Una passejada pel delta del Llobregat

Ruta de senderisme pels estanys de Cal Tet, de Ca l’Arana i de la Ricarda

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Una passejada pel delta del Llobregat. Els estanys de Cal Tet, de Ca l’Arana i de la Ricarda.

Agradable passejada per un entorn natural recuperat que sorprendrà per la seva qualitat paisatgística. El recorregut que aquí es descriu, absolutament planer, és adaptable a tota mena de necessitats. Depenent dels temps de què es disposa, es pot segmentar en dues parts. Especialment indicat per a famílies amb infants petits i gent gran i per a tots els interessats en la vida natural, especialment en les aus.

El Prat de Llobregat. Cal Nani. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El recorregut es descriu sortint de la parada d'autobús del Cementiri Nou del Prat de Llobregat, on es pot arribar utilitzant el tren de rodalia línia R2 (estació del Prat de Llobregat) i l'autobús PR3, que surt de la mateixa estació. El Prat també disposa de diverses parades de metro L9 Sud. Per als que necessitin anar-hi amb vehicle privat hi ha un espai d'estacionament ampli prop del Centre d'Informació de Cal Lluquer.

• 0,00 km. Parada d'autobús línia PR3 al Cementiri Nou del Prat de Llobregat. Cal travessar l'espai enjardinat i travessar la carretera d'accés a les platges pel pas de vianants, en direcció contrària al cementiri, que quedarà a l'esquena. Un cop a l'altra banda es gira a la dreta (S) pel camí de terra que discorre paral·lelament a la carretera.
  • 0,43 km, 6 min. Se surt al camí Ral de València. Es gira a l'esquerra vorejant un espai ampli ocupat, a la part erma, per fites de guiatge aeronàutiques, sobrevolades contínuament i a poca alçada pels avions que aterren a l'aeroport del Prat de Llobregat (indicadors de l'Espai Natural del Delta).
  • 1,18 km, 15 min. Mirador de Cal Lluquer i punt d'informació dels Espais Naturals del Delta del Llobregat. Abans d'entrar a l'àrea del Mirador (o després, si es vol visitar ara el punt d'informació i el mirador) es gira a la dreta (S) en direcció a la platja mantenint el canal de rec de Cal Tet a mà esquerra (E).
  • 2,37 km, 34 min. Es conflueix amb el canal principal de la Dreta del Llobregat. Es passa a l'altra banda del gran rec per un pont i es continua avall.
  • 3,17 km, 45 min. Pont de la Bunyola, ja a tocar de la platja. Es gira a la dreta (SO)
  • 3,70 km, 53 min. Mirador del Semàfor amb vistes, cap a ponent, dels estanys de la Magarola i de la Ricarda. Es torna enrere, es passa el pont de la Bunyola i, a l'altra banda del canal, es gira a la dreta.
  • 4,37 km, 1 h 2 min. Mirador de la Bunyola. Panoràmica sobre la desembocadura del Llobregat i la platja de Ca l'Arana, d'accés restringit. Es torna enrere fins al punt d'Informació, ara per l'altra banda del canal.
  • 6,40 km, 1 h 30 min. Punt d'Informació i mirador de Cal Lloquer. L'itinerari travessa l'espai entre la caseta d'informació i la torre. A partir d'aquest punt se seguiran els itineraris senyalitzats per l'Espai Natural números 1 i 2. S'arriba a tocar del Llobregat i es gira a la dreta pel camí que discorre pel costat del riu, deixant a la dreta (O) una desviació per on es tornarà després. Més avall es troba, a l'esquerra, el mirador de Cal Malet.
  • 7,90 km, 1 h 51 min. Trencall de l'aguait de Cal Tet. Es continua riu avall. Després es tornarà a aquest punt.
  • 8,31 km, 1 h 57 min. Mirador de la Desembocadura, amb perspectives àmplies sobre la desembocadura del Llobregat i l'estany de Ca l'Arana. Es torna enrere fins al trencall de Cal Tet, on ara es tomba a l'esquerra (O). Es passa pel mirador de Cal Beites, es deixa a la dreta el camí de tornada al punt d'Informació i s'arriba a l'estany de Cal Tet.
  • 9,27 km, 2 h 11 min. Aguait de Cal Tet, damunt mateix de la llacuna del mateix nom. Es refà el camí fins al darrer trencall, que es pren en direcció NO, a l'esquerra. S'arriba al camí a l'Aguait del Sabogal, que queda a 180 m a l'esquerra (SO), i se segueix amunt, ja de tornada, flanquejant les marines i bases de Cal Bitxot.
  • 11,70 km, 2 h 46 min. Mirador de Cal Lluquer i punt d'Informació. Es desfà el camí fins al punt d'inici de la sortida.
  • 12,86 km, 3 h 3 min. Parada d'autobús línia PR3 de tornada entre el Cementiri Nou i el Prat de Llobregat. Final del recorregut.

El delta del Llobregat és el segon en extensió de Catalunya i conserva un dels aiguamolls més importants del país. Ocupa una extensa plana de 100 km quadrats creada per l'aportació dels sediments que van començar a acumular-se fa uns 20.000 anys. Amb tot, només en fa 2.300, en plena dominació romana, que el mar es va estabilitzar i va permetre la consolidació del delta actual. Les diferents etapes han deixat empremta sobre el territori, que s'ha convertit en un mosaic de paisatges: espais naturals, conreus, zones urbanes, industrials i de serveis, xarxa viària i ferroviària, i infraestructures com el Port i l'Aeroport. Unes 900 hectàrees han estat declarades Zona ZEPA d'Especial Protecció per a les Aus, protegida com a Xarxa Natura 2000. D'aquestes, prop de 500 són Reserva Natural Parcial. La naturalesa dels materials que el formen i l'aqüífer subterrani ha possibilitat l'extensió de l'agricultura i ha convertit el delta en una de les zones agrícoles més riques de la Mediterrània.

El Prat de Llobregat. Estany de Ca l'Arana. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.