Voltant l'estany d'Ivars

Ruta en bicicleta de Vila-sana a Castellnou de Seana, Barbens i Ivars d'Urgell

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Voltant l'estany d'Ivars. De Vila-sana a Castellnou de Seana, Barbens i Ivars d'Urgell.

L'estany d'Ivars, per si sol, és digne d'una visita però l'Itinerari va més enllà i permet conèixer un entorn ampli i interessant. Es tracta d'un recorregut de perfil suau que ofereix diverses possibilitats d'escurçament, per la qual cosa esdevé ideal per anar-hi en grup. L'estany d'Ivars i Vila-sana és una llacuna sàviament recuperada per a la vida natural i cultural que havia estat assecada el 1950.

Reomplert el 2005 amb suports europeus i sota la direcció de la Fundació Catalunya-La Pedrera, té una superfície de 126 ha, un perímetre de 5,80 km i una profunditat mitjana de 2 m; es manté amb la mateixa quantitat d'aigua del canal d'Urgell que es destinava al reg de les finques prèvies a la inundació. A l'interior s'hi han creat illes que afavoreixen l'existència de fauna, especialment d'ocells, oferint-los punts d'aixopluc; els interessats en l'ornitologia hauran d'agafar binocles i aprofitar els diversos punts d'aguait existents. Com a anotació lingüística cal considerar que Ivars significava, precisament, estany en la vella parla ibera utilitzada pels ancestres dels catalans.

El Pla d'Urgell, comarca de la plana central catalana, amb pluviometria escassa i forta insolació, va ser una terra de característiques estepàries fins a la construcció del canal d'Urgell. Així, l'arribada de l'aigua al segle XIX va permetre la introducció de conreus de regadiu i la reproducció d'espècies vegetals de ribera. Plàtans, verns, pollancres, freixes, salzes i oms es retallen contra el cel damunt dels camps en llargues files, resseguint les séquies i fent ombra als camins. Fora dels mesos calorosos de l'any, el Pla d'Urgell és un lloc idoni per a la pràctica de la bicicleta familiar.

Aquesta ruta es pot fer en bicicleta de cicloturisme de cobertes gravades.

Foto de Voltant l'estany d'Ivars. FOTO Catalunya Palau Robert

La ruta comença a la població de Vila-sana, on s'accedeix des de la sortida 487 de l'autovia A-2, situada entre Mollerussa i Bellpuig. Cal anar a la zona esportiva municipal, al costat del gran plataner de Vila-sana.

