8,70 km (1 035 m), 2 h 45 min. El Pont Cabradís. El lloc és angost però molt atractiu. Els enormes blocs encastats sobre la llera del riu, recoberts i soldats per la tosca i la vegetació fossilitzada, conformen un singular pas en forma de túnel de 60 m travessat per l'aigua, clara i abundosa. Innumerables degotalls vessen de les parets i del sostre configurant un entorn de fantasia propi de l'imaginari rondallístic. Es puja al trencall anterior i es gira a la dreta, seguint l'itinerari 1, per creuar el pas per sobre. Una mica més amunt, ja en la vertical del riu, a pocs metres del camí es troba una singular font que neix de la soca d'un freixe centenari (senyalització). Cal anar baixant i torçant cap al sud, deixant, a l'esquerra, el camí del Coll de Castellar.
  • Mantenint el riu a mà dreta (O) l'itinerari 1 resseguirà sinuosament la ribera amb contínues però petites pujades i baixades, a cops amb l'ajuda de passamans, cordes o cadenes. Es travessa una boixeda esponerosa i s'arriba al torrent Fondo (a l'indret d'Aigües Juntes, 9,24 km, 1 018 m) un lloc de plàcida bellesa que cal creuar a gual per, després, remuntar cap a l'altra banda. Es baixa un tram aeri amb l'ajuda de les mans i s'arriba a l'Escalars (9,54 km, 1 027 m) on una robusta escala amb passamà permet salvar en baixada una petita paret. Dos-cents metres enllà el camí s'eixampla i transcorre, ara ja planer, ribera avall, vorejant la gran balma de les Pintes.
  • 10,55 km (986 m), 3 h 15 min. Pista que baixa del nucli de Sisquer i que du al Molí de la Corriu (senyalització), que caldrà seguir riu avall (S).
  • 12,01 km (913 m), 3 h 33 min. Central elèctrica del Molí de la Corriu. Es creua el pont cap a ponent i s'arriba a la bifurcació de davant de la casa, per on s'havia arribat a l'anada. Es desfà el camí conegut fins a la masia del Riu de Valls.
  • 14,20 km (872 m), 4 h 10 min. Espai d'estacionament situat sobre la masia del Riu de Valls. Final del recorregut.

Gósol. El riu o aigua de Valls a Aigües Juntes. FOTO: Catalunya - Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.