Avià, del preromànic a l'art contemporani

Un municipi del Berguedà que, partint d'un bonic patrimoni romànic, ha sabut introduir l'art contemporani com a element quotidià

El terme municipal d'Avià, un petit poble situat al bell mig del Berguedà, de poc més de 2.000 habitants, té un gran llegat històric i patrimonial, com és el cas de Sant Vicenç d'Obiols. Una església que, malgrat haver passat per diverses etapes i estils constructius, conserva vestigis de l'art preromànic en la seva estructura. En el seu origen, depenia del Monestir de Santa Maria de Ripoll, de fet, el temple fou fruit d'una donació del comte Guifré el Pilós i la seva esposa, la comtessa Guinedilda datada de l'any 888. Actualment és una de les esglésies que es poden visitar amb el guiatge de Civitas Cultura, una entitat que vetlla per la conservació i difusió del patrimoni cultural a la comarca del Berguedà.

Mira totes les fotos d'Avià.

Sant Vicenç d'Obiols, un tresor del preromànic català. FOTO: Anna E. Puig

Sant Vicenç d'Obiols, un tresor del preromànic català. FOTO: Anna E. Puig

Sant Vicenç d'Obiols és un temple de nau única, amb un absis rectangular a la capçalera i dues capelles quadrangulars, que la doten d'una planta de creu llatina.

L'exterior del temple manca de tota decoració, la qual cosa dona a l'edifici una gran austeritat, però, alhora, té una imponent forma que sorprèn el visitant quan arriba a l'indret sobre el qual s'alça. Al temple s'hi pot accedir a través de dues entrades, una d'època romànica i una altra de posterior. També cal destacar-ne una necròpolis del s. X, situada a l'absis del temple i que va ser restaurada als anys 60 del s. XX.

El campanar de Santa Maria d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

El campanar de Santa Maria d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

Una altra preciositat és l'església de Santa Maria d'Avià. Datada de mitjans del s. XII; es tracta d'una construcció d'art romànic que, per si sola, presenta els grans trets d'aquest corrent arquitectònic medieval. Consta d'una sola nau amb un absis semicircular de similars mesures d'alçada i amplada que la nau. Té una coberta de volta de canó de mig punt, reforçada per dos arcs torals i presenta quatre finestres. Espectacular és també la porta d'entrada, formada per dos arcs en gradació de mig punt, amb una estructura de fusta que presenta l'ornamentació típica de l'art romànic.

La porta de Santa Maria d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

La porta de Santa Maria d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

A l'interior de l'església s'hi pot veure una còpia del frontal d'altar de la primera meitat del s. XIII, l'original del qual es conserva al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Santa Maria d'Avià és un espai idíl·lic, per anar-hi a respirar, a contemplar el món o bé a xopar-se de la història d'un país que no perd les seves arrels.

I precisament, com a contrast a aquestes dues joies de l'arquitectura, el poble d'Avià fa temps que està procurant nous tresors i s'hi traspua una clara intenció d'apostar per l'art contemporani i, a més, acostuma a fer-ho implicant els qui hi viuen.

'Rumors' de Slim Safont, tota una declaració d'intencions a l'entrada del poble d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

'Rumors' de Slim Safont, tota una declaració d'intencions a l'entrada del poble d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

Entrar a Avià i topar amb un immens mural titulat 'Rumors', obra de Nil Safont, conegut com a Slim -un berguedà que pinta murals a parets d'arreu del món-, ja és tota una declaració d'intencions i cal parar molta atenció perquè en els racons més inesperats d'aquest poble hi podem trobar sorpreses colossals.

En aquest cas jo només n'he caçat una petita mostra per no perdre l'emoció de passejar per aquest poble del Berguedà i descobrir totes les grans pintures murals que hi ha a les parets de les seves cases, n'hi ha una pila i d'autors reconeguts internacionalment com és el cas d'Axel Void que, amb el seu mural titulat 'La fàbrica', fa un clar homenatge al passat industrial de la comarca del Berguedà.

Un mural d'Axel Void homenatja el passat industrial del Berguedà. FOTO: Anna E. Puig

Un mural d'Axel Void homenatja el passat industrial del Berguedà. FOTO: Anna E. Puig

A banda de pintura mural també hi ha una bona col·lecció d'escultures escampades per tot el municipi, com és el cas de 'Companys Ventura', una suggerent escultura de Joan Canal a tocar de l'església parroquial de Sant Martí d'Avià.

'Companys Ventura', una escultura de Joan Canals. FOTO: Anna E. Puig

'Companys Ventura', una escultura de Joan Canals. FOTO: Anna E. Puig

Aquests només són uns quants exemples de les moltes manifestacions d'art contemporani que hi ha per tot el municipi en el marc del projecte AviArt, comissionariat entre l'Ajuntament d'Avià i el Konvent, resultant un punt de trobada d'artistes de renom que han plasmat les seves expressions artístiques a façanes de cases particulars, d'edificis públics i, fins i tot, de mobiliari urbà. Actualment hi ha 27 obres d'art que es poden seguir mitjançant una georuta titulada AviART: l'art al carrer i que ens descobreix els punts on podem trobar cada obra i quin és l'autor i l'any de creació.

'Mao, Kim i Pol', un mural de Fafa al Barri de la Creu d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

'Mao, Kim i Pol', un mural de Fafa al Barri de la Creu d'Avià. FOTO: Anna E. Puig

A més a més, la passió d'Avià per l'art no acaba aquí i també amb col·laboració amb el Konvent, cada estiu hi ha una moguda artística diferent. L'última la podem veure aquests dies al bell mig d'un camp acabat de segar i porta per títol '360º'. Una peça artística de Clara Nubiola que mostra un relat quotidià i col·lectiu, fet a moltes mans, ja que tot el poble d'Avià va ser convidat a aportar-hi els seus dibuixos. Una proposta del tot curiosa i interessant que, durant aquests dies, protagonitza l'Avià més contemporani i atrevit.

Durant aquests dies, '360º', protagonitza l’Avià més contemporani i atrevit. FOTO: Anna E. Puig

Durant aquests dies, '360º', protagonitza l’Avià més contemporani i atrevit. FOTO: Anna E. Puig

 

 
Destaquem