Recorregut a peu pels municipis de Tona, Balenyà, Collsupina i Muntanyola

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Sender de Tona. De Tona a Múnter, Muntanyola, Sant Cugat de Gavadons i Vilageliu.

Recorregut senyalitzat com a PR C-43 (marques de pintura blanques i grogues) que, de manera circular, recorre diversos indrets dels municipis de Tona, Balenyà, Collsuspina i Muntanyola. Des de la plana, voltant els turons de la Plana Ausetana, es puja cap a Muntanyola passant per l'ermita de Sant Esteve de Múnter. Se segueix fins a enfilar-se pràcticament dalt del turó de Bellver, on hi ha l'església romànica de Sant Cugat de Gavadons. Ja de nou a la plana, abans de tornar a Tona, es contempla l'ermita, també romànica, de Sant Miquel de Vilageliu. Tot i que la major part del recorregut és per pista, hi ha petits trams tècnics de camí en què, si es fa l'itinerari en BTT, s'haurà de baixar de la bicicleta.

Mare de Déu de Lurdes. FOTO: Catalunya-Palau Robert

La ruta comença davant l'església de Sant Andreu de Tona. Per arribar-hi, cal prendre la carretera C-17 fins al punt quilomètric 50, entre Vic i Centelles, sortir per l'àrea de les Quatre Carreteres i entrar a Tona pel carrer d'Antoni Figueras. Se segueix fins al carrer Maduixes, on es gira a l'esquerra i, després, un altre cop a mà esquerra pel de Sant Andreu, que duu directament a l'església. Hi ha una àrea d'aparcament i hi conflueix el carrer Call, punt d'inici de l'itinerari.

