Sender de Taradell

Ruta de senderisme per conèixer bona part del terme de Taradell

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Sender de Taradell.

El Petit Recorregut C-42 permet conèixer bona part del terme de Taradell i, al mateix temps, gaudir d'un paisatge variat: alzinars, pinedes i vegetació de ribera al costat de rius i rieres. La composició del terreny també és variada: gresos vermells a la part alta del terme; en baixar es troben gresos grisos i, a la part baixa, hi ha les margues que han donat un paisatge típic de turons, testimoni propi de les terres de l'antiga depressió del riu Ebre.

Aquest sender també porta a molts llocs d'interès històric per a la vila de Taradell com el mas de Sant Quirze, l'alzina del Pujol, el castell de Taradell, la tomba prehistòrica de Gasala, el casal de Mont-rodon (la capella de Santa Maria de Mont-rodon). Es passa prop de moltes masies i molins -com el dels Capellans i el dels Horts-, que foren l'origen de la vila.

Taradell, vila osonenca de tradició feinera i industrial, oberta i atraient. Situada al sud de la plana de Vic i al peu del Montseny, és un lloc típic d'estiueig. Té notables edificis de pedra dels s. XVI al XVIII: la capella de Santa Llúcia (s. XVI), la gran església neoclàssica de Sant Genís (1755-1763) i el seu campanar romànic (1076).

Castell de Taradell. FOTO: Catalunya-Palau Robert

La ruta parteix de Taradell, on s'accedeix des de Vic per la carretera B-520 en direcció a Viladrau.

És un itinerari de tipus circular que enllaça en dos punts amb el sender de Gran Recorregut GR 2: a la collada de Mansa i des del collet de Taradell fins al collet de Goitallops. Està pintat i senyalitzat amb franges blanques i grogues, així com els corresponents indicadors i alguns plafons informatius. Es recomana començar el recorregut des del parc de la Font Gran, al nord de la vila.

• 0 km (614 m). Parc de la Font Gran. Des de la plaça superior del parc de la Font Gran cal baixar per la dreta cap a la riera, en direcció NE. A la riba, un plafó informa de l'itinerari del PR-C42. Passant per sota el pont del carrer de la Font i girant en direcció SE el caminet es converteix en el carrer de Vic; cal girar cap a l'esquerra (NE) pel carrer de la Vilanova (creuant la riera) i d'en Rocaguinarda. Es gira de nou pel carrer del Vapor i, al proper encreuament, es busca el carrer paral·lel, que es converteix en la carretera B-520. En sortir de la vila es deixa la carretera i es continua enfilant pel sender de l'esquerra. Seguint els senyals s'arriba al mas del Pujol de Sant Quirze, on es troba una alzina centenària.
  • 1,72 km (693 m) 30 min. Sant Quirze. Es deixa l'alzina i el mas a la dreta per continuar per la pista que baixa cap al NO. Quan es troba una altra pista, que s'agafa a la dreta (NE), abans de saltar la baga del Pujol cal mirar enrere per tenir una bonica vista sobre Taradell. A l'altra banda de la baga s'arriba al veïnat de la Miranda de la Plana, que es voreja pel sud seguint el torrent de Santa Eugènia cap a la dreta. Al final del veïnat, en una rotonda, es puja per sobre la pedra i entre la vegetació cap al SE. Se segueixen les indicacions per fer la volta al turó de l'Enclusa; quan s'arriba a la seva punta sud es continua en aquesta direcció, ara en baixada fins a la collada de Mansa, on es creua la carretera B-520. Allunyant-se de la línia elèctrica de molt alta tensió, les indicacions porten avall per la pista, la qual es deixa (a baix) per un sender que s'enfila força recte dins el bosc cap al NO.
  • 6,52 km (806 m) 1 h 55 min. Castell de Taradell. El sender arriba a la carena; el PR-C42 continua cap al sud però val la pena anar primer al castell de Taradell, popularment conegut per castell de Can Boix i del qual encara se'n poden veure els murs importants; data d'abans de 1165. Tornant al pal vertical que indica el castell, se segueixen les indicacions blanques i grogues a través de les roques. Més endavant el camí desemboca a una pista i, en un encreuament, es gira a la dreta (O) per la pista que segueix la tanca metàl·lica; durant 900 m es comparteix recorregut amb el GR 2, el qual poc després del collet de Goitallops es desvia cap a Seva. El PR C-42 continua per la pista fins que, sota un pi gros, es baixa pels prats de l'esquerra (S/SO) fins que es troba de nou una pista. Es passa pel costat d'una tomba prehistòrica de Gasala, amb vistes sobre la vall del riu Congost; en una esplanada una mica més endavant cal agafar la pista de l'esquerra (SO), la qual baixa fins a la casa la Talaia. Davant d'aquesta cal seguir la pista asfaltada (N) fins a la carretera BV-5305.
  • 11,44 km (610 m) 3 h 10 min. Carretera BV-5305. Cal travessar la carretera i passar al costat del camp de golf, el qual es voreja completament pel costat S, i després O, seguint el senyal que indica camí ral (anant cap a la dreta, NE, es pot arribar a Taradell directament seguint la carretera). En aquest tram, i fins a arribar al poble, la senyalització és escassa: cal seguir la pista o camí principal, sempre seguint la tanca del camp de golf. Quan aquest s'ha superat cal dirigir-se cap a llevant, travessant la Riereta i dues línies elèctriques. S'arriba a Taradell pel parc del pavelló municipal del Pujoló i s'agafa l'avinguda de Mossèn Cinto Verdaguer cap a l'esquerra (N). Aquesta travessa una rotonda i deixa a l'esquerra el tanatori i el cementiri. Passat el carrer de l'Església, es baixa cap a la carretera i es segueix aquesta fins al pont, abans de travessar cal deixar per un sender a la dreta (E). Baixant a la riera de Taradell, es passa per sota l'antiga fàbrica tèxtil del Tint, actualment abandonada. Remuntant les escales de pedra s'arriba de nou al parc de la Font Gran.
  • 14,84 km (614 m) 4 h. Parc de la Font Gran. Fi del recorregut.

Tomba de Gasala. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.