De Sant Martí Sacalm al Far

Practica senderisme a l'extrem oriental dels cingles de Tavertet

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Sant Martí Sacalm al Far.

A l'extrem oriental dels cingles de Tavertet, s'aixeca el cingle del Far, de 1.124 m d'altitud, coronat pel bell santuari de la Mare de Déu del Far. Entre prats, camps de conreu i boscos d'alzines, roures, castanyers, faigs i pins, es puja al temple, que és també una bona talaia de la contrada i de bona part de les comarques nord-orientals del país.

Susqueda. Sant Martí Sacalm; baixant del Far. FOTO: Catalunya-Palau Robert

L'itinerari comença al petit nucli rural de Sant Martí Sacalm, on s'arriba des d'Amer per una pista asfaltada que mena a l'oest (a Amer s'accedeix des de Santa Coloma de Farners per la C-63 en direcció a Olot). S'aparca el vehicle en algun dels llocs indicats a tal efecte i es parteix de l'església de Sant Martí, al capdamunt del llogarret, construïda a mitjan segle XII i refeta al XVII.

• 0,00 km (832 m). Església de Sant Martí Sacalm. Des d'aquí, es té una bona panoràmica del cingle del Far. Es baixa en direcció E per l'estreta carretera que passa per davant de l'antic Ajuntament i tomba tot seguit a l'esquerra (N; km 0,27, 814 m) per continuar davallant tot deixant un parell de desviacions a la dreta.
  • 0,36 km (807 m), 0 h 05 min. En un revolt pronunciat, es deixen enrere les darreres cases del poble i s'abandona l'asfalt per prendre un camí de terra de l'esquerra (NO) que es dirigeix al collet de Sant Martí: cal obrir una tanca de ferro per al bestiar i tancar-la en haver passat.
  • 0,72 km (799 m), 0 h 11 min. Collet de Sant Martí. Es deixa una pista que baixa per l'esquerra, 50 m més enllà se'n deixa una altra a la dreta i es continua recte en direcció N. A la següent bifurcació (km 0,92, 812 m, 0 h 13 min), cal deixar un trencall a l'esquerra i, uns 50 m més amunt, abandonar la pista principal, que se'n va a la dreta, i prendre al NO un camí ample amb força herba que remunta el cingle entre alzinars seguint uns senyals vermells que apareixeran durant tota la ruta. Es franqueja una tanca per al bestiar que cal tancar després.
  • 1,39 km (861 m), 0 h 25 min. El trajecte fa un revolt a l'esquerra i s'eixampla una mica. Hi ha una bifurcació: cal seguir el camí de l'esquerra (O), que puja per dins del bosc. Se seguirà pel camí principal deixant alguns viaranys a dreta i a esquerra. S'han de fer dues ziga-zagues pujant sempre en direcció NO cap a la base del cingle que queda a ponent.
  • 1,87 km (930 m), 0 h 40 min. Es planeja a peu de cingle. Cal deixar el camí per on s'anava i prendre el sender que s'enfila a l'esquerra (O i després NO) en direcció a la paret del cingle, a tocar de la qual s'arriba al km 2,45 (1.050 m; 1 h 05 min). S'és al principi del grau que permetrà superar la cinglera. Per un darrer tram de pujada amb algunes giragonses, s'accedeix al pla superior, a tocar de la carretera del Far, on, a uns 100 m al N, es troba l'antiga ermita de Santa Anna.
  • 2,59 km (1.065 m), 1 h 10 min. Pla de les Artigues. Es pren la carretera del coll de Condreu al Far que, envoltada de roures, faigs i castanyers, arriba en direcció S al santuari de la Mare de Déu del Far.
  • 3,26 km (1.124 m), 1 h 25 min. Santuari de la Mare de Déu del Far, temple documentat ja al segle XIII que ha estat força reformat al llarg del temps. L'actual edifici va ser construït entre els anys 1599 i 1648 i no conserva cap vestigi gòtic original. Al costat de la capella, hi ha una imatge d'alabastre de la Verge del segle XV. La vista panoràmica des de l'encinglerat mirador sobre les Guilleries, el Collsacabra, els embassaments de Sau i Susqueda i el Montseny, entre altres punts d'interès, és impressionant i superba. El santuari compta també amb un servei d'aparcament, un hostal restaurant, allotjament, un mirador i una zona de lleure. Es torna al punt de partida pel mateix recorregut.
  • 6,54 km (832 m), 2 h 15 min. Sant Martí Sacalm, punt de partida i final de l'itinerari.

Tornada alternativa en forma de cercle pel grau de Cabrafiga (en total 11,70 km, 4 h 15 min):

Si es vol allargar l'excursió i gaudir d'unes raconades magnífiques, una vegada s'és al trencall del grau per on s'ha pujat, cal continuar carretera enllà cap al NO, passar pel costat de Santa Anna (km 4,20, 1.080 m) i, després d'una inflexió cap a ponent, deixar l'asfalt per prendre una pista que surt a l'esquerra (O/SO; km 4,70, 1.060 m), travessa un bosc de roures, es converteix en un camí i desemboca a una altra pista que ve de la dreta. Es passa per un jaciment de fòssils a cel obert de nummulites i la pista mor arran del cingle transformant-se en un corriol que se segueix a la dreta (NO), ben bé pel fil de l'estimball (compte si es va amb canalla).

Al km 6 (970 m), cal desviar-se a l'esquerra (SO) pel camí senyalitzat que baixa pel grau de Cabrafiga fent ziga-zagues. Es desemboca a un camí ample (km 6,30, 858 m) que cal seguir recte avall per deixar-lo al cap de 120 m, quan descriu un revolt a l'esquerra (E). El sender baixa per dins del bosc i surt a una pista al costat de la masia de cal Fornils o can Triola (km 7,05, 783 m). Vall avall, al SO, es poden veure les ruïnes del que fou el castell de Fornils. Cal dirigir-se a la casa i continuar per la pista en direcció E. La pista zigzagueja, volta can Puiggalí i ja es veu Sant Martí Sacalm a llevant. Cal deixar una desviació que baixa a mà dreta (S) i seguir per la pista cap a l'E/NE pujant lentament sempre en direcció a Sant Martí deixant trencalls secundaris a banda i banda. Es desemboca al collet de Sant Martí i, finalment, es torna al punt d'inici de l'itinerari.

Susqueda. Sant Martí Sacalm. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.