De Llafranc a Tamariu pel puig Gruí, cala Pedrosa i Sant Sebastià

Aquesta magnífica ruta entre Llafranc i Tamariu recorda un dels plats més propis de la zona: el mar i muntanya, ja que els dos paisatges es van alternant harmoniosament davant dels nostres ulls. Durant la caminada, es visita el dolmen de Can Mina dels Torrents, es puja al puig Gruí, es transcorre per les cales d'en Roig, Gamarús i Pedrosa i, després del conjunt de Sant Sebastià, que alberga una torre, un far, una ermita i les restes d'un poblat preromà, es torna al punt de sortida per la badia de Llafranc.

Cliqueu aquí per veure el vídeo.

El recorregut comença a Llafranc, on s'arriba per la carretera GIV-6546 des de Palafrugell, població connectada amb la Bisbal d'Empordà per la C-66.

0,00 km (4 m). Oficina de turisme de Llafranc. Es parteix en direcció N, es passa pel costat de l'església de Santa Rosa i es puja pels carrers de Mossèn Rafael Duran i d'Amadeu Vives camí dels apartaments Cipper seguint els senyals blancs i grocs del sender PR C-107. Des del mateix camí, es pot observar el puig d'en Neré i el de Rais.

1,12 km (72 m), 0 h 17 min. Bifurcació. Es pren un caminoi a l'esquerra (NO) que duu al dolmen que es troba a Can Mina dels Torrents. Aquest megàlit havia romàs inèdit fins al 1964, any en què fou excavat. Es tracta d'un probable sepulcre de corredor de cambra subcircular aprofundida artificialment que, pel tipus arquitectònic, caldria datar-lo entre els anys 3400-3000 a. de C. Interiorment fa 1,80 m de llarg, 1,50 m d'amplada i 0,90 m d'alçada màxima. Se segueix la ruta cap al N fins a trobar, al cap de molt poc, un nou encreuament.

1,56 km (61 m), 0 h 25 min. Cruïlla al costat d'una casa (que queda a l'esquerra). Se segueix recte (N) pel mateix PR C-107 deixant a la dreta (SE) el camí dels Ermitans, senyalitzat com a sender local (SL; marques blanques i verdes), que puja a Sant Sebastià.

2,27 km (84 m), 0 h 37 min. Es creua la carretera que, per la dreta (SE), duu a Sant Sebastià, se segueix uns metres cap a llevant per la GIV-6542 i, de seguida, es trenca a mà esquerra (O/N; km 2,40, 90 m) per una pista que baixa i després continua pujant. Més endavant, s'arriba a un collet on hi ha una cruïlla de camins (km 3,21, 146 m): s'ascendeix a l'esquerra (O) i, a continuació, al començament de la baixada, es gira pel camí que planeja a la dreta (N; km 3,37, 150 m).

Quan es porta prop d'1 h de recorregut, després d'un revolt a l'esquerra, on es deixa a la dreta (NE) el trencall que duu en pocs metres al cim del puig Gruí, cal abandonar el camí principal i baixar per un corriol de la dreta (N/NO) que comença a l'altra banda d'un pas barrat amb cadenes (km 3,55, 151 m). Es descendeix pel bosc amb fort pendent deixant un parell de desviaments a la dreta fins a sortir a una placeta asfaltada (km 4,11, 79 m). Cal seguir a la dreta baixant cap al N pel carrer del Perú i després cap a llevant pels de Costa Rica i de la Riera.

5,39 km (2 m), 1 h 20 min. S'accedeix a Tamariu i a la platja homònima. Es continua en direcció S pel camí de ronda seguint el GR 92, que ens acompanyarà fins a Llafranc. Passat l'embarcador, cal vorejar les roques i remuntar per un pendent que porta fins a una pista. A l'hora i 45 min de la caminada, comença un bosc de pins. S'ha de seguir pel camí que el travessa sempre limitant amb les roques. Després de passar les cales d'en Roig i de Gamarús, es discorre per un tram més ample i, al final, es torna al sender per davallar fins a la cala Pedrosa.

7,16 km (3 m), 2 h 05 min. Cala Pedrosa. Es remunta cap a ponent vora el torrent pel sender marcat. En arribar a un camí, cal girar a l'esquerra i continuar a migdia tot dret fins a la propera cruïlla. Una vegada dins del bosc, cal seguir pel camí que fa pujada, deixar un trencall a mà dreta i travessar els penya-segats. S'arriba a una cruïlla senyalitzada, on conflueix per la dreta (NO) el sender local (camí dels Ermitans) del km 1,56 de la ruta: cal continuar recte (S).

8,99 km (133 m), 2 h 40 min. S'accedeix al salt d'en Romaboira, on es pot veure la torre de Sant Sebastià (s. XV), amb planta de semicercle allargat; l'ermita de Sant Sebastià, exemple d'ermita barroca marinera amb una nau i capelles laterals; el far de Sant Sebastià, inaugurat l'any 1857 i projectat per l'enginyer Josep Maria Faquinetto i, finalment, les restes d'un poblat preromà que fou abandonat pels volts de la segona meitat del s. I a. de C., ja que els seus habitants s'establiren a Llafranc.

9,22 km (147 m), 2 h 43 min. Passat el conjunt de Sant Sebastià, es continua la ruta davallant a migdia en direcció a Llafranc per la carretera del far. Se segueixen sempre les marques del GR 92, es travessa tota la badia de Llafranc cap a ponent i, finalment, es regressa al punt de sortida.

10,74 km (4 m), 3 h. Oficina de turisme de Llafranc. Fi del recorregut.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat