Itinerari de Cova Roja

Excursió de senderisme pel Parc Natural dels Ports

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Itinerari de Cova Roja. De l'àrea de lleure de la Fou a la cova Roja.

Al terme municipal de la Sénia, al vessant sud-oest del massís i Parc Natural dels Ports, es proposa aquest itinerari de mitjana dificultat ric en contrastos: senders pels boscos, espais oberts de vegetació baixa i grans panoràmiques i abruptes barrancs. No és difícil de poder observar la molt present cabra salvatge, endemisme de la península Ibèrica. Es visita, en una petita vall amagada, la cova Roja. Cal prendre precaucions en èpoques de fortes pluges, ja que un tram de l'itinerari discorre per la llera del barranc.

La Cova Roja. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Per arribar des d'Amposta al punt de sortida de l'itinerari, situat a l'àrea de lleure de la Fou, cal dirigir-se primer a la Sénia per Masdenverge (per la carretera T-344), Santa Bàrbara i la Galera (per les carreteres T-350 i TP-3311). Arribats a la Sénia, on hi ha un Centre d'Informació del Parc Natural dels Ports, és necessari travessar el poble dirigint-se cap a la Pobla de Benifassà (CV-105) i, als 7 km, a l'alçada de l'embassament d'Ulldecona i tan bon punt s'ha passat la presa, prendre la pista de terra que surt a la dreta i segueix el barranc de la Fou.

Es continua per la pista barranc amunt i s'arriba, al cap d'uns altres 7 km, a l'àrea de lleure de la Fou, on es podrà estacionar el vehicle i començar l'excursió. Es recomana la utilització de vehicle tot terreny per circular per la pista de terra. A l'àrea de lleure, ben arranjada, hi ha una font, taules i bancs, així com el punt de partida de dos interessants itineraris més, també senyalitzats. La ruta es pot fer girant com les agulles del rellotge (tal com es proposa en aquesta descripció) o bé a l'inrevés.

• 0,00 km (597 m). Àrea de lleure de la Fou. El sender comença amb una suau pujada cap al NO que arrenca al costat d'una cartellera d'itineraris.
  • 0,37 km (652 m), 0 h 06 min. Bifurcació. Es deixa a mà dreta un camí per on es tornarà més tard i el sender comença a enfilar-se de forma més decidida cap a ponent. S'observa el canvi en les espècies vegetals en guanyar altitud, especialment el pas de pi blanc a pi roig.
  • 1,25 km (830 m), 0 h 25 min. Portella de la Malladeta. Atansant-se al petit coll fora del camí, es pot observar l'espectacular formació del Pont Foradat i també una bona part del barranc de la Fou aigües avall de la caseta forestal. Sense franquejar el collet, el camí ara gira a la dreta (NE) i puja més suaument. Es passa per un punt una mica exposat.
  • 1,90 km (915 m), 0 h 40 min. S'arriba al punt més alt de l'itinerari envoltat de singulars paisatges enlairats: mirant cap al sud, la mola d'Aixada; al nord, el Negrell; cap al nord-est, el Morral de Catinell, i una mica cap a l'est, l'altiplà dels plans de Valldebous. Es va virant a l'esquerra (SO), amb el barranc de Cova Roja a mà dreta, i de seguida es començarà a perdre altitud discorrent per dins d'un bosc de pi roig més esclarissat que a la primera part de l'itinerari.
  • 2,61 km (850 m), 0 h 50 min. De seguida s'entra a l'interior del barranc de Cova Roja en un punt proper al seu origen fent un canvi de direcció acusat novament cap al NE tot seguint el perfil descendent. Es tracta d'un vessant més humit i de vegetació més salvatge i densa.
  • 2,77 km (823 m), 0 h 55 min. Es pren un caminet a la dreta per arribar, en pocs metres, a la cova Roja, formada per una llarga balma amb una petita construcció per refugiar-se, la font de Cova Roja, i la mateixa cova, a la qual cal entrar ajupit. Un cop dins, però, la cova té una alçada d'uns 2 m i una profunditat d'uns 30. Es desfà el camí per continuar per la dreta barranc avall. La sendera a voltes creua el barranc i a voltes avança per la seva llera amb algun pas una mica tècnic sense més dificultat.
  • 3,40 km (712 m), 1 h 15 min. Es creua el barranc de les Tosques just abans que s'ajunti al de Cova Roja. De seguida, es deixa un camí a mà esquerra que va a la font dels Hortets (itinerari senyalitzat des de l'àrea de lleure), es creua novament el barranc (km 3,94, 636 m) i es remunten uns metres cap al SE.
  • 4,50 km (653 m), 1 h 30 min. S'arriba a un mirador ben condicionat sobre el barranc de la Fou. Ara el camí planeja uns metres per enllaçar, al cap d'uns 200 m, amb la sendera de pujada de l'inici de l'itinerari. En aquesta ocasió, cal tombar a l'esquerra (SE) per baixar fins a tornar al punt de sortida.
  • 4,91 km (597 m), 1 h 40 min. Àrea de lleure de la Fou, punt de partida i final de l'itinerari.

Al barranc de la Fou, pujant cap a la cova Roja. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.