De Puigcerdà a la Guingueta d'Ix, Onzès, Llívia i Ur

Senderisme des de Puigcerdà, capital de la Baixa Cerdanya, fins a Llívia

Llarg passeig des de Puigcerdà, capital de la Baixa Cerdanya, fins a Llívia, enclavament administratiu a la Catalunya francesa, tot passant pels petits pobles de la Guingueta d'Ix, Onzès i Ur, els tres dins de la demarcació francesa de l'Alta Cerdanya. A Puigcerdà, es podran contemplar les cases renaixentistes de la plaça del Cabrinetty o Major, l'entorn bucòlic de l'estany i albirar una bella panoràmica des del Mirador de la Cerdanya. A la històrica vila de Llívia, cal visitar el Museu Municipal, a la torre de Bernat de So, tocant a l'església i la farmàcia més antiga d'Europa.

Ruta senyalitzada parcialment. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta tot terreny.

S'arriba a Puigcerdà bé amb tren, utilitzant la línia transfronterera Barcelona-la Torre de Querol, bé per carretera utilitzant el túnel del Cadí (E-9), la N-260 (la Seu d'Urgell) o la N-152 (Barcelona). La ruta comença a la plaça dels Herois de Puigcerdà, al costat de la plaça de Santa Maria, on es pot veure el campanar gòtic de què fou l'església homònima destruïda el 1936 durant la revolta civil. Abans o després del recorregut cal visitar la plaça del Cabrinetty o Major, per contemplar les cases renaixentistes dels Descatllar i dels Cadell, també la plaça de l'Ajuntament, on hi ha el conegut Mirador de la Cerdanya amb esplèndides vistes sobre la baixa Cerdanya tancades pels llargs lloms del Puigmal, la Tosa, Moixeró i serralada del Cadí.

Puigcerdà. L'Estany

• 0,00 km (1.206 m). Plaça dels Herois de Puigcerdà. El recorregut es dirigeix al sud-est pel passeig del Deu d'Abril i, enllaçant carrers, es baixa fins a la carretera N-152, que mena a la frontera amb França. Es passa la duana i s'arriba a la línia fronterera.
  • 1,39 km (1.138 m), 19 min. Pont del Reür, ratlla de França. S'entra a l'Alta Cerdanya, dins dels límits de l'estat Francès i a la Guingueta d'Ix (Bourg-Madame). Es creua el poble cap a llevant seguint la N-116 en direcció a Mont-Lluís i Perpinya, es passa el pont del Segre i, més enllà, es passa el trencall de Càldegues i d'Onzès i s'entra a Ix, on la carretera es fa estreta.
  • 2,57 km (1.158 m), 37 min. Ix. Es deixa la carretera N-116, es trenca a mà esquerra (NE) per l'interior del nucli i s'arriba a la magnífica església romànica de Sant Martí. Un cop vista es continua cap al nord i se surt a la carretera d'Onzès, que no es deixarà fins a aquest llogarret. Es creua la carretera D-30 i es deixa Càldegues a la dreta
  • 4,75 km (1.176 m), 1 h 9 min. Onzès. Se'n surt cap al NE per un camí de terra envoltat d'arbres que s'estreny i que té algun tram una mica enfangat per la quantitat d'aigua que vessa dels prats. El riu Segre és té a tocar, a mà esquerra (O). Es conflueix amb una pista més ampla, que es pren a l'esquerra (NE) i s'arriba a Llívia pel sud.
  • 7,04 km (1.195 m), 1 h 42 min. Llívia. Pont del Segre. Se segueix carrer amunt (N), es creua l'avinguda de Catalunya i, seguint el carrer del Raval que gira al NO, s'arriba a la plaça Major (7,63 km, 1.207 m). Des d'aquí es pot visitar l'església de la Mare de Déu dels Àngels i la torre de Bernat de So. En aquest darrer edifici hi ha el Museu Municipal, obert des del 1981, que acull l'antiga farmàcia de Llívia, la més antiga d'Europa. Si es té temps -i ganes- val la pena de pujar al puig de Llívia, on hi ha les restes de l'antic castell de la població i una extraordinària vista panoràmica sobre la Cerdanya (a 250 m de desnivell des de la plaça Major; uns 40 minuts de pujada).
  • Es torna a la plaça Major i es continua cap a ponent pel carrer Fontcitrana. Es desemboca al Camí Ral i de Sant Jaume que cal agafar cap a ponent deixant el poble enrere. Seguint els senyals del Camí de Sant Jaume -que se seguiran fins a Puigcerdà- es pren la pista que duu a Ur travessant els amplis terrals de Pladalls i del Rodonell.
  • 11,13 km (1.198 m), 2 h 43 min. Ur, pont del riu d'Angostrina, que es travessa per entrar al nucli urbà. Poble pertanyent a l'Alta Cerdanya on destaca el castell dels barons d'Ur, del s. XVI, i l'església parroquial de Sant Martí, edifici romànic del s. XI que conserva una pica baptismal d'època carolíngia.
  • Es passa per davant de l'Ajuntament i de l'església de Sant Martí, des d'on es gira a migdia seguint avinguda d'Emmanuel Brousse fins a la carretera general d'Espanya, la N-20. Es continua cap al SE pel voral N de la carretera. Passat el xamfrà del carrer Josep Carbonell, es gira a la dreta i es creua la carretera pel pas de vianants. A l'altra banda, uns metres enllà, es travessa un pontet que salva el riu de Brangoli. Es gira de nou a l'esquerra (SE) i es pren el carrer d'Ansanères cap avall. Havent passat per sota de la via del Tren Groc (11,70 km, 1.195 m) s'arriba a una bifurcació. Cal continuar a la dreta, pel carrer de la Plantada, fins al final (12,02 km, 1.197 m). Aquí neix un camí estret que se segueix en direcció sud mantenint la via del tren i la carretera N-20 a la dreta (O). Més endavant, el corriol fa una ziga-zaga i accedeix al camí d'Ur.
  • 12,59 km (1.224 m), 3 h 6 min. Camí d'Ur, línia fronterera i estació depuradora d'aigua. Es continua cap al sud deixant a la dreta el parc Cordomí i l'Hospital Transfronterer de Puigcerdà. Es travessa la plaça de Dionís Puig i, pel carrer de Pere Borrell -deixant el Camí de Sant Jaume a l'esquerra- es voreja l'estany de Puigcerdà i es fa cap al punt de sortida.
  • 14,94 km (1.206 m), 3 h 40 min. Plaça dels Herois de Puigcerdà. Final de l'excursió.

La Guingueta d'Ix. Onzès

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat