De Mollerussa al salt del Duran

Una excursió amb bicicleta accessible per a tota la família

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Mollerussa al salt del Duran.

Itinerari idoni per a ser fet en família i grups afins. A finals del segle XIX, la construcció d'un canal de reg va transformar el paisatge de la plana d'Urgell en permetre la substitució de la vinya i dels productes de secà per extensos camps de cereals, blat de moro o panís, herba i arbres fruiters. Aquest recorregut segueix un tram de la Séquia Tercera del Canal d'Urgell travessant Mollerussa, la capital comarcal, visita la Casa Canal de la Comunitat de Regants, edifici de mitjan segle XIX que fou centre administratiu del canal i que actualment acull l'Espai Cultural dels Canals d'Urgell, un centre d'interpretació on l'home i l'aigua en són el fil conductor.

Aquesta ruta es pot fer en bicicleta de cicloturisme de cobertes gravades

Vilanova de Bellpuig. Sèquia Tercera Urgell. FOTO Catalunya Palau Robert

• Es parteix de Mollerussa, capital comarcal del Pla d'Urgell, on s'arriba o bé per tren (línia Lleida-Manresa) o per la sortida 487 de l'autovia A-2.
  • 0,00 km (234 m). Mollerussa. Plaça de l'Esport i zona esportiva municipal, on hi ha un ampli aparcament de vehicles. Se surt per la carretera de Miralcamp en direcció NE deixant els camps d'esports a mà dreta. S'arriba a l'àmplia avinguda del Canal, al mig de la qual discorre la séquia Tercera del Canal d'Urgell, que s'acompanyarà ininterrompudament fins al salt del Duran (si es va amb tren, caldrà travessar el nucli urbà de Mollerussa des de l'estació anant cap al sud, fins a l'avinguda del Canal). Es gira a la dreta (NE) seguint l'avinguda. Poc després, el canal gira al SE; a l'altura de la Farinera i del salt d'aigua del mateix nom, es passa la séquia per sobre i es canvia de banda: ara l'aigua discorre a mà dreta. Se surt del nucli urbà resseguint la séquia a l'ombra de la inacabable filera de plàtans plantats a la seva banqueta.
  • 1,83 km (258 m). Es deixa a l'esquerre (NE) el camí de Golmés per on es tornarà. Una mica més enllà es passa pel costat de la Caseta del Canal (3,00 km). Es passa a l'altre costat del canal, que ara es mantindrà a mà esquerra. Es continua cap al SE, es passen les basses de la Pleta i, a l'alçada d'unes altres basses dites del Cap de Terme (4,92 km) es deixa a l'esquerra el camí de Vilanova de Bellpuig, on després caldrà tornar. Ara es continua recte (SE) durant 150 m més.
  • 5,07 km (284 m). Salt Duran, on el canal supera una resclosa. Hi ha una font enmig de l'espessa arbreda. El salt, de 4,50 m, es va aprofitar durant dècades per moure un molí de farina i, posteriorment, per a la generació de l'electricitat que proveïa una indústria paperera. Es torna enrere fins a l'encreuament anterior, ara es travessa el canal cap a la dreta i es prossegueix en direcció NE. El camí desemboca a la carretera C-233, que es pren cap a l'esquerra per entrar a Vilanova.
  • 7,33 km (292 m). Vilanova de Bellpuig. Plaça de la Creu, al costat de l'església de Sant Pere Apòstol. Es pot anar a veure la plaça de l'Anjua, el carrer del Dr. Gasol, ca l'Apotecari i l'antic Ajuntament. Se surt del nucli urbà en direcció a ponent pel camí de Mollerussa i Golmés. Se segueix el camí principal fins a arribar a la bassa de l'Horta.
  • 9,80 km (272 m). Bassa o pantà de l'Horta. Bifurcació del camí, cal girar a la dreta pel camí dit dels Vedats, en direcció a Golmés, on s'arriba després de travessar la carretera NIIa.
  • 10,67 km (268 m). Golmés. S'entra al nucli urbà pel carrer de Pau Casals, es passa pel costat del poliesportiu municipal i se surt a la plaça de Catalunya. Al voltant de l'ajuntament s'hi pot veure el carrer del Portal, el de Roquetes i la plaça Major. Se surt del poble en direcció SO pel carrer de la Carretera Vella i el passeig de les Magnòlies, es torna a creuar la NIIa i es va a raure en una cruïlla, on es troba el camí que s'havia pres a Vilanova.
  • 11,80 km (261 m). Encreuament. Es gira en angle recte cap a la dreta (O); abans de 400 m es torna a ser en una nova cruïlla, ara es girarà a l'esquerra (SO) per anar a trobar la séquia Tercera.
  • 13,66 km (261 m). Séquia Tercera del Canal d'Urgell, on es retroba el camí de l'anada, que es desfà fins a Mollerussa. Un cop a la rotonda amb la carretera de Miralcamp es proposa continuar séquia amunt per anar a visitar la Casa Canal i l'Espai Cultural dels Canals d'Urgell, on s'arriba al punt 15,97 km del recorregut. En acabat es torna al punt de sortida.
  • 16,85 km (234 m). Mollerussa. Plaça de l'Esport. Fi del recorregut.
Vilanova de Bellpuig. FOTO Catalunya Palau Robert

Informació complementària

Els projectes per regar la plana d'Urgell es remunten a fa més de mil anys. Els àrabs van construir les primeres xarxes de reg aprofitant els rius Corb i Cervera. Sis segles després, durant els regnats de Carles I i Felip II, es van fer els primers estudis coneguts per regar tota la plana. Als segles XVII i XVIII, es reprenen les iniciatives i, finalment, entre 1847 i 1850, l'Estat atorga les primeres concessions per a la construcció d'un gran canal. El 1853, la concessió es traspassa a la Societat Anònima Canal d'Urgell i s'inicien els treballs. El director del projecte va ser Domènec Cardenal. Les obres s'acabaren el 1861 bo i havent superat nombroses dificultats, com la travessada de la serra de Montclar amb un túnel de 5.000 m.

En conjunt, l'obra consta d'un canal principal, d'un d'auxiliar, de quatre séquies principals i de nombroses derivacions secundàries. El canal principal té una llargada de 144,2 km, neix al riu Segre, aigües avall de Ponts, i mor al mateix riu, a Montoliu de Lleida. El canal auxiliar neix a l'embassament de Sant Llorenç de Montgai, també al Segre, i acaba unint-se al canal principal al terme d'Artesa de Lleida fent un total de 76,6 km. Del canal principal, deriven les quatre séquies principals, que sumen 102,6 km. Aquest conjunt rega unes 70.242 ha. El 1991, el Ministerio de Obras Públicas passava la concessió a la Comunitat General de Regants dels Canals d'Urgell.