De Beget al Bestracà

Excursió pel Ripollès oriental i l'Alta Garrotxa, enmig de frondosos boscos i un entorn imponent

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Beget al Bestracà.

Excursió al puig de Bestracà pel seu vessant nord que discorre entre el Ripollès oriental i els límits de l'Alta Garrotxa, enmig de frondosos boscos i un entorn imponent, abrupte i feréstec. El relleu de caràcter calcari extremadament trencat, tallat per cingleres i espadats ha donat lloc a una enorme varietat de racons on hi són representats bona part dels espais biològics mediterranis i centreeuropeus. La varietat paisatgística es complementa amb un patrimoni arquitectònic rellevant, on destaquen obres medievals pertanyents al romànic i alguns llogarrets i pobles molt bonics.

Tot i la distància moderada que es recorre, la sortida s'ha d'emprendre amb un mínim de preparació física a causa dels pendents constants del traçat, tant de pujada com de baixada.

Ruta senyalitzada parcialment.

Sant Andreu de Bestracà. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Sant Andreu de Bestracà. FOTO: Catalunya-Palau Robert

La caminada comença al pont d'en Quelet, situat a un quilòmetre i mig de Beget per la carretereta GIV-5221 en direcció a Oix, des d'on també es pot arribar.

Cal estacionar el vehicle a l'espai que hi ha abans de creuar el pont, a mà dreta venint de Beget. A Beget s'hi arriba des de la carretera C-38, al nord de Camprodon, o bé des de Castellfollit de la Roca i Oix (autovia A-26).

• 0,00 km (478 m). Pont d'en Quelet. Senyalització de la xarxa Itinerànnia (banderoles i rectangles grocs) i del sender de gran recorregut GR 11 (marques blanques i vermelles). Cal prendre el camí d'Oix, la pista cimentada que segueix la riera de Beget en direcció SE, deixant el pont al darrere i mantenint el curs de l'aigua a la dreta (S). Es travessa el pla del Riberal. Al nord destaquen diverses masies adossades al vessant solell del Comanegra, de 1.557 m, el cim principal de l'Alta Garrotxa. Es va per la pista principal en direcció E, seguint tothora els senyals. Es creua la riera per un pas a gual i immediatament després es troba una bifurcació.
  • 1,74 km (447 m), 32 min. La Farga. Bifurcació a la vall de la Rabassa (senyalització). Es pren el trencall de la dreta en direcció sud, cap a Sant Andreu de Bestracà i es deixa el recorregut del GR 11, que se'n va cap a l'esquerra (després es tornarà a aquest punt).
  • Seguint els senyals grocs es recorre un tram planer fins a les ruïnes de Can Gustinet (2,28 km, 487 m). Aviat el camí s'estreny i el corriol s'enfila fortament fins a can Jepot (2,89 km, 607 m, ruïnes). El traçat s'endolceix i es dirigeix cap al sud mantenint-se a una certa alçada del torrent de la Rabassa.
  • 3,60 km (647 m), 1 h 10 min. Es creua el torrent de la Rabassa i el camí gira al SE enfilant-se per la solana de Bestracà.
  • 4,79 km (815 m), 1 h 39 min. Es desemboca en un revolt de la pista d'accés a Bestracà, prop d'una bassa d'aigua i sota el suau coll de Bestracà. Senyalització. Es pren la pista a l'esquerra (E) pujant suaument cap al gran mas de Bestracà, que es deixa més amunt a l'esquerra, es gira a ponent i s'arriba a Sant Andreu.
  • 5,22 km (869 m), 1 h 48 min. Sant Andreu de Bestracà. Edifici romànic de belles proporcions i excel·lent obra. La seu parroquial és esmentada ja el 983 però el temple actual data del segle XII. Disposa una nau amb volta apuntada i absis rodó; el frontispici acaba amb el cloquer d'espadanya de dos ulls, truncat, sense arcades. Va ser restaurat l'any 1982.
  • El camí segueix des del costat de l'església (fites de pedra i marques de pintura blaves i verdes) pujant enmig d'un espès alzinar. Al cap de poc s'és a la carena. Seguint el seu fil cal grimpar molt fàcilment un estrep rocós; se surt a una balconada (5,78 km, 1.017 m) amb àmplies vistes sobre el riberal de Beget i la vall d'Hortmoier, tancades, al nord, pels contraforts del Pirineu garrotxí, on destaca el Comanegra. Enfront, els cingles de Guitarriu i el crestall del Ferran, la vall de Riu i el Bassegoda. El sud-est, la carena de Bestracà i la llarga cresta del Gall. Es continua endavant.
  • 5,95 km (1.058 m), 2 h 20 min. Puig de Bestracà, al cim del qual hi ha les ruïnes de l'antic castell de Bestracà i de l'ermita de Sant Julià. Vèrtex geodèsic, aspre niu d'àguiles de difícil accés però en funcionament fins ben entrat el segle XV. Es baixa el cim pel seu costat nord, oposat al d'arribada, camí de primer ben costerut on romanen indicis de l'antiga fàbrica del paviment de pedra que permetia el trànsit de mules i ases. El camí descriu ziga-zagues i gira cap a ponent.
  • 6,65 km (876 m), 2 h 37 min. La Portella i camí del coll de Bestracà a les Feixanes, que es pren cap a la dreta (NO, després NE). S'emprèn la llarga baixada de l'obaga del Bestracà. S'arriba als plans de la Campassa (7,33 km, 788 m), on hi ha una petita bassa i el final d'una pista que puja de les Feixanes. No s'ha d'agafar sinó prendre un corriol a la dreta que més avall torna a sortir a aquesta pista (7,65 km, 720 m). Se segueix durant uns metres fins al primer revolt pronunciat a la dreta (7,82 km, 692 m), on s'abandona de nou seguint recte, endavant i en baixada.
  • 8,03 km (654 m), 3 h 1 min. Les Feixanes. Se surt a l'era de la casa, que es troba en ruïnes, i al camí ample que puja d'Hormoier. Enllaç amb el GR-11, que se seguirà en direcció NE deixant la pista enrere. De seguida es travessa el coll dels Muls, el corriol gira a l'esquerra (NO) i s'endinsa en l'obaga de nou, en pronunciada baixada. Ja a la vall, es travessa el torrent de la Rabassa (9,60 km, 442 m) i se surt a la pista d'accés al mas de la Farga, que es deixa a l'esquerra (E).
  • 9,85 km (447 m), 3 h 28 min. Trencall de la Farga, on es retroba la bifurcació de l'anada. Es desfà el camí conegut Riberal avall.
  • 11,59 km (478 m), 3 h 54 min. Pont d'en Quelet. Fi de l'itinerari.

Ara cal dirigir-se al nucli de Beget i, si no es coneix, visitar-lo amb deteniment. Antiga parròquia incorporada al municipi de Camprodon, poble inclòs en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, manté part de la població disseminada en masies. El nucli està format per tres barris separats per rierols i connectats per ponts. Hi destaca la magnífica església romànica de Sant Cristòfol i el seu campanar adossat (segles X i XII). Al seu interior s'hi pot veure una pila baptismal romànica de grans dimensions, la imatge de la Mare de Déu de la Salut (s. XIV i XV) i la talla romànica policromada del Crist Majestat, del segle XII.