De Mataró a Santa Coloma de Gramenet per les serralades Litoral i de Marina

Catalunyamagrada.cat

Magnífica travessa entre Mataró i Santa Coloma de Gramenet d'interès paisatgístic i arquitectònic, de traçat sinuós i perfil abrupte, amb moltes pujades i baixades. El recorregut travessa els parcs de la Serralada Litoral i de la Serralada de Marina per pistes i camins dels termes de Mataró, Argentona, Vilassar de Dalt, Premià de Dalt i Tiana, a la comarca del Maresme, i Badalona i Santa Coloma de Gramenet al Barcelonès. Aquests parcs posen en contacte l'entorn natural del litoral amb el de les valls interiors; alhora, fan el paper de pulmó verd, d'espai educatiu i de lleure d'una extensa àrea metropolitana. Dòlmens, restes ibèriques, ermites, monestirs i castells conviuen amb masies encara envoltades de bosc mentre que, als peus dels vessants, l'urbanisme modern omple de cases espais abans ocupats per vinyes i conreus.

La ruta s'inicia a l'estació de tren de RENFE Rodalies de Mataró, al costat de la seu del Consell Comarcal del Maresme, i acaba al costat de dues estacions de metro de Santa Coloma de Gramenet.

0,00 km (4 m). Estació de tren de Rodalies de Mataró. Pel voral lateral, es pren l'avinguda del Maresme o carretera N-II en direcció a Barcelona (SO). Es passa una rotonda. Més enllà (a 0,50 km de la sortida), es gira a la dreta (NO) i es puja suaument per la ronda del President Irla durant un quilòmetre, es travessa el carrer de Miquel Badia, es passa la plaça d'Occitània i, al km 1,50, es gira a l'esquerra (SO) per la ronda del General O'Donnell. Se surt a la plaça rodona del Batlle Serra i Xifra, des d'on es continua a la dreta (O) per l'avinguda del Camí del Mig.

2,70 km (26 m). Es deixa l'avinguda, es creua la riera d'Argentona per un pont per a vianants i bicicletes i es gira a la dreta (N) per l'avinguda del Camí de les Mateves, vial que discorre entre la riera i el polígon industrial del Cros, on destaca l'esvelta torre d'aigua d'estil modernista del Cros (3,20 km). Més endavant, es creua l'autopista C-32 per sota.

5,10 km (62 m). Rotonda de la carretera B-502, ja a l'entrada d'Argentona. Es tomba per la rotonda cap a l'esquerra (O/NO), se segueix per la carretera i, uns 250 m més enllà, es gira a la dreta (N) per l'avinguda Puig i Cadafalch que, més amunt, ja dins del casc antic d'Argentona, pren el nom de carrer Gran.

5,97 km (84 m). Ajuntament d'Argentona. Es tomba a l'esquerra (O) pel carrer de Ramon Par fins al de Sant Narcís, que també es pren a l'esquerra (S). Es continua pels carrers de les Feixes i del Rocar d'en Serra, que enllaça, fent una forta pujada, amb la pista que es dirigeix directament al coll de Gironella.

7,91 km (290 m). Collet a la carena situat al N del turó del Pujolar (331 m). Bifurcació. Es gira a l'esquerra (SO) i, per l'obac, es baixa a un coll (8,69 km, 292 m) amb vistes sobre Argentona, on desemboca una pista que puja d'aquesta població. Es continua a la dreta seguint sempre per la pista principal, es deixa un trencall a l'esquerra i un altre a la dreta i s'emprèn una forta pujada. S'arriba a un coll situat al N del turó de Matacabres (406 m), on finalitza l'ascensió. Es continua cap al S sempre per la pista principal.

10,87 km (405 m). Coll de Gironella; vint metres a l'esquerra, es veu la carretera que enllaça Cabrils amb la Mútua Metal·lúrgica. Es continua recte cap a ponent, tal com es venia, per la pista ampla i ben compactada que rep el nom de Camí de la Cornisa perquè recorre la serralada de Marina pel fil de la carena fins a Sant Jeroni de la Murtra, ja a Badalona. Es deixen desviacions secundàries a ambdues bandes.

12,06 km (405 m). Can Genís. Es deixa el mas i un trencall posterior a l'esquerra i es continua endavant.

12,72 km (419 m). Coll de Porc. Es continua recte enllà (O) deixant tres desviacions a l'esquerra i, una mica més endavant, dues més a la dreta, per una de les quals ve el sender de gran recorregut GR 92, que se seguirà fins a gairebé Sant Jeroni de la Murtra. El camí discorre entre boscos, conreus i masies.

14,22 km (418 m). Coll de la Roca d'en Toni. Dolmen i tombes prehistòriques de notable interès. Cruïlla de camins entre el Maresme i el Vallès. Es continua cap al S en suau baixada seguint sempre pel camí principal.

