Vall d?Asua. De Rialp a Surp, Esc?s, Sorre i Altron

Catalunyamagrada.cat

Itinerari per la base de la vall d’Àssua, al Pallars Sobirà, que s’ha fet popular per l’estació d’esquí de Llessuí, malauradament tancada, i per la novel·la històrica de Jaume Cabré “Les veus del Pamano”. La vall s’estén des de la carena del Montsent de Pallars (2.883 m), al pic de la Mainera (2.906 m), fins a la riba de la Noguera Pallaresa, a 700 m. La coma és drenada per diversos afluents del riu de Sant Antoni, un d’ells, el de Pamano, que hi aflueix per la dreta. A més de Llessui, cap de la vall, comprèn els pobles de Saurí, Altron, Sorre i Bernui, tots pertanyents al municipi de Sort, i els de Caregue, Escàs, Surp i Rodés, aquests pertanyents al de Rialp.

La ruta parteix de la vila de Rialp, on s'accedeix des de Sort, la capital comarcal, per la carretera C-13 en direcció N, cap a Llavorsí i la Val d'Aran.

0,00 km (717 m). Rialp. Plaça del Tornall, davant de l'edifici de l'Ajuntament. Se surt a la carretera, que aquí rep el nom de carrer de Flora Cadena, i es gira a la dreta (N). Al cap de 100 m, es tomba a l'esquerra (indicacions cap al castell i a Surp) i s'entra al nucli vell de Rialp pel carrer del Mig. Immediatament després, es tomba a la dreta pel carrer de Vun. Es puja fent ziga-zagues, es deixa a l'esquerra l'església parroquial, es creua el carrer del Camí de Surp i, ja al capdamunt del poble, fent drecera, s'arriba sota mateix del castell. Se segueixen les indicacions i es continua pel camí que, donant la volta a les ruïnes, se situa davant de l’antiga fortalesa.

0,30 km (765 m), 0 h 8 min. Castell de Rialp, origen de l'assentament posterior del poble, defensava el curs de la Noguera Pallaresa i la vall d'Àssua. Del que va ser l'antic casal dels comtes del Pallars solament en resten vestigis. Bon mirador de la vall. Es continua remuntant pel camí en direcció NO seguint els senyals i es travessa una línia elèctrica. El camí, que ascendeix fent ziga-zagues en direcció a Surp, conserva alguns trams empedrats i restes dels murs laterals de contenció, rastres de la seva utilització com a camí de bast i també de carrerada o de bestiar de pastura. Més amunt (0,57 km, 810 m), es travessa la carretera d'Escàs i es continua pujant per l'altra banda de l'asfalt, seguint els senyals.

1,07 km (940 m), 0 h 36 min. Es desemboca a l'antic camí de carro de Rialp a Surp. Es continua cap amunt en direcció NO seguint la pista fins a Surp i deixant diverses desviacions a dreta i esquerra.

1,58 km (1.037 m), 0 h 52 min. Església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp, bella i harmoniosa construcció romànica del s. XI, que s’ha de contemplar des de llevant, rodejant-la. Contenia importants obres d'art actualment dipositades en diversos museus. Després de visitar el temple, es remunta fins al petit nucli de Surp. Hi sorprèn l'estructura del casc urbà, on destaca la casa Bertran, d'origen medieval. Un mirador facilita la contemplació de la vall. Seguint els senyals a Escàs, es puja cap al nord, es travessa la carretera de Rodés i es pren el camí que remunta la solana de Surp, en direcció a Escàs.

2,90 km (1.205 m), 1 h 22 min. Mirador de Cortinos. A mode de talaia, aquest promontori rocallós del serrat de Cortinos permet una àmplia i espectacular vista sobre la vall d’Àssua. Es continua avançant, però ara en baixada, cap al NO i, després, cap al N. Es desemboca en un camí més ample, que es continua seguint en direcció a Escàs (NE).

