Estels del Sud 1. Arnes-Beseit

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Estels del Sud 1. Arnes-Beseit.

La travessa Estels del Sud és un itinerari circular pel massís dels Ports que enllaça els pobles d'Arnes, Beseit i Paüls, i els refugis guardats de Font Ferrera i de Caro. Va néixer el 2005 amb l'objectiu d'afavorir l'economia del territori i és una iniciativa del grup de cinc allotjaments que són propietaris del nom, la marca i que mantenen la senda i la senyalització de la travessa. Són la casa rural Lo Corral d'Arnes, l'hotel La Fàbrica de Solfa, de Beseit, el refugi de Font Ferrera, al municipi de la Sènia, el Nou Refugi Caro, al municipi de Tortosa i la casa rural Ca les Barberes, de Paüls.

El recorregut discorre entre els 280 i els 1.250 m d'altitud, suma pràcticament 100 km de distància i un desnivell positiu acumulat d'uns 4.200 metres. Transcorre per camins i pistes de muntanya i és d'envergadura mitjana, indicada per a gent físicament ben entrenada i que surt sovint d'excursió. Els Ports és un gran massís de materials calcaris que en determinen un relleu abrupte, trencat per diverses falles amb importants encavalcaments, i que formen un espectacular sistema càrstic amb abundants coves, gorges, avencs i forats. Entre altres espècies animals, s'hi pot trobar fàcilment la cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica), veritable emblema d'aquest territori. Pel que fa a la seva vegetació, destaquen especialment pel seu caràcter reliquial les fagedes, que són de les més meridionals dels Països Catalans i estan protegides mitjançant la Reserva Natural Parcial de les Fagedes dels Ports. La travessa està senyalitzada amb banderoles, pals de seguiment i estrelles blaves pintades al llarg del trajecte.

L'etapa transita pels contraforts nord-oest del massís i en la seva major part per cotes baixes. A ple estiu cal dur aigua abundant i sortir ben d'hora per evitar la insolació. Des de la plana d'Arnes el recorregut salta al riu de les Valls, voreja la paret de la Roca Dreta, passa a la vall d'Algars i remunta fins a la punta de Penyagalera, cim d'esquena allargassada des d'on es té una bona panoràmica sobre el Port i els Pirineus, si el dia és molt clar. El descens cap al riu Ulldemó i el darrer tram fins a Beseit estan orientats a ponent; en dies de calor resulten xafogosos. Al riu hi ha tolls on és permès de banyar-se.