16,45 km (435 m). Trencall a Sant Mateu. Es deixa la pista principal i es gira a la dreta (NO). Mig quilòmetre més endavant, es passa pel costat de la font de Sant Mateu. Se surt a la plana de Can Riera, abans d'arribar a la bonica masia que presideix aquesta notable raconada, es tomba a l'esquerra (SO) i, fent drecera, s'accedeix a la continuació de la pista per on s'anava en el tram que uneix la masia amb el turó de Sant Mateu. S'arriba a l'ermita de Sant Mateu (17,72 km, 494 m). Es torna a la pista i, seguint les marques del GR 92 i del Meridià Verd, es gira a l'esquerra (S) i es retorna al Camí de la Cornisa (km 18,35) 750 m més al SO d'on s'havia deixat. Es continua endavant davallant suaument per la pista principal i vorejant les capçaleres de les valls de Teià -on es deixen les marques del Meridià Verd, que baixen cap a la costa- i d'Alella.

22,00 km (273 m). Coll de Font de Cera. Es travessa la carretera BP-5002 d'Alella a Granollers cap a la dreta en direcció a aquesta darrera població. Cent metres més enllà, al mateix coll, es trenca a l'esquerra prenent un camí que ascendeix per un terreny molt erosionat pel costat de la urbanització Alella Park (marques del GR). Se surt al carrer Salvador Espriu de la urbanització i es continua a la dreta, en pujada, fent una llaçada fins a sortir de les cases (cadena i límit del parc), on hi ha una bifurcació. Es gira a la dreta (N) fent una forta i curta pujada fins a retrobar el GR de nou. Es passa per l'obac i, més enllà, se surt de nou a la solana del Maresme.

23,83 km (414 m). Coll de la Font d'en Gurri. El camí passa de nou a l'obaga, es voreja el turó d'en Galceran (485 m) i es continua per la pista que davalla fins al coll de Montalegre.

27,77 km (312 m). Coll de Montalegre, on es creua la carretera B-500; 60 m a l'esquerra per sota del coll, es troba la Cartoixa de Montalegre. Es deixa el GR a l'esquerra, just a l'alçada de l'antic seminari, avui alberg i casa de colònies, se segueix cap a ponent pel Camí dels Castanyers i s'entra a la urbanització de la Conreria.

29,14 km (313 m). Cruïlla. Es tomba a l'esquerra (O) pujant decididament pel carrer de Circumval·lació. Després d'un revolt a l'esquerra (S/SE), es deixa la urbanització, es gira a la dreta (S), es franqueja un cadenat i, entrant dins dels límits del Parc de la Serralada de Marina, es puja al coll de Fra Rafel (29,85 km, 390 m). Es continua cap a ponent deixant una pista que baixa a l'esquerra. Sota el turó de la Coscollada (30,38 km, 437 m), es deixa el seu accés a mà dreta i, per l'esquerra (SO), es descendeix fortament per l'antic Camí de la Carrerada, avui pista forestal.

31,16 km (336 m). Coll de la Malesa. Es continua cap al S/SO, es passa el collet de Vallençana, on es creua la carretera BV-5011 (32,18 km), i, cent-cinquanta metres més endavant, s'accedeix a la bifurcació de Sant Jeroni de la Murtra. Es deixa la pista principal a la dreta i, passant una cadena, es continua en direcció S/SE.

33,97 km (143 m). Sant Jeroni de la Murtra, antic monestir de l'orde dels jerònims d'estil gòtic, fundat el 1416, situat a la vall de Betlem, al municipi de Badalona. Fou declarat monument d'interès nacional l'any 1975. Cal destacar-ne el claustre gòtic. El conjunt històric està vinculat a una època clau de la història del Principat.

Es continua pista enllà cap a ponent. Molt aviat es gira a migdia, en baixada, es creua l'autopista B-20 per sobre del túnel de la Pallaresa (km 35,30, 94 m) i es desemboca al passeig de Circumval·lació de Santa Coloma de Gramenet, que es pren a la dreta (O). Se segueix pel carril bici que hi ha a continuació i s'entra a la ciutat pel carrer de Prat de la Riba. Una mica més avall (36,35 km), es gira a l'esquerra pel carrer de Mossèn Camil Rossell, que se segueix fins a la plaça de Pius XII, presidida per l'esvelta església parroquial de Santa Coloma i on es troba l'estació de metro de Can Zam (línia 9). Es tomba a l'esquerra (NE), mantenint l'església a mà dreta, i s'arriba a la plaça dels Enamorats.

36,85 km (64 m). Plaça dels Enamorats. Estació de metro de Fondo de la línia 1. Fi del recorregut.

Gaudiu de l'entorn
Gaudiu de l'entorn | Cedida

L'entorn natural

El vessant mediterrani del recorregut és majoritàriament silici, de granit, l'alteració química del qual determina un paisatge de formes suaus i arrodonides, moderat, amb pendents que rarament superen els 45 graus. La vegetació de la zona està fortament marcada pels usos agrícoles, actualment centrats en el conreu de la vinya de la Denominació d'Origen Alella. Hi abunda el bosc de pins, blancs o pinyoners, tot i que a prop de les carenes i, especialment, al vessant del Vallès, més ombrívol, es poden trobar alzinars i rouredes, la vegetació autòctona d'aquesta zona, amb un sotabosc espès ric en plantes llenyoses com el marfull i el lligabosc.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat