Ruta en bicicleta per contemplar els espectaculars cingles de Bertí

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Sant Feliu de Codines a la Beliarda i Santa Maria del Grau voltant el turó de Solanes.

Itinerari per l'entorn de la riera de Caldes que envolta el turó de Solanes amb paisatges i indrets força recòndits d'especial bellesa. Des de Sant Feliu de Codines, es poden contemplar els espectaculars cingles de Bertí. El trajecte és accidentat i curt, però amb pendents forts i passos per rierols que normalment estan secs, tot i que en època de pluges poden baixar força carregats d'aigua. Diversos punts d'aquest recorregut foren malmesos pels aiguats d'aquests darrers anys i actualment estan en procés de restauració.

Ruta senyalitzada parcialment.

Esglesiola romànica de Santa Maria del Grau. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Se surt de la carretera BP-1241 de Sant Feliu de Codines a Gallifa. Per arribar-hi des de Granollers, cal prendre la carretera C-1415b fins a Caldes de Montbui i continuar cap al nord per la C-59. Un cop a Sant Feliu, s'agafa la BP-1241 en direcció a Gallifa fins a situar-se a la plaça Carme Mascaró.

• 0,00 km (473 m). Plaça Carme Mascaró. Se surt carretera amunt (O/SO), es deixa a l'esquerra (SO; km 0,38, 483 m) un trencall per on es tornarà més tard, i, en un revolt a la dreta (km 1,55, 529 m), cal deixar-la i prendre una pista de l'esquerra que es dirigeix al Fonoll (SO).
  • 1,73 km (535 m). Bifurcació: es pren la pista de la dreta (NO) cap al Fonoll i se segueix pujant lleugerament.
  • 2,40 km (550 m). Es deixa un trencall a mà esquerra que s'enfila i, al km 3,26 (508 m), s'accedeix a l'entrada de la Beliarda, una magnífica masia. 80 m més enllà, es deixa la pista i es baixa a la dreta per un camí que fa giragonses fins al Sot de la Beliarda, al fons de la vall per on passa el torrent de les Elies, i es desemboca a una pista que cal prendre a mà esquerra (S; km 4,57, 375 m). Se segueix per la pista paral·lelament al riu.
  • 4,91 km (361 m). Es creua el riu per una passera que pot estar força coberta d'aigua. Es continua per la pista, que torna a remuntar (S).
  • 4,96 km (364 m). Es deixa una pista a la dreta i, al km 5,46 (391 m), es puja per un camí de la dreta (NO) per arribar a l'ermita romànica de Santa Maria del Grau (km 5,80, 420 m), pertanyent al terme de Gallifa. Es desfà el camí fins a l'última cruïlla, ara es gira a la dreta (SO/O) i es continua per la pista principal en baixada fins a creuar el torrent (km 6,85, 369 m) per seguir ascendint per l'altra banda.
  • 7,10 km (365 m). Se surt a una pista, que s'agafa en direcció SO fins a travessar la riera de Sant Sebastià (km 7,20, 360 m). Després es puja i, al km 7,37 (377 m), s'accedeix a una cruïlla sota la Vila. Cal girar a l'esquerra (E/NE) i continuar remuntant.
  • 7,90 km (386 m). Cruïlla: cal seguir per la pista que davalla a l'esquerra (E). Es creua la riera de Caldes per un pont (km 8,40, 339 m). Més enllà, hi ha un camí a l'esquerra que duu al magnífic gorg del Sot d'en Vila (tram no comptabilitzat).
  • 8,70 km (348 m). Davant de les Elies, es deixa el camí a Caldes a mà dreta (SE) i es comença a pujar a llevant per una pista ampla que duu al punt de sortida. Es deixa un trencall a l'esquerra (km 10,40, 452 m), es continua recte (E/NE) i es passa pel costat de la masia de la Buana tot deixant, just abans, un trencall a la dreta (km 10,72, 446 m).
  • 11,80 km (470 m). Cementiri. Se segueix per una rampa forta i curta que ens torna a la carretera BP-1241 (km 12,14, 483 m), des d'on es baixa cap al NE desfent el camí de l'anada.
  • 12,52 km (473 m). Plaça Carme Mascaró de Sant Feliu de Codines, punt de partida i final de l'itinerari.

Sant Feliu de Codines amb els cingles de Gallifa al fons. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.