De Vilassar de Mar a Cabrera de Mar i el castell de Burriac

Excursió de senderisme per gaudir d'unes bones vistes de la costa del Maresme

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Vilassar de Mar a Cabrera de Mar i el castell de Burriac.

Aquest itinerari puja al castell de Burriac, un bon mirador de la costa del Maresme i del seu rerepaís que abasta fins al Montnegre, el Montseny i els cingles de Bertí. De fet, ja els ibers i després els romans van utilitzar el seu cim com a talaia de guaita. Si es puja a Burriac des de Cabrera de Mar, l'itinerari es redueix en gairebé 10 km i 150 m de desnivell positiu.

Ruta senyalitzada parcialment.

Turó de l'Infern. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Se surt de Vilassar de Mar, població emplaçada pocs quilòmetres al sud de Mataró, des d'on s'hi arriba en cotxe per l'autopista C-32 o la carretera N-II en direcció a Barcelona (SO). També s'hi accedeix amb la xarxa de tren de rodalies baixant a l'estació de Vilassar de Mar. Des d'aquí, cal anar en 5 min fins a l'Ajuntament, davant la platja i la N-II, punt de sortida de la ruta.

• 0,00 km (5 m). Ajuntament de Vilassar de Mar. S'agafa el carrer de Sant Joan amunt, cap al NO, fins a l'avinguda Eduard Farrés (km 0,63, 25 m), que es pren a la dreta (NE).
  • 0,89 km (26 m), 0 h 15 min. Es creua la riera d'en Cintet i, en arribar al camp de futbol (km 1,11, 20 m), es gira a l'esquerra (NO) i després a la dreta (NE) per anar al seu extrem oposat. A l'esquerra (NO), s'agafa un camí entre hivernacles fins a la riera d'en Cintet.
  • 1,96 km (45 m), 0 h 30 min. Riera d'en Cintet. Per no haver de voltar el cementiri, se segueix a la dreta (NO), es puja per la riera 100 m i, en veure un pont a uns altres 100 m, s'ascendeix pel petit mur de canalització de la dreta deixant el seu llit i sortint a dalt del pont, al costat d'una gasolinera. Cal seguir cap amunt.
  • 2,23 km (52 m), 0 h 35 min. Se surt al Camí del Mig, que es pren a la dreta (NE) fins a la deixalleria (km 2,97, 40 m). Just en passar-la, se segueix a l'esquerra (NO) per un carrer amb molt pendent que creua per sobre l'autopista C-32. Cal seguir recte amunt (NO) fins a desembocar als carrers de les urbanitzacions del Mont Cabrer, amb xalets a l'esquerra i un reixat a la dreta.
  • 3,69 km (117 m), 1 h 02 min. Cruïlla. S'ha de girar a la dreta (NE), entre els pins, per agafar un corriol que volta per sobre l'esmentat reixat i que acaba transformant-se en una pista que porta a Cabrera.
  • 4,77 km (94 m), 1 h 20 min. Bifurcació. Es gira a la dreta (S) riera avall i, als 30 m, es tomba a l'esquerra (NE) per un carreró que puja fins a l'església de Cabrera (km 4,94, 105 m), des d'on se segueix cap al NO pel carrer de Sant Joan. De seguida, es pot veure encimbellat el castell de Sant Vicenç de Burriac presidint l'horitzó des de dalt de la muntanya. Un cop passat ca n'Orriols, cal girar a l'esquerra (NO) pel camí de can Segarra, que baixa fins a la riera de Cabrera.
  • 5,36 km (112 m), 1 h 32 min. S'arriba a la riera, on hi ha la font de Can Segarra a sota a l'esquerra. Es continua per la pista que puja amunt (N) i, més endavant, s'arriba a la font Picant, avui abandonada.
  • 6,48 km (213 m), 1 h 53 min. Font Picant. A la banda dreta, s'agafa un camí que s'enfila cap al castell en direcció NE. 150 m més amunt, es deixa un aparcament a l'esquerra i es troba un petit tancat que es deixa enrere. 100 m després, en una bifurcació, s'agafa la pista de la dreta (NE) que prossegueix muntanya amunt.
  • 7,18 km (308 m), 2 h 10 min. Collet a la plana del Passarell. Es continua endavant (SE) i s'accedeix a un altre collet (km 7,40, 331 m), amb un petit pilar recordatori. Cal deixar el trencall de l'esquerra, que davalla cap a Argentona, i seguir per un sender que s'enfila a la dreta (S) muntanya amunt pel vessant oest fins al castell. Aquest últim tram és una mica vertical.
  • 7,66 km (386 m), 2 h 11 min. Castell de Sant Vicenç de Burriac, destí del recorregut. El castell per ell mateix és un edifici que té una posició i ubicació imponents i recull molts anys d'història, des de l'època romana i potser la ibèrica. Actualment, les seves ruïnes estan restaurades. Per baixar, cal sortir per la porta d'entrada i, en lloc d'anar a la dreta per on s'ha pujat, es gira a l'esquerra (S) en direcció al mar voltant la fortificació i descendint cap al N per unes escales que porten a la pista d'accés, molt erosionada. La pista volta el castell baixant amb força.
  • 8,14 km (330 m), 2 h 18 min. S'arriba a 25 m del darrer coll que s'ha trobat en pujar. No s'ha d'agafar la pista que s'ha emprat per pujar i que es dirigeix a Cabrera ni s'ha de baixar a la dreta cap a Argentona. Simplement, cal travessar la pista cap al NO i agafar un corriol que surt davant mateix, un bonic túnel entre la vegetació de l'obac del bosc.
  • 8,33 km (308 m), 2 h 20 min. Es retroba el coll vora la plana del Passarell, des d'on es desfà el camí fins a l'església de Cabrera (3 h 15 min) i Vilassar de Mar.
  • 16,65 km (5 m), 4 h 30 min. Ajuntament de Vilassar de Mar, punt de partida i final de l'itinerari.

Cabrera de Mar amb el castell de Burriac al fons. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.