Ruta de senderisme pel Parc Natural de l'Alt Pirineu

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Itinerari de Montgosso. Del pont de Perosa al de Montgosso pels prats de Clavera.

Bell itinerari senyalitzat pel Parc Natural de l'Alt Pirineu que voreja el riu Noguera Pallaresa des del pont de Perosa fins al de Montgosso. L'anada discorre per un sender paral·lel al curs fluvial en sentit ascendent que creua torrents, prats i boscos i la tornada per la pista forestal de Bonabé, que va d'Alós d'Isil a Montgarri.

Durant el recorregut, es poden observar els devastadors efectes de les allaus que baixen pels torrents i, si es camina en silenci, l'abundant fauna autòctona de la regió. Entre Alós d'Isil i el punt de sortida, es passa pel costat del refugi del Fornet, on hi ha un punt d'informació i una zona d'esbarjo.

Bordes de Perosa. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Es parteix del pont de Perosa. Per arribar-hi des de Sort, cal prendre la carretera C-13 en direcció N fins a Esterri d'Àneu, on es trenca per la C-147 fins a Alós d'Isil, població a partir de la qual s'ha de continuar per la pista forestal de Bonabé, prolongació de la carretera. Transcorreguts uns 8,7 km, just abans que la pista creui la Noguera Pallaresa pel pont de Perosa, s'estaciona el cotxe en una esplanada on hi ha un plafó informatiu del Parc Natural de l'Alt Pirineu.

• 0,00 km (1.463 m). Se surt per una pista que planeja per l'esquerra del plafó informatiu seguint el riu Noguera Pallaresa en sentit ascendent, sense travessar-lo, cap al nord. Fins al pont de Montgosso, se segueixen els senyals blancs i vermells d'un GRT (sender de gran recorregut transfronterer). Més endavant, es creua el barranc de la Tinta contemplant-ne una bella cascada.
  • 1,31 km (1.503 m), 0 h 20 min. Bifurcació de pistes. Es deixa la pista que se seguia, que puja suaument, i es trenca a l'esquerra (O) per una altra que baixa amb indicacions cap al pont de Montgosso. Es travessen els prats de Clavera al peu del barranc homònim, amb la característica punxa del pic de Clavera al capdamunt.
  • 2,71 km (1.508 m), 0 h 40 min. Es creua el torrent de Raspamala, que desemboca a la Noguera Pallaresa amb una bella i ampla cascada.
  • 3,26 km (1.542 m), 0 h 50 min. Es travessa el barranc de Montgosso, que baixa per uns amples prats, i s'entra de nou al bosc.
  • 3,58 km (1.522 m), 0 h 55 min. Després de passar per una clariana, cal girar a l'esquerra (S) i travessar el riu pel pont de Montgosso. Un cop a l'altra riba, es canvia de direcció prenent a l'esquerra la pista forestal que puja suaument en direcció E/SE.
  • 4,05 km (1.550 m), 1 h 03 min. Es desemboca a la pista de Bonabé, més ampla, que s'agafa a mà esquerra (E) de baixada.
  • 6,26 km (1.525 m), 1 h 35 min. Sempre per la pista principal, s'arriba a un petit pla a sobre de la borda de Perosa, amb el pont de Perosa al fons. Cal girar a l'esquerra (S) per una pista que, fent un parell de marrades, passa pel costat de la borda i torna a la pista principal.
  • 6,83 km (1.469 m), 1 h 42 min. Pista de Bonabé. Cal prendre-la a l'esquerra (E) en direcció al pont i l'aparcament.
  • 6,93 km (1.463 m), 1 h 45 min. Pont de Perosa, punt de partida i final de l'itinerari.

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.