Volta a la regió de les Agulles de Montserrat passant pel refugi Vicenç Barbé

Ruta de senderisme pel sector occidental del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Volta a la regió de les Agulles de Montserrat passant pel refugi Vicenç Barbé.

Excursió espectacular pel sector occidental del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat que travessa la regió d'Agulles, així anomenada pels seus nombrosos monòlits de roca conglomerada, entre els quals destaquen per les seves formes evocadores la Roca Foradada i la Cadireta, l'espectacular Bisbe, el Lloro, les Bessones, la Bitlla i la Portella, entre d'altres. La concentració d'agulles d'aquest sector és la més gran del massís i constitueix, com la resta de la serra, un indret únic al món.

Des de començaments del segle XX, les seves parets i arestes ha viscut alguns dels episodis emblemàtics de l'escalada catalana. Les primeres ascensions, aleshores considerades d'agosarades, van ser dutes a terme per l'insigne pirineista Cèsar A. Torras. A partir de 1922, amb la incorporació de la tècnica alpina de l'encordatge, s'inicia l'època d'or de l'escalada montserratina; la guerra d'Espanya estroncà el fil d'aquella generació de pioners, que es recuperava cap als anys 1940 amb la realització d'algunes escalades extraordinàries.

Coll de Can Massana. FOTO: Catalunya-Palau Robert

L'itinerari parteix de l'àrea de lleure del Coll de Can Maçana. Per arribar-hi, s'agafa l'A-2, es pren la sortida 570 (Montserrat) i se segueix per la carretera BP-1101 en direcció N cap a Manresa. Abans de l'encreuament amb la BP-1103, es trenca a mà dreta (E) per un desviament que mena a l'àrea de lleure.

• 0,00 km (712 m). Aparcament del Coll de Can Maçana. La ruta comença més amunt de les taules de l'àrea recreativa. Hi ha un plafó informatiu de la zona i de les rutes senyalitzades. Es pren el camí que puja a l'esquerra (NE) seguint les marques blanques i vermelles del GR 172, que porta al monestir de Montserrat (indicacions).
  • 0,71 km (805 m), 0 h 10 min. Es pren un trencall de l'esquerra (senyals del GR 172) en direcció al Monestir-Les Agulles (indicacions). Als pocs metres, es troba una altra bifurcació: es deixa un camí que baixa a la dreta i se segueix pel de l'esquerra cap a llevant (senyals de GR).
  • 0,94 km (797 m), 0 h 13 min. Bifurcació. Es deixa una desviació a mà dreta (per on es tornarà després), que duu a la Portella, i es continua recte (E) pel GR 172 flanquejant als peus de la paret de les Agulles (S).
  • 2,16 km (845 m), 0 h 30 min. Encreuament de camins. Es deixa el GR 172 i es remunta per un sender de la dreta (SE) per dins del bosc.
  • 2,38 km (912 m), 0 h 35 min. Bifurcació. Es pren el camí de l'esquerra (E); el de la dreta mena a la canal Ampla. A mà dreta (S) es deixen algunes verticals agulles de curiosos noms com, d'oest a est, la Boleta Foradada, la Miranda del Lloro, l'Asiàtica i el Frare Gros.
  • 2,87 km (978 m), 0 h 42 min. Es passa vora la font del Coll de Port.
  • 2,94 km (974 m), 0 h 44 min. Coll de Port (en alguns mapes, coll de Porc). Es passa a l'altre vessant de la muntanya i es troben dos senders: es continua baixant pel de la dreta (S), senyalitzat amb marques grogues. Espectaculars vistes de les agulles de Montserrat d'aquest sector.
  • 3,55 km (935 m), 0 h 52 min. Després del pas del Príncep, entre les agulles Petita (S) i Gran del Pas del Príncep (N), es troba una nova bifurcació. Cal seguir pel sender de petit recorregut de l'esquerra (SO; PR C-78), senyalitzat amb marques blanques i grogues, deixant a la dreta (N) un altre corriol indicat amb senyals de pintura blava que es dirigeix al Dit.
  • 4,51 km (881 m), 1 h 05 min. Sempre seguint els senyals del PR, s'accedeix al refugi Vicenç Barbé, molt freqüentat pels escaladors. Es prossegueix a ponent pel mateix sender PR C-78 i, més endavant, es davalla pel grau de la Portella, on caldrà ajudar-se de les mans en algun punt per progressar.
  • 5,58 km (797 m), 1 h 23 min. Es retroba el trajecte de l'anada (bifurcació del km 0,94 del recorregut) i es desfà el camí.
  • 6,52 km (712 m), 1 h 35 min. Es torna a l'aparcament de l'àrea de lleure del Coll de Can Maçana, punt de partida i final de l'itinerari.

La Cadireta i la Foradada. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.