Arnes. Roca Grossa de les Valls. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 0,00 km (507 m). Arnes. Des de la plaça de la Vila, on hi ha l'ajuntament, es baixen les escales del costat de l'església en direcció sud-est (SE), cap al Port. Cal travessar el carrer de Joan Miró, baixar cap a l'escola la Miranda i, deixar-la a mà dreta (W). Se segueix la pista asfaltada en direcció SE (indicacions als Estrets i al Toll Blau i senyalització de la ruta i del sender de petit recorregut PR-C 185).
  • 1,68 km (523 m), 0 h 23 min. Bifurcació. Es deixa la pista asfaltada i els senyals del PR i es pren el camí de terra cap a la dreta (SE), en direcció a Beseit. Una mica més endavant, abans del mas Nou, hi ha una bifurcació: cal prendre un camí a mà dreta que puja suaument en direcció sud.
  • 2,62 km (579 m), 0 h 30 min. Bifurcació. Es deixa un camí que baixa a l'esquerra (S) i es trenca a la dreta planejant cap al sud-oest.
  • 4,10 km (591 m), 0 h 50 min. Se surt en un revolt d'una pista i se segueix recte (SW) deixant a l'esquerra (N) el tram de la pista que baixa. 300 m enllà, es troba una bifurcació, on es pren la pista de la dreta (SW). Es continua en direcció sud-oest.
  • 4,80 km (601 m), 1 h. Coll de la Creu. S'abandona la pista una mica abans que aquesta giri a la dreta i es pren el camí de l'esquerra (SW). Es voreja una bassa i s'accedeix a uns camps de fruiters, al costat del mas de la Creu, que s'estenen en direcció sud-oest. Se segueix per la banda esquerra dels camps i es pren la pista forestal que puja fort (SW) fins a sortir a un petit coll. Es baixa per l'altra banda, encara en direcció sud-oest, i s'arriba al fons de la vall.
  • 6,02 km (533 m), 1 h 20 min. Riu de les Valls. Es gira bruscament a l'esquerra (SE) canviant la direcció de la marxa i es remunta el riu per la riba esquerra. S'és dins l'Estret de les Valls, vorejat per les impressionants parets de lo Blau i la Roca Dreta, al nord, i la curiosa Punta de l'Àliga, al sud.
  • 7,64 km (571 m), 1 h 45 min. Bifurcació davant de les runes del mas de les Valls. El trajecte creua el riu i se'n va a la dreta (SW), ara pujant.
  • 8,89 km (725 m), 2 h 12 min. Coll de Xertó. Es davalla per l'altre vessant i, al cap de poc, es deixa un camí que marxa a l'esquerra. Es continua descendint en paral·lel a un torrent fins al fons de la vall d'Algars, es deixa a mà esquerra l'accés a la caseta de Ganxo (km 10,07, 556 m) i es desemboca a la pista del riu Algars (km 10,24, 550 m; des d'aquest punt, anant cap a la dreta (N), s'arribaria en 10 min al bonic toll del Vidre.
    Beseit. Penyagalera. Roca del Migdia. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• La ruta travessa l'aigua (km 10,24, 550 m) i gira a l'esquerra, en direcció contrària a la que es duia (E/SE) prenent una pista que remunta per l'altra riba. S'ha entrat en el terme municipal de Beseit.
  • 10,64 km (558 m), 2 h 39 min. Bifurcació. S'abandona el riu i s'ascendeix per una pista de la dreta (SW; un senyal indica el camí cap a Penya Galera). Passat un quilòmetre, la pista es transforma en un camí, anomenat de la Costa d'Arrencapets, que s'enfila en direcció sud-oest.
  • 12,75 km (893 m), 3 h 35 min. Coll de Pelele, cruïlla de camins i pal senyalitzador. Ara se segueix a ponent per tombar de seguida a la dreta en direcció nord seguint un senderó marcat. Es baixa per creuar la torrentada i tot seguit es puja fins a guanyar la carena SW del cim, que es ressegueix cap a la dreta. Sota el cim el camí es bifurca; es pren el trencall de la dreta.
  • 13,94 km (1.034 m) 4 h 05 min. Punta de Penyagalera. Cal esplaiar-se amb la panoràmica tan dilatada que hi ha sobre el Port, la Terra Alta i el Matarranya. Amb temps clar la visió arriba fins als grans cims occidentals del Pirineu. Es recula fins a l'encreuament anterior i ara es davalla per la dreta (NO) compartint senyals fins al riu d'Ulldemó amb el sender de petit recorregut PR TE-151. Es baixa al fons de la vall zigzaguejant entre les cingleres del Solà de l'Estès i els espectaculars sots del Racó de les Olles i del Racó de Sant Antoni.
  • 18,20 km (560 m), 4 h 55 min. Tolls del Caixer, zona de bany. Es creua el riu d'Ulldemó i es puja per l'altra riba fins a la pista asfaltada de la Pesquera. Cal prendre-la a la dreta, en direcció a Beseit. En un marcat revolt (km 19,00, 572 m), es deixa la pista i es pren el camí dels Comellassos, en pujada. Se segueix en direcció a ponent, es remunta fins al fil de la carena i, ja en baixada, es fa cap a Beseit. S'entra al poble pel camí de la Pesquera.
  • 21,50 km (578 m), 5 h 40 min. Ajuntament de Beseit. Final de l'etapa.

Beseit. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.