Recorregut en bicicleta BTT de dificultat moderada

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Montsec d'Ares. De Sant Esteve de la Sarga a la Noguera Ribagorçana voltant la serra d’Alsamora.

Magnífic recorregut en bicicleta per una regió poc freqüentada del Pallars Jussà que discorre pel vessant obac del Montsec d'Ares i rodeja la serra d'Alsamora. L'itinerari permet visitar enclavaments rurals estratègicament situats i reviure la seva història en un entorn imponent i harmoniós. Cal aprofitar l'estada per visitar altres indrets interessants d'aquestes contrades, entre els quals destaca el castell de Mur, situat al N de Guàrdia de Noguera. El recorregut està asfaltat.

Sant Esteve de la Sarga. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El punt de sortida de la ruta és a Sant Esteve de la Sarga. S'hi arriba en 18 km des del trencall que hi ha a la C-13 just a la cua de l'embassament de Terradets-Cellers. Aquesta carretera passa per Guàrdia de Noguera, Moror, l'Alzina i Beniure. També es pot utilitzar el tren (línia Lleida-La Pobla de Segur) des de l'estació de Cellers, des d'on caldrà pujar a Sant Esteve, amb la qual cosa la ruta pren una envergadura considerable. Sant Esteve, capital del municipi, està situat en una bonica plana a la falda del Montsec. Conserva una petita església amb un campanar d'estil romànic.

• 0,00 km (903 m). Sant Esteve de la Sarga. Cal agafar la bicicleta i seguir per la carretera cap a l'oest. Uns 400 m més amunt (916 m), s'ha d'agafar la carretera de la dreta (N).
  • 3,90 km (1.023 m). Castellnou del Montsec, vilatge històric situat al cim d'un turó, seu del llinatge dels Portolà, un dels quals, Gaspar de Portolà (1716-1786) fou descobridor i colonitzador d'una extensa àrea de Califòrnia. Rep el nom d'una antiga fortificació emmurallada que envoltava el nucli, encara avui força ben conservada. Es continua cap a ponent.
  • 7,00 km (848 m). La Torre d'Amargós. Se segueix endavant fent una llarga ziga-zaga de baixada cap al barranc de la Clua, que es creua al km 8,82 (744 m). Es remunta el vessant oposat de la vall anant sempre cap a ponent.
  • 10,30 km (702 m). La Clua. S'hi pot veure l'esglesiola de Santa Maria, molt modificada i en no gaire bon estat. Es continua endavant, ara en franc descens, fins a tocar de la Noguera Ribagorçana (13,50 km, 532 m), on es troba la carretera que, cap a la dreta, du al Pont de Montanyana. Cal girar, doncs, a l'esquerra (S). Més endavant (14,70 km, 546 m), es deixa la carretera i es gira a la dreta fins a l'indret de la Masieta.
  • 15,10 km (516 m). Aparcament de vehicles de la Masieta, des d'on s'accedeix a peu a l'extraordinari congost de Mont-rebei; és possible acostar-s'hi en pocs minuts en bicicleta. El congost és el més espectacular, per dimensions i salvatgia, de les terres catalanes; una reserva natural de gran vàlua gestionada per la Fundació Catalunya-La Pedrera. De l'aparcament, cal tornar a la carretera i seguir-la ara a la dreta (S) per pujar a Alsamora seguint la vall de Juriana.
  • 20,20 km (872 m). Alsamora, poble gairebé deshabitat, gaudeix de la torre de guaita més ben conservada de la zona. La visita és obligada. Es continua pujant tot resseguint el barranc de la Maçana, es passa el coll de Fabregada (21,60 km, 944 m), on es deixa, a la dreta (S), la pista que du a Àger pel coll d'Ares i, en suau descens, s'és de nou al punt de sortida.
  • 23,19 km (903 m). Sant Esteve de la Sarga, final del recorregut.

Alsamora. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.