4,30 km (1.014 m), 1 h 44 min. Escàs. Petit nucli d’Àssua on sobresurt el campanar de l’església de Santa Coloma. Es travessa el poble cap al NO, en baixada, deixant a mà dreta el camí que puja a Caregue, situat uns 150 m més amunt, a l’altra banda del barranc del riu Caregue. Més avall, es travessa el riu Rialbo per un pont (914 m) i, girant al sud, es puja fins a una pista, que cal travessar, seguint recte i continuant la pujada. El camí fa una inflexió i baixa; es deixa una desviació a l’esquerra (5,40 km, 976 m) i es torna a pujar fins a un camí.

5,67 km (995 m), 2 h 5 min. Camí de Sorre a Altron. Es gira a la dreta per pujar a Sorre; després es tornarà fins aquest punt.

6,50 km (1.073 m), 2 h 20 min. Sorre, nucli arraulit al voltant de l’església de Sant Esteve, originària del segle XI però completament transformada. Tot i la seva petitesa el poble també acull l'ermita de Sant Anna i la capella de Sant Antoni. Es refà el camí fins a la desviació anterior, que ara es pren cap a la dreta, en direcció NE, en franca baixada cap al fons de la vall del riu Sall. Més avall, es passa una tanca, després el camí gira en rodó cap al S; travessant entre prats de dall i pastures es desemboca a la pista que permet l’accés als camps; es continua baixant.

8,22 km (836 m), 2 h 48 min. Bifurcació a tocar del riu Altron, una mica abans de l’aiguabarreig amb el riu Sall (on es forma el riu de Sant Antoni). Es torça a la dreta, es deixa la pista i es travessa el riu. S’emprèn una forta però curta pujada fins a Altron durant la qual es deixa, a l’esquerra (cota 912 m), un trencall senyalitzat (a Rialp) que porta a l’oratori de la Mare de Déu de Montserrat, on es retroba amb l’itinerari que baixa directament d’Altron per la carretera. La pista que s’ha deixat a l’esquerra porta en 0,45 km a la carretera d’Escàs passant, abans, per la Mola de Sall (a 150 m), antic molí fariner condicionat posteriorment com a central hidroelèctrica d’Altron, ja en desús.

8,95 km (957 m), 3 h 8 min. Altron. El poble es troba a la dreta del riu Pamano, abans de la confluència amb el riu Rialbo i a tocar de la carretera que segueix la Vall d’Àssua. En un extrem del grup de cases, s’alça l’església de Sant Serni; també podem veure-hi la senyorial casa Subirà. Travessant el nucli cap al S, se surt a la carretera, es gira a l’esquerra (E), en direcció a Sort, i es camina durant 300 m per la seva vora, fins al trencall que du a l’oratori de la Mare de Déu de Montserrat, per on es gira, en baixada.

Deixant a l’esquerra l’ermita i, immediatament després, el trencall que ve de la cota 912 del camí de pujada a Altron, es continua recte pel camí que descendeix amb força travessant l’obaga de la vall d’Àssua. Es camina ben bé mitja hora entre mates de bosc i clarianes; finalment, després d’una ziga-zaga s’arriba al fons de la vall.

10,80 km (759 m), 3 h 35 min. Es creua el pont sobre el riu de Sant Antoni i se surt a la pista de servei de la central hidroelèctrica de Rialp, que es pren a la dreta. Al costat de l’edifici de la central hi ha una àrea d’esbarjo. Se segueix la pista cap avall, arran de riu, en suau descens fins a Rialp.

12,27 km (717 m), 3 h 55 min. Rialp. Plaça del Tornall, fi de l’itinerari. Es pot passejar pel nucli antic de Rialp, l’anomenada Vila closa, i veure el Raval, el carrer del Mig; les porxades; l'arcada gòtica del portal del Torrent de Sant Antoni, per on passava el camí ral de la Ribera; les restes del que fou la torre de defensa d'en Virós, convertida en habitatge; l'església de la Mare de Déu de Valldeflors i l'ermita de Sant Cosme i Sant Damià.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat