De Santa Magdalena al congost de Fraguerau per la Roca Corbatera

Ruta a peu pel Parc Natural de la Serra de Montsant

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Santa Magdalena al congost de Fraguerau per la Roca Corbatera.

Recorregut que permet admirar indrets emblemàtics del Parc Natural de la Serra de Montsant com el seu cim més alt, la Roca Corbatera, i el magnífic congost de Fraguerau. Les ermites de Santa Magdalena, de Sant Antoni i Santa Bàrbara i de Sant Bartomeu acaben de guarnir aquest bell itinerari muntanyenc. Atenció a l'envergadura del recorregut, que suma un desnivell notable.

Roca Corbatera. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Des d'Ulldemolins, al peu de la C-242 entre Albarca i Bellaguarda, seguint els indicadors, cal dirigir-se per una pista de 2,50 km a l'ermita de Santa Magdalena (km 0), on es pot aparcar el vehicle. L'entorn disposa d'una àrea de pícnic, d'acampada i d'una abundosa deu d'aigua. Els dies festius hi ha servei de bar.

• 0,00 km (702 m). Se surt de Santa Magdalena cap a llevant (E) per la pista que es dirigeix a Albarca. Es passen unes rampes dures i pedregoses i, als 8 min, es deixa un trencall a la dreta (km 0,59, 698 m). Una mica més enllà es deixa una desviació a l'esquerra i es desemboca a una altra pista provinent d'Ulldemolins (km 0,88, 691 m, 0 h 13 min): cal seguir recte cap a l'E. L'itinerari discorre entre la vall d'Ulldemolins i els cingles de Fontalba i de la Mare de Déu o de l'Espesset. Es desemboca a una altra pista (km 1,42, 695 m, 0 h 20 min): es fa un gir a la dreta, al S, es deixa una altra desviació a la dreta i es gira de nou a l'E. Es fa cap als plans de l'Isidre, on es troba una altra pista que se segueix cap a la dreta, al S i en pujada (km 2,70, 712 m, 0 h 40 min). S'arriba al pla del Teix, la pista gira a l'E i puja amb força fins que, poc abans del collet Roig o dels Hostalets, es troba una pista: es travessa i es continua cap a l'E.
  • 4,43 km (795 m), 1 h 08 min. Collet Roig o dels Hostalets. S'és al mig de l'ample coll, enfront de les runes de l'antiga hostatgeria, que queda a mà esquerra. Hi ha una cruïlla de camins. Per l'esquerra (NE) s'arribaria a Albarca (queda a 350 m i mereix una visita; disposa d'un refugi obert tot l'any), i cap al S, seguint el GR 174, s'accediria a l'ermita de Sant Joan del Codolar. S'agafa el sender de més a la dreta (SO) senyalitzat com a GR 171. Es puja amb força per la carena que es desprèn de la serra principal fins a desembocar a una pista (km 5,29, 927 m, 1 h 30 min), que se seguirà en pujada.
  • 6,05 km (1.034 m), 1 h 48 min. Pla del Grau Gran. Es deixa a mà dreta (NO) la pista senyalitzada com a GR 171, que es dirigeix a l'ermita de Santa Maria de Montsant i, força més enllà, al Toll de l'Ou. Cal continuar pel senderó indicat de l'esquerra (O/SO) que s'enfila pel grau cap a la Roca Corbatera. Tres-cents metres després el camí gira al S; es deixen dues desviacions a l'esquerra. Cal anar a raure sota la Roca Corbatera, just en el seu vessant S.
  • 6,85 km (1.141 m), 2 h 08 min. S'és sota el cim més alt de la serra del Montsant (1.163 m), que es pot coronar desviant-se uns metres al nord. Val la pena de pujar-hi. Es prossegueix cap a ponent (SO) pel camí planer marcat en direcció a la Cogulla i Cabacés. A les següents cruïlles que apareixeran cal seguir les indicacions pertinents sempre cap al SO tot deixant a l'esquerra les desviacions a la cova del Meloner (km 7,90, 1.114 m, 2 h 22 min), a la cova Santa (km 8,60, 1.123 m, 2 h 32 min; per on s'ajunta el GR 174-1, que puja de Cornudella de Montsant) i, finalment, el trencall al grau del Carabassal (km 9,58, 1.133 m, 2 h 46 min). Es continua sempre cap a ponent.
  • 11,05 km (1.128 m), 3 h 08 min. S'arriba a l'indret de les Basselles, on es troba el sender GR 171. Per l'esquerra el GR baixa a la Morera de Montsant pel grau de l'Annet i de Barrots. 180 m més endavant el GR es desvia a la dreta i se'n va a Santa Magdalena pel Toll de l'Ou i el pi de la Carabasseta. Cal seguir recte, cap a ponent. Una mica més endavant es deixen dos senderons a la dreta.
  • 12,25 km (1093 m), 3 h 25 min. Cruïlla de camins. Cal parar atenció: s'és a la capçalera dels comellars o barrancs de la Cova de l'Ós i del Vidalbar. Per l'esquerra el camí duu a la Morera de Montsant pel grau de la Grallera; l'itinerari abandona el camí principal de la carena per girar a la dreta (N, després E) seguint les indicacions i els senyals. De seguida, passats 180 m, es desvia a l'esquerra (NO) cap al barranc del Vidalbar per un corriol que davalla suaument tot endinsant-se per una teixeda i passant pel costat de la cova del Soronelles (km 14,30, 910 m, 3 h 50 min).
  • Bifurcació. Un quilòmetre més avall (4 h 05 min) es deixa un trencall a la dreta que creua el barranc i després es bifurca: la desviació de l'esquerra es dirigeix a l'Aiguabarreig passant pel Pont Natural, i la de la dreta mena a la Pleta i al Toll de l'Ou. A un minut queda la font de les Canaletes. Cal continuar per l'esquerra (NO) planerament. A mà dreta hi ha les curioses roques del Frare i del Colom. Mig quilòmetre després (4 h 12 min) hi ha una bifurcació: es pren el camí de la dreta que baixa fortament cap al riu Montsant. Se surt al barranc dels Pèlags (km 16,61, 470 m, 4 h 23 min) i es troba el camí que ve del Pont Natural. Se segueix cap a l'esquerra, es creua el barranc i es troba un altre camí que es pren també cap a l'esquerra en baixada.
  • 16,80 km (460 m), 4 h 26 min. Aiguabarreig amb el riu Montsant. Cal continuar cap a la dreta, en direcció N, remuntant el curs del riu. Poc després, a mesura que s'apropa a l'espectacular congost de Fraguerau, el camí s'eixampla.
  • 19,40 km (495 m), 5 h 05 min. Es deixa un trencall a l'esquerra (N) que travessa el riu per un pont penjat i duu a l'ermita de Sant Bartomeu de Fraguerau (a 15 min, indret espectacular, ple de connotacions). A partir d'aquest punt el trajecte esdevé senyalitzat com a GR 65-5 i desemboca a una pista que, en direcció SE, porta a l'ermita de Sant Antoni i Santa Bàrbara (km 23,44, 634 m, 6 h 05 min) i torna a la de Santa Magdalena.
  • 24,14 km (702 m), 6 h 15 min. Santa Magdalena, punt final de l'itinerari.

Ermita de Sant Bartomeu. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.