Recorregut per la Segarra en bicicleta, molt recomanable a la primavera

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Sant Guim de Freixenet a Sant Guim de la Rabassa, la Rabassa, Montfalcó Murallat i Estaràs.

La Segarra ocupa bona part de l'altiplà central del Principat. De relleu irregular, abrupte al nord i al sud, suau al centre, pluviositat escassa i paisatge singular, ha estat una peça clau per a la formació històrica de Catalunya, especialment durant els segles X i XI, quan va jugar el paper de baluard de primera línia en la lluita entre els comtats cristians del nord per conquerir els territoris de domini àrab. Així ho testimonien les nombroses restes defensives, castells, torres i viles murallades esteses arreu.

El recorregut que aquí es proposa recorre el sector oriental de la comarca saltant de la vall de la riera de Freixenet o de Vergós a la del riu Sió. Es poden visitar poblacions que han conservat trets característics d'aquells temps passats amb noms tan suggeridors com els de Vergós Guerrejat o Montfalcó Murallat. És un recorregut especialment agradable a la primavera, quan els camps de conreu verdegen i l'aire és fresc. En època de pluges, el pas pels cursos d'aigua pot representar haver-se de mullar els peus.

L'inici del recorregut és a Sant Guim de Freixenet, on s'arriba per la carretera B-100 que connecta amb l'autovia A-2 a la Panadella, o per la LV-1003, que ho fa amb la C-25 (Eix transversal) a l'altura de Sant Ramon (sortida 93). Es pot utilitzar el transport públic aprofitant l'estació de ferrocarril de la línia Barcelona-Manresa-Lleida (RENFE) de Sant Guim de Freixenet, població molt jove nascuda, precisament, arran de la construcció d'aquesta línia de tren. El seu celler cooperatiu és una interessant obra modernista projectada per Cèsar Martinell. Un cop a Sant Guim de Freixenet, cal situar-se a la plaça del Doctor Repelló, davant de l'Ajuntament, i posar el comptaquilòmetres a 0.

• 0,00 km (718 m). Plaça del Doctor Repelló de Sant Guim de Freixenet. S'ha d'anar a migdia fins al carrer Major, que discorre paral·lelament a la via del tren, i sortir de la població girant a la dreta (SO) per la carretera LV-1003 en direcció a les Oluges.
  • 0,40 km (719 m). Bifurcació. Cal desviar-se per una pista que surt a mà esquerra (SO) de la carretera, on hi ha la senyalització de la Ruta de les Dues Valls instal·lada pel Consell Comarcal de la Segarra que s'anirà seguint durant tot el recorregut. La pista, en no gaire bon estat, baixa suaument.
  • 0,95 km (718 m). Bifurcació. Es deixa un trencall a la dreta i se segueix cap a llevant. Al km 1,57 (684 m), se'n deixa un altre també a la dreta. La pista gira al S, creua la línia del tren per un petit túnel i comença a pujar. S'arriba al nucli de Sant Guim de la Rabassa després de passar el castell i l'església parroquial.
  • 2,06 km (719 m). Sant Guim de la Rabassa. Cal continuar a la dreta pel carreró que travessa el poble en direcció O. Més endavant, es continua per la pista de l'altra banda i es torna a creuar la via del tren (km 2,19, 716 m). Es continua cap al NO travessant el pla de Sant Guim Vell.
  • 3,51 km (691 m). Se surt a la pista asfaltada que comunica Santa Maria de Freixenet amb la Rabassa. Cal prendre-la a l'esquerra (S) en direcció a la Rabassa. Es passa pel costat del cementiri (que queda a la dreta) i es travessa la línia del ferrocarril (km 4,01, 688 m). S'enllaça, a l'altra banda, amb la carretera de Sant Guim de la Rabassa.
  • 4,11 km (687 m). Carretera LV-1007. Cal seguir-la a la dreta (O) i entrar al poble de la Rabassa (km 4,42, 693 m), que es travessa en direcció O deixant un trencall a l'esquerra que duu a Montlleó.
  • 6,03 km (689 m). Es gira a la dreta (N) i es creua de nou la via del tren. A la dreta es veu Montpalau. Se segueix cap al NO i es torna a creuar la via al km 7,47 (664 m). La pista discorre en direcció NO paral·lela a la via del tren, que ara queda a mà dreta (E).
  • 9,49 km (622 m). Es travessa per darrera vegada la línia del ferrocarril. 70 m més enllà, es deixa un trencall a la dreta i se segueix cap al NO en direcció al mas Suau.
  • 10,64 km (601 m). Cruïlla al mas Suau. Es gira a la dreta (NE) deixant el mas a l'esquerra. Seguint en direcció NE, l'itinerari continua cap a Montfalcó Murallat. Es baixa decididament, es creua la riera de Vergós (km 11,66, 526 m) i es remunta per l'altra banda sempre cap al NE.
  • 11,89 km (534 m). Es creua la carretera de Sant Guim a les Oluges (la LV-1003) i se segueix en el mateix sentit de la marxa (NE). Es passa pel costat de Montfalcó Murallat. La visita al poble és obligada a causa de la seva bellesa i originalitat (es deixa l'accés a mà esquerra -O- al km 12,40, 568 m; anada i tornada no georeferenciada). L'itinerari canvia de vessant, entra a la vall del riu Sió i baixa seguint la pista asfaltada en direcció NE cap a la C-25.
  • 13,09 km (532 m). Es travessa la carretera C-25 o Eix transversal i, poc abans del gual del riu Sió (km 13,17, 532 m), es pren a la dreta (E) una pista de terra que remunta els camps.
  • 14,78 km (552 m). Es desemboca a una pista, que es pren a l'esquerra (N), es travessa el riu Sió a gual (km 14,97, 549 m) i se surt a una altra pista (km 15,14, 561 m) que cal seguir a la dreta (E) fins a sortir a la carretera LV-1005.
  • 16,66 km (589 m). Carretera LV-1005, davant mateix d'Estaràs. Se segueix a la dreta (E) per la carretera, es deixa el poble a l'esquerra i, al km 17,13 (586 m), es pren una pista que, per la dreta (SE), baixa i creua el riu Sió una altra vegada (km 17,31, 576 m). Durant un curt tram, la pista acompanya el curs del riu, que queda a l'esquerra (N).
  • 17,56 km (581 m). Bifurcació. Cal girar 90 graus a la dreta (SO) i remuntar el suau vessant de la vall.
  • 20,34 km (665 m). Bifurcació. Es deixa a la dreta l'accés al caseriu d'Altadill i es continua en direcció SE. Una mica més endavant, es voreja l'ermita de Sant Salvador. El camí continua pujant suaument pels plans de Sant Salvador i travessa una pista que, per la dreta (S), accedeix al nucli de Freixenet de Segarra, on hi ha la bella església romànica de Santa Maria de Freixenet. Sant Guim de Freixenet destaca ja al fons. Es continua recte (SE), es passa pel costat del cementiri de Sant Guim de Freixenet i s'entra a la població.
  • 23,16 km (718 m). Plaça del Doctor Repelló de Sant Guim de Freixenet, punt de partida i final de l'itinerari.

Entorns de Sant Guim de la Rabassa. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.