• 0,00 km (597 m). Església de Sant Andreu de Tona. Es parteix pel carrer de Lourdes en direcció NO.
  • 0,68 km (623 m), 0 h 10 min. Bifurcació. En començar a baixar, es pren un camí a la dreta (NO) que davalla directament a una pista asfaltada. Cal seguir-la per, de seguida, dos revolts més endavant, deixar-la per agafar a l'esquerra un carrer secundari i, pocs metres més endavant, un caminet que, travessant el torrent de la Suïssa, ascendeix per un tram herbós.
  • 1,01 km (622 m), 0 h 14 min. Se surt a una pista més ampla, que se segueix a la dreta prenent direcció N.
  • 3,74 km (616 m), 0 h 53 min. En un revolt a l'esquerra, es deixa a la dreta (N) el mas de les Comelles, que compta amb l'ermita de la Mare de Déu de la Sort.
  • 4,11 km (610 m), 0 h 58 min. Es travessa la carretera N-141c i se segueix per l'altra banda cap al NO en el mateix sentit de la marxa.
  • 5,12 km (610 m), 1 h 12 min. Bifurcació. Es pren el trencall de la dreta (NE) per contemplar l'ermita de Sant Esteve de Múnter (km 5,26, 608 m), amb un modern cementiri al costat. Un cop feta la visita, es gira cua per tornar al darrer encreuament i ara se segueix recte (O/NO) iniciant l'ascensió. La pista, pavimentada, puja fort fent marrades.
  • 7,57 km (804 m), 1 h 58 min. Després de passar per la dreta de cal Ros de Múnter, la pista s'aplana i s'arriba a un collet. Es deixa a l'esquerra una pista que marxa perpendicular (SE) i s'agafa un caminet que remunta uns metres més enllà també a l'esquerra (SO/S).
  • 8,37 km (847 m), 2 h 11 min. Just davant del mas de Bellavista, es creua una pista i es pren, a l'altra banda, un caminet de la dreta que descendeix (O/NO) fins a una altra de més ampla (km 8,90, 815 m). Cal seguir-la a l'esquerra cap a ponent.
  • 9,81 km (818 m), 2 h 38 min. S'entra a Muntanyola pel carrer de Can Ros, es travessa l'avinguda de Muntanyola i, just a l'altre costat, s'agafa a la dreta (NO) un carrer que voreja per darrere, cap a ponent, l'església de Sant Quirze i Santa Julita.
  • 10,07 km (804 m), 2 h 41 min. Un cop s'ha passat pel costat de l'església i de l'Ajuntament, s'accedeix a una rotonda. Es deixa un trencall a l'esquerra (E) i es continua recte planejant uns metres a migdia fins a trencar a la dreta (O/NO) per un caminet que davalla fortament per dins del bosc (si se circula amb BTT, hi ha trams força tècnics que potser obligaran a baixar-ne).
  • 10,54 km (732 m), 2 h 48 min. Carretera BV-4317. Cal pujar-hi uns metres a l'esquerra (SE) per l'altra banda per, de seguida, prendre una pista de la dreta (S) que baixa.
  • 11,15 km (752 m), 2 h 56 min. Per l'esquerra conflueix una pista més ampla. Se segueix recte en la mateixa direcció que es duia (S/SE).
  • 12,15 km (723 m), 3 h 10 min. Es descendeix fins a creuar el torrent. S'ascendeix per l'altre cantó (S/SE).
  • 13,29 km (862 m), 3 h 35 min. Després d'unes quantes marrades, s'arriba a una pista asfaltada, a la urbanització de Fontanelles. Cal travessar-la i, a l'altra banda, agafar-ne una altra de terra que puja al NO. Al cap de poc, en una obertura d'un camp de conreu, es pren un camí que, pel seu cantó dret, remunta a migdia i després s'endinsa al bosc. A la segona marrada, es deixa una pista que en surt tangencial (NO; km 14,01, 936 m) i es prossegueix ascendint (S).
  • 14,43 km (954 m), 3 h 57 min. Es pren a la dreta (O/SO) un carrer asfaltat, el passatge de Subirana, que voreja un turó fins a la banda contrària.
  • 15,42 km (989 m), 4 h 13 min. Bifurcació. Se segueix recte en el mateix sentit de la marxa (SE), de baixada, pel camí a Collsuspina, que arriba per l'esquerra.
  • 15,90 km (969 m), 4 h 20 min. Bifurcació. Es deixa un trencall a l'esquerra (SE) i es continua cap al SO.
  • 16,59 km (1.003 m), 4 h 31 min. Es deixa el camí a Collsuspina, que segueix recte a la dreta (SO), i es pren un trencall que davalla a l'esquerra (S). Es passa can Regàs (km 17,28, 971 m) i se segueix recte en direcció SE.
  • 17,88 km (923 m), 4 h 48 min. Bifurcació en un collet: es deixa la pista carenera i se'n pren una altra a l'esquerra que descendeix cap al NO.
  • 19,21 km (850 m), 5 h 06 min. Es desemboca a la mateixa pista que s'ha deixat abans i es continua baixant tot recte (NE). Just abans de la carretera, es deixa la pista i s'agafa un desviament de l'esquerra (SO) que hi porta.
  • 20,41 km (736 m), 5 h 23 min. Encreuament de les carreteres N-141c i BV-5303. Es creua la primera per seguir uns metres per la BV-5303 i trencar immediatament a la dreta (SO) per un camí que davalla a una pista que, també per la dreta (O), es dirigeix al fons de la vall.
  • 20,67 km (720 m), 5 h 27 min. Abans que la pista creui el torrent, s'agafa un camí de l'esquerra que flanqueja en direcció SE.
  • 21,41 km (683 m), 5 h 37 min. Es travessa un camp pel mig i se surt a una pista, que se segueix per la dreta (SE) descendint fins a una cruïlla. Cal deixar una pista a l'esquerra (E), una altra a la dreta (O), que baixa fent un revolt, i se'n pren una altra d'asfaltada que surt recte cap a llevant (SE i després NE) deixant uns camps a la dreta.
  • 21,81 km (664 m), 5 h 43 min. Ermita de Sant Miquel de Vilageliu. Es creua una pista i s'agafa un sender que surt just a l'esquerra del temple (NE). Més enllà, es deixa una pista a la dreta (SO) i es davalla, també per pista, fins a creuar un torrent (km 22,81, 617 m). Es continua remuntant pel costat d'uns camps (NE/N).
  • 23,41 km (612 m), 6 h 05 min. Ja a l'entrada de Tona, es deixa el carrer per on es va, que gira a la dreta, i se segueix per un senderó (NE) que passa molt estret entre els murs de les tanques d'una finca i l'IES Tona. S'accedeix a una rotonda: cal seguir recte (NE) pel carrer de la Germana Victòria, trencar a la dreta (E) pel del Montseny i tornar a tombar a l'esquerra (NE) pel de Vic. A continuació, es gira a la dreta (SE) per la carretera de Manresa i, de seguida, a l'esquerra (NE) pel carrer del Call fins a tornar al punt d'inici del recorregut.
  • 24,17 km (597 m), 6 h 24 min. Església de Sant Andreu de Tona, punt de partida i final de l'itinerari.

Sant Miquel de Vilageliu. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.