La Via del Nicolau de Bagà

Fàcil recorregut a peu accessible per a famílies senceres

El Palau Robert recomana aquesta ruta: La Via del Nicolau de Bagà.

Curt recorregut en suau baixada, apte per a famílies amb infants i gent gran. Antic traçat ferroviari que passa sobre Bagà i acaba al monestir de Sant Llorenç prop Bagà, a Guardiola de Berguedà. La Via del Nicolau fou construïda a principis del segle XX (entre 1914-1916) per transportar fusta des de Gisclareny a Guardiola de Berguedà. El seu promotor va ser Tomàs Nicolau, propietari de la serradora de Berga, que en va tenir la concessió fins a mitjans dels anys 1930. En la recuperació de l'antic traçat destaquen diversos túnels, passeres i la passarel·la dita del Nicolau, un pont penjant de més de 35 m de longitud.

Vista de la Tosa d'Alp (al fons a l'esquerra), el Roc de la Llena (al mig) i serra de Sant Marc de Brocà (a la dreta). FOTO: Catalunya-Palau Robert

Vista de la Tosa d'Alp (al fons a l'esquerra), el Roc de la Llena (al mig) i serra de Sant Marc de Brocà (a la dreta). FOTO: Catalunya-Palau Robert

El punt d'inici de la ruta és l'actual Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, situat al costat de l'ermita romànica del mateix nom. S'hi arriba des de Bagà prenent la pista asfaltada que neix a l'extrem NE de Bagà, al costat del Centre d'Informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró (3,4 km).

• 0,00 km (931 m). Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet. Es pren la pista asfaltada per on s'ha pujat fins aquí cap a l'oest. Als 220 m, havent deixat a mà dreta (E) l'àrea d'esbarjo, es gira bruscament a la dreta (E) i es baixa per un corriol que desemboca en l'inici de l'antic traçat del carrilet (primer tram amb pendent marcat). Se segueix el camí que s'endinsa en el bosc. A l'esquerra (N) treuen el cap l'extrem oriental de la serra del Cadí i el Moixeró.
  • 1,30 km (865 m), 17 min. Pont penjant de la Via del Nicolau. Dos-cents metres més endavant hi ha una vagoneta de transport de fusta situada al mig del camí i, més enllà, el Mirador de la Vall del Bastareny, amb extenses vistes cap al nord-est i llevant, on destaquen el Moixeró, la Tosa d'Alp, les serres de Sant Marc de Brocà i les del Catllaràs.
  • El camí segueix el seu curs, es passa el túnel de Dalt i, després, el del Mig, i es continua endavant, ara en un entorn menys ombrívol i atractiu. A mà esquerra es pot veure Bagà.
  • 3,30 km (786 m), 44 min. Se surt a la pista asfaltada que prové de Guardiola de Berguedà. A l'esquerra hi ha el Parc de la Vila, ombrejat, amb bancs, taules i fonts. Es continua endavant seguint la senyalització i es passa el tercer túnel del recorregut.
  • 4,05 km (784 m), 55 min. Es deixa la pista asfaltada i es pren el camí que surt a l'esquerra, marxant cap al S.
  • 5,30 km (752 m), 1 h 12 min. El Reboll, barri de Bagà. Se surt a la pista asfaltada que hi dona accés i es continua recte, en suau baixada.
  • 5,65 km (739 m), 1 h 17 min. A l'entrada de Guardiola de Berguedà cal parar compte a la senyalització i desviar-se a la dreta prenent un corriol que puja fortament fins a Sant Llorenç prop Bagà. Aquesta pujada es pot estalviar acabant de baixar a Guardiola i pujant, després, a Sant Llorenç bé a peu pel camí asfaltat d'accés o amb el vehicle.
  • 5,76 km (772 m), 1 h 23 min. Sant Llorenç prop Bagà. Fi del recorregut.

Aquesta curta i suau excursió es pot completar amb visites als diversos equipaments culturals dels dos municipis per on discorre com, per exemple, l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, el Centre Medieval dels Càtars i el Centre d'informació i interpretació del Parc Natural del Cadí-Moixeró, a Bagà, o el monestir de Sant Llorenç prop Bagà a Guardiola de Berguedà.