De Tavertet a Sant Corneli

Ruta de senderisme assequible que permet veure, entre altres, l'ermita de Sant Corneli

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Tavertet a Sant Corneli.

Ruta força assequible que surt de l'encimbellat poble de Tavertet, una de les icones del massís del Collsacabra, situat ben bé al límit de la cinglera homònima. Es puja a un petit cim proper, on hi ha la bella ermita de Sant Corneli, un dolmen i un mirador natural. Tan sols el curt tram final per accedir a l'ermita i al mirador és una mica costerut. Tavertet compta amb un seguit de cases antigues, dels segles XVII i XVIII, un espectacular entorn natural caracteritzat per la seva peculiar geologia i l'església romànica de Sant Cristòfol, bastida el segle XI.

Tavertet. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Per arribar a Tavertet des de Vic, es pren la carretera C-153 en direcció NE, es travessa Roda de Ter i s'accedeix a Santa Maria de Corcó (L'Esquirol), on cal entrar i seguir a migdia per la BV-5207 durant 13 km fins al poble.

• 0,00 km (868 m). Tavertet. La ruta parteix de la plaça Major, davant l'església parroquial de Sant Cristòfol, prenent cap al nord l'antic camí de Cantonigròs, que surt entre la carretera d'arribada de Santa Maria de Corcó (BV-5207), a mà esquerra (O), i el GR 2, que, proper a les cingleres, marxa cap a Rupit per la dreta (E).
  • 1,21 km (894 m), 0 h 18 min. Bifurcació. Es deixa un trencall a la dreta (E) i es continua recte en el mateix sentit de la marxa (N). Passats 80 m, es deixa un altre desviament a mà esquerra (O) i es prossegueix cap al N per la pista principal.
  • 1,98 km (878 m), 0 h 27 min. Can Novelles. Uns metres després d'haver deixat les cases a l'esquerra (O), cal prendre un camí menor que, per la dreta, s'enfila en direcció NO cap a Sant Corneli i la font de la Vena. De seguida, el camí descriu un revolt molt marcat a la dreta (SE i més enllà NE) i segueix remuntant tot flanquejant el vessant meridional del puig.
  • 2,78 km (970 m), 0 h 40 min. Bifurcació. En un punt en què sol haver-hi un filat per al bestiar, sense arribar a creuar el torrent de la Font de la Vena, es pren un corriol a l'esquerra (O/NO) que remunta de forma decidida fins a Sant Corneli (està indicat com a drecera a Sant Corneli).
  • 2,93 km (1.021 m), 0 h 45 min. Sant Corneli. De seguida se surt de l'espès bosc, dalt d'una petita carena, davant mateix de l'ermita de Sant Corneli. Es tracta d'una petita però bella edificació construïda el 1717 sobre un temple anterior del s. XIII. La capella és molt petita, d'una sola nau, i en destaca l'atri, que és un comunicador, l'únic que hi ha al Collsacabra. A tocar del temple, al seu costat nord, s'hi distingeixen les restes d'un dolmen. Ja de tornada, la ruta fa un gir de noranta graus a l'esquerra i es dirigeix cap al sud per la carena fins a un cingle que permet tenir una bona panoràmica.
  • 3,16 km (998 m), 0 h 50 min. Mirador natural. Cal tenir cura de no acostar-se massa al límit del cingle. Magnífica panoràmica de postal sobre Tavertet, el camí recorregut per arribar a Sant Corneli, els masos escampats i la varietat d'espècies forestals i de vegetació en general del Collsacabra. A sota mateix, es troba can Novelles. Es tomba a l'esquerra per la darrera llosa de pedra, la més propera al cingle, i se segueix per un sender que es dirigeix al nord-est i desemboca al corriol utilitzat abans per accedir a Sant Corneli.
  • 3,38 km (977 m), 1 h. Confluència de senders. Es reprèn a la dreta (E) l'emprat a l'anada per pujar a Sant Corneli fins a tornar en uns metres al camí més ample per on s'ha ascendit, des d'on cal desfer el trajecte fins a Tavertet.
  • 6,18 km (868 m), 1 h 25 min. Plaça Major de Tavertet, punt de partida i final de l'itinerari.

Dolmen de l'ermita de Sant Corneli. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.