Horta de Sant Joan. Les Roques de Benet

Excursió a peu pel Parc Natural dels Ports

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Horta de Sant Joan. Les Roques de Benet.

Les magnífiques Roques de Benet estan situades al terme d'Horta de Sant Joan, en els confins nord-orientals del Parc Natural dels Ports; el seu nom prové, molt probablement, de l'àrab Bene segons es recull a les cartes de poblament del segle XII. La seva imponent massa pètria de conglomerats montserratins s'aixeca 300 m damunt d'un sòcol de caràcter calcari dibuixant una silueta cúbica d'arquitectura inconfusible, una de les imatges més característiques dels Ports, gens aliena a la inspiració picassiana que va desembocar en la creació del corrent pictòric cubista.

Recorregut imponent que tot i no presentar dificultats tècniques remarcables requereix d'experiència en terrenys abruptes; l'itinerari sorteja les vertiginoses parets del sector nord-occidental de les Roques, puja al seu cim més elevat i torna al punt d'inici descrivint una àmplia marrada per la Moleta del Salvatge i el coll de Membrado. Aquesta volta proporciona perspectives superbes sobre el massís.

Ruta senyalitzada parcialment.

Horta de Sant Joan. Collet de la Moleta del Salvatge. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Per fer aquesta ruta cal situar-se a Horta de Sant Joan, a 20,5 km de Gandesa, la capital de la Terra Alta, per la carretera T-334 (C-111). També s'hi pot arribar des de la C-12 (entre Tortosa i Móra d'Ebre) prenent la carretera C-112. L'itinerari neix a la cruïlla de les Eres. Es tracta d'una desviació que surt de la pista asfaltada que uneix Horta de Sant Joan amb el Mas de la Franqueta situada a 4,8 km del seu inici a la carretera T-330.

• 0,00 km (552 m). Cruïlla de les Eres. Trencall de la pista d'accés al Mas de la Franqueta amb la pista forestal de les Roques de Benet. Senyalització de l'indret i, també, del recorregut anomenat "Estels del Sud". S'aparca el vehicle a l'esplanada del trencall i se surt a peu en direcció a llevant, cap a les imponents parets que s'aixequen verticals dominant l'indret. Al cap de 150 m es deixa a mà dreta (S) el camí per on es tornarà en havent fet la volta. Més amunt, la pista gira al S.
  • 0,94 km (646 m), 20 min. Bifurcació. Es continua recte deixant a l'esquerra un trencall per on se'n va l'itinerari dels Estels del Sud. Se segueix cap al sud parant atenció a la propera desviació.
  • 1,30 km (678 m), 26 min. Es deixa la pista i es fa drecera prenent un corriol inclinat que surt de mà esquerra en direcció a les parets. Tram fatigós que desemboca de nou a la pista (1,46 km, 720 m, 35 min); es continua a l'esquerra, cap al N passant a frec dels impressionants murs occidentals de les Roques de Benet. La pista va resseguint la base de les roques, primer girant a llevant, després, fent una lleugera baixada, al sud-sud-oest, fins que el pendent s'estabilitza. Es discorre planerament per la pista durant uns 400 m, fins que s'abandona en la propera desviació, a la qual cal estar alerta.
  • 3,52 km (728 m), 1 h 3 min. Torrent de l'Avellanar. Cal parar atenció a la canal atarterada que baixa del sector oriental de la muntanya (fites de pedra). Es deixa la pista i s'emprèn una àrdua i incòmoda pujada per la tartera que s'enfila a la dreta de la pista. Al capdamunt, a la banda esquerra, es va aixecant una cresta esmolada on s'endevina una gran obertura: és la Foradada. Cal passar-hi a frec i, fent una ziga-zaga, superar fàcilment un grau vertical. Aquest moviment de grimpada permet situar-se sobre l'esperó de la cresta, aquí aplanat i formant un llom ample (punt 3,75 km del recorregut, 844 m. Hi ha fites; el pas és clar perquè com més a la dreta es mira, cap al nord, més vertical és la paret). Un cop s'és a dalt, es gira al nord seguint els indicis de camí.
  • 3,80 km (868 m), 1 h 30 min. Es conflueix amb un corriol que prové de l'itinerari normal d'accés al cim de les Roques de Benet, situat a ponent. Cal seguir recte deixant aquest enllaç a l'esquerra (O). El recorregut es dirigeix al coll de Faralló en direcció N, utilitzant una feixa situada entre dues cingleres, primer baixant una mica, després planejant i, finalment, en pujada.
  • 4,20 km (883 m), 1 h 37 min. Coll de Faralló, penjat sobre les parets septentrionals, tancat entre el cim principal de les Roques de Benet (a ponent) i la peculiar formació del Cap de Gos (a llevant), característica per la gran balma rogenca formada sota l'esperó meridional. Es gira pronunciadament cap al sud per anar a cercar el pas del coll de les Roques vorejant la paret occidental de la collada. Al punt 4,64 km (981 m) s'és en aquest coll, on es conflueix amb el camí normal d'accés al cim. Es continua cap amunt (NO); al cap de tres-cents metres es fa una ziga-zaga i s'arriba a la cúspide.
  • 4,87 km (1.017 m), 2 h 0 min. El Castell, vèrtex de les Roques de Benet. Àmplia vista sobre els Ports nord-occidentals i els seus innumerables racons, parets i cims, la Terra Alta i la Franja de Ponent, ja a l'Aragó. A l'oest es pot veure la població d'Arnes, al nord destaca Horta de Sant Joan, aturonada. És fàcil veure grups de cabres salvatges prudentment arrecerades. Es pot ampliar el panorama desplaçant-se cent metres cap al nord.
El Cap de Gos al coll del Faralló. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Es torna enrere fins al coll de les Roques (981 m). Ara cal deixar el camí per on s'ha pujat a mà esquerra i baixar per la dreta cap a la inclinada canal per on discorre l'itinerari normal d'accés al cim. Es davalla treballosament, però sense dificultats especials fins a la seva base (902 m); el camí, ara molt menys inclinat, gira al SO: cal parar atenció a la desviació que hi ha a uns 150 m d'aquest punt.

