Poble vell de Comiols i búnquers del Front del Pallars

Excursió a peu per un dels escenaris de la Guerra Civil Espanyola

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Poble vell de Comiols i búnquers del Front del Pallars.

Excursió que visita l'escenari d'un dels episodis de la Guerra d'Espanya de 1936-1939, situat en l'anomenat Front del Pallars, i les restes d'un estratègic poblament d'origen medieval, el poble vell de Comiols, del qual es conserven les restes d'edificacions, part de la torre del castell i la magnífica església romànica restaurada de Sant Romà. El poble de Comiols, amb el nucli principal abandonat i amb població disseminada, es troba a l'extrem septentrional del terme d'Artesa de Segre, en un serrat del vessant meridional de la serra de Comiols.

Ruta no senyalitzada.

Artesa de Segre. Búnquers de Comiols. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El punt d'inici de l'excursió es troba en el km 28 de la carretera C-74/ L-1412b d'Artesa de Segre a Tremp, un quilòmetre i mig abans del port de Comiols. Cal girar a l'esquerra (si es va en direcció a Tremp) i estacionar el vehicle a l'entrada de la pista d'accés als masos de Comiols i a l'estació fotovoltaica de Comiols.

• 0,00 km (1.078 m). Trencall d'accés a Comiols des de la carretera d'Artesa de Segre a Tremp. Es camina cap al sud per la pista ampla i ben formada. Als 150 metres, a mà dreta (O) mig amagat pels arbres, hi ha Lo Monument del Batlle dedicat als habitants de Comiols. Cal anar seguint el camí de Cal Ribera, en suau baixada. Als 415 metres, a l'esquerra del camí, hi ha el primer dels búnquers que varen formar part de les defenses que l'exèrcit republicà va construir en aquesta zona a partir de l'abril de 1938. Uns metres més endavant i, situat més a prop del camí, es troba un segon búnquer, aquest destruït.
  • 0,85 km (1.055 m), 12 min. Bifurcació al costat nord de la instal·lació fotovoltaica de Comiols. Un cartell indica el Poble Vell de Comiols cap a l'esquerra. Cal continuar, però, per la dreta en direcció a cal Ribera. Ben aviat es troben dos nous búnquers; l'un a l'esquerra (E), a l'altra banda del filat enmig dels plafons solars, i el segon 65 m més avall, a la dreta, en el marge del camp que hi ha a tocar dels coberts de cal Ribera.
    S'ha de seguir cap a la part de darrere de Cal Ribera (1,25 km, 1.057 m), que quedarà a mà esquerra (E), seguint la línia que marquen els marges dels camps. A mesura que s'avança apareixeran entre l'espessa vegetació que els envolta quatre búnquers més.
  • 2,06 km (1.017 m) 30 min. Darrer búnquer de la sèrie de Comiols. Es travessa el camp erm cap a llevant, en pujada; 50 m després es troba un camí que es pren cap al N, fent marxa enrere. Es passa pel costat de can Torres, es gira a la dreta i es desemboca al camí de Comiols (2,90 km, 1.055 m), que s'agafa cap a la dreta (S), en suau baixada. Gradualment, s'aixeca a l'esquerra (E) el promontori rocós i allargassat sobre el qual es troba el poble abandonat de Comiols. Al punt km 4,55 (925 m) s'és sota el poble, al vessant oest de la carena: un corriol mig perdut permetria pujar directament a Comiols, es proposa seguir la pista que rodeja totalment l'esperó i accedeix de manera elegant al nucli.
  • 5,30 km (938 m) 1 h 25 min. S'arriba a la magnífica església romànica de Sant Romà, datada del segle XI. Juntament amb la de Folquer, integrava la demarcació parroquial de Folquer i Comiols, dependents de l'antic priorat de Montmagastre i més tard de la canònica, després arxiprestat, de Sant Pere d'Àger fins al 1873. La porta de l'església es pot obrir i accedir al seu interior, clar, net i totalment restaurat. Sobre l'altar hi ha un llibre de signatures. La panoràmica és captivadora, especialment al sud, amb una dilatada visió damunt la conca del Segre.
    Cal continuar el camí encarant-se a la torre del castell, que es troba al centre del llogarret, passant pel costat oest de l'església (pas estret però segur). Hi ha les restes del castell amb una torre mestra circular de gran diàmetre, amb aparell petit, inclosa en un recinte d'angles roms envoltat per les cases, pràcticament ensorrades, que constituïen el poble. Datada del segle XI, devia ser entre dues i tres vegades més alta que en l'actualitat. Se segueix per l'estreta carena cap al nord, seguint un corriol, amb una visió espectacular sobre les dues barrancades que conformen la quilla del serrat. La carena es va eixamplant i es desemboca en un camí ample que porta al punt inicial de la sortida passant per la bifurcació ja coneguda situada al sud de l'estació fotovoltaica.
  • 8,30 km (1.078 m) 2 h 15 min. Trencall d'accés a Comiols des de la carretera d'Artesa de Segre a Tremp. Final de la ruta.
Búnquers de Comiols. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Els búnquers de Comiols en el front del Pallars durant la guerra de 1936-1939

L'ofensiva d'Aragó llençada per Franco el març de 1938 va trencar el front controlat pel govern republicà. El mes d'abril, l'exèrcit rebel es va situar al voltant de Tremp després de conquerir Lleida i les centrals hidroelèctriques del Pallars que abastien la indústria de guerra catalana. Quedava establert, així, un front que havia de mantenir-se fins a les darreries de l'any i que enfrontà l'XI Cos d'exèrcit republicà amb la 63a Divisió feixista. Durant els mesos posteriors, els combats a la Conca Dellà foren molt intensos, especialment entre Isona i Sant Romà d'Abella. Va ser en el transcurs d'aquest episodi que es construïren els búnquers defensius que formen part de la visita.

Finalment, pels volts de Nadal del 1938, la línia Pallars-Noguera es va esfondrar conjuntament amb el front de l'Ebre. A finals de gener les tropes franquistes ocupaven Barcelona i la desfeta de Catalunya era imminent.

A la Conca de Tremp les baixes dels enfrontaments sobrepassaren les 8.000 persones, 2.000 a l'exèrcit rebel i 6.000 al republicà. A conseqüència dels intensos combats, l'escenari de la lluita va quedar devastat, la població fugida, els camps plens de trinxeres, ferralla, esteses de filferro, metralla, obusos i bombes sense esclatar. Nombroses cases i masies van resultar afectades o ensorrades del tot.

Artesa de Segre. Sant Romà de Comiols. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.