• 0,00 km (247 m). Vila-sana. Des de la zona esportiva es va cap a l'interior del poble (direcció NE) pel carrer de Lleida i, després, pel carrer Major. En ser a la plaça Major, davant de l'església de Sant Miquel, es tomba a la dreta (SE) pel carrer de l'Església i, després, es continua recte pel de Castellnou de Seana. Es desemboca al camí de Castellnou, on es troba un plafó de senyalització. Se segueix la pista, sempre en direcció SE. Ja a tocar de Castellnou es desemboca en una pista d'asfalt, que es pren cap a l'esquerra per entrar al poble.
  • 4,30 km (264 m). Castellnou de Seana. S'entra al nucli urbà pel carrer Major, on destaca la façana de cal Rafel, abans cal Blassó, d'estil gòtic. Es creua la plaça de l'Església, presidida pel bell edifici parroquial de Sant Joan, del s. XVIII, d'estil renaixentista tardà, amb una elegant porta amb escalinata i un notable campanar d'escola comarcana; immediatament després, es gira a l'esquerra i es passa la plaça Major descrivint un angle recte cap al NE, tot seguint els senyals. Se surt al carrer de l'Abad Carrera, que es pren a l'esquerra (NO) durant uns metres. Passada la zona esportiva, es gira a la dreta (NE) pel camí d'Ivars, asfaltat i amb característiques de carretera local.
  • 5,30 km (261 m). Bifurcació. Es deixa la carretera d'Ivars i es gira a la dreta (NE) per la pista de terra de Barbens. Més endavant, es creua la carretera LV-3344 (km 7,40, 280 m), es continua en direcció NE i s'arriba a Barbens, on s'entra pel carrer de Ponent.
  • 9,88 km (281 m). Barbens. Cruïlla del carrer de Ponent amb el d'Urgell. Es gira a la dreta i, dos-cents metres després, es tomba a l'esquerra (N) en direcció al carrer Major. En ser a la plaça de l'Església cal aturar-se per veure els vestigis del castell templer, actualment casa consistorial, la magnífica creu de terme gòtica originària del Bullidor i la casa dels Veciana, amb les seves torres i el cimbori característic. Acabada la visita, es continua girant a la dreta per on es venia, se surt a la plaça de Catalunya i, girant a l'esquerra, se surt del poble cap al N passant pel costat del poliesportiu i prenent el camí del Bullidor. Una mica més enllà, es creua la séquia Segona del Canal d'Urgell i s'arriba, al punt 11,68 km, a la cruïlla de la Creueta; es tomba a l'esquerra en angle recte (NO).
  • 12,20 km (275 m). Nucli del Bullidor. El nom prové de la barbullosa deu d'aigua que neix a flor de terra, ara tapada. Es creuen les cases deixant a l'esquerra les restes de l'església de Santa Maria, edificada sobre un antic castell del segle XII cedit als templers. La magnífica creu de terme que hi havia a l'entrada va ser traslladada a la plaça de Barbens. Es continua cap a ponent.
  • 12,70 km (271 m). Cruïlla on després es tornarà. Se segueix recte (NO).
  • 13,40 km (269 m). Montalé, vell mas documentat ja al segle XII. Es fa la volta completa al conjunt d'edificis i es torna a la cruïlla anterior (ara km 14,45), on es torça a la dreta (SO) seguint la pista de terra. Es passa la séquia Segona del Canal d'Urgell (15,35 km) i s'arriba a Ivars.
  • 16,88 km (264 m). Ivars d'Urgell, carrer de l'Ermita. Es gira a l'esquerra (E) per anar a visitar l'ermita de la Mare de Déu d'Horta, un indret amb aigua i ombra ideal per fer-hi un mos i descansar (17,45 km). Es torna enrere fins a la desviació de l'ermita i es continua cap a l'esquerra (SO) per l'avinguda del Primer de Maig. Es passa per davant de l'Ajuntament i se surt a la plaça del Bisbe Coll. Cal tombar a la dreta (O), pel carrer de l'Estany, seguint els indicadors a l'estany d'Ivars.
  • 19,40 km (262 m). Bifurcació. Es deixa l'asfalt i es pren el camí de l'esquerra (O), senyalitzat, que, passant pel Molí de l'Estany, desemboca a l'extrem SE de la llacuna.
  • 20,99 km (234 m). Estany d'Ivars. Aparcament de vehicles i, a pocs metres enllà, accés a l'aguait d'Ivars. L'itinerari gira completament al N i després a ponent, resseguint la riba septentrional de l'estany.
  • 22,75 km (247 m). Cal Sinén, centre d'informació de l'estany i àrea de repòs. Val la pena d'aturar-s'hi i completar coneixements sobre l'entorn. Es continua cap a ponent (ara SO). Una mica més enllà (23,52 km) es passa pel costat de la torre d'aguait de l'Estany i de l'aguait de Vila-sana. Finalment se surt a l'àrea de recepció de visitants i aparcament central de l'estany, que es creua fins a la pista d'arribada. Es gira a la dreta (pista asfaltada).
  • 24,33 km (234 m). Cruïlla amb el camí de Vila-sana a Vallverd. Es gira a l'esquerra (SO) prenent la pista de terra que creua el canal Auxiliar d'Urgell (25,28 km) i es desemboca al camí de Linyola (25,75 km), que se segueix a l'esquerra (SE). Poc després, es torna a travessar el canal Auxiliar d'Urgell.
  • 28,39 km (247 m). Vila-sana, punt final de l'itinerari.