• 5,62 km (864 m), 2 h 20 min. Desviació a l'esquerra cap al collet de la Moleta del Salvatge, que es prendrà després d'haver visitat la cova de la Gerra, situada en el camí principal, una mica més avall. Es continua baixant, doncs, durant uns 110 m de recorregut, fins a la cota 840 m. A mà esquerra, sota una paret balmada i a uns cinc metres damunt del camí s'endevina una entrada. Cal pujar-hi per accedir a la cova de la Gerra, utilitzada com a recer i habitacle pels antics pastors de la zona. Si s'hi profunditza prou, es veurà la formació estalagmítica que dóna nom a l'indret.

Es torna enrere i es desfà el camí fins al trencall anterior, on ara es gira a la dreta, en pujada, fins que s'és al collet de la Moleta del Salvatge, penjat entre els dos vessants (6,01 km, 899 m). Es gira a la dreta (S) pujant i flanquejant la carena primer pel seu coster oest i, de seguida, pel faldar de llevant. El camí es dirigeix cap al SE en suau baixada i després planerament, pel mig d'un esponerós bosc de pinassa -alguns arbres són de dimensions notables- fent servir una feixa penjada espectacularment sobre la cinglera, però sense dificultat. Més avall el camí gira al SO i surt a la banda solana.

• 6,70 km (913 m), 2 h 40 min. Coll de Membrado, on es conflueix amb un camí forestal que du a la pista que s'ha fet servir a la sortida de la ruta (la desviació, situada sota la paret oest de les Roques de Benet, no s'ha vist perquè s'ha utilitzat una drecera). Se segueix la pista cap a la dreta (NO), en baixada, es descriu un pronunciat revolt que encara el camí cap al SE, s'entra de nou al bosc i es gira a ponent.

• 7,55 km (830 m), 2 h 52 min. Desviació en un pronunciat revolt. Es deixa la pista principal a la dreta (N i NE) i se segueix recte, cap al SO, pel camí que travessa l'espessa pineda fins a una clariana (8,05 km, 825 m), on s'acaba el camí ample. Per l'esquerra desemboca un caminoi que prové del coll de Botana i de la cova Benaixa. Cal seguir recte (NO) pel corriol senyalitzat amb fites. A uns 170 m de la clariana es deixa un trencall a mà dreta i es continua per l'esquerra (a ponent, fites). Tot descrivint ziga-zagues, el recorregut va girant al nord. Es desemboca al coll de la Pena del Gall (8,73 km, 714 m), la punta de la qual s'alça al nord del lloc. Es gira a la dreta (E) i s'entra a la coma del barranc de la Pineda, amb pronunciada baixada i descrivint esses per perdre altura. Un cop al fons, el pendent s'atenua. Se surt entorn dels conreus del mas de Curassana, es salta un mur de contenció d'un canal d'aigua, es deixa a l'esquerra el mas i es desemboca a la pista de pujada, a tocar del punt d'inici de l'excursió.

• 9,92 km (552 m), 3 h 25 min. Cruïlla de les Eres. Trencall de la pista d'accés al Mas de la Franqueta amb la pista forestal de les Roques de Benet. Fi de l'itinerari.

El recorregut ha permès conèixer una zona espectacular del Parc Natural dels Ports. Aquest parc va ser creat el 2001 per la Generalitat de Catalunya amb la finalitat de gestionar l'àmbit propi del Principat d'aquest extens massís muntanyós situat entre Catalunya, el País Valencià i la Franja de Ponent.

Massís calcari, de relleu escarpat i abrupte, ha estat humanitzat des de temps prehistòrics, però perdura com un espai feréstec i ple de vida salvatge. S'estén sobre 35.050 hectàrees de les comarques del Baix Ebre, Montsià i Terra Alta pertanyents a 9 municipis. L'inventari actual de la seva biodiversitat recull 1.370 tàxons de flora vascular i més de 200 espècies de vertebrats.

Si es té prou temps, cal visitar el Punt d'informació de l'Ecomuseu dels Ports situat al carrer de Picasso d'Horta de Sant Joan. L'estada es pot completar amb l'entrada al Centre Picasso de la mateixa localitat.

Horta de Sant Joan. Roques de Benet, cabres salvatges prop de Lo Castell. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.