Del Port de la Selva al cap de Creus pel GR 11

Catalunyamagrada.cat

Incursió per l'interior del Parc Natural del Cap de Creus des de la població del Port de la Selva. El massís del Cap de Creus és la prolongació de l'eix de la serralada pirinenca, que té, en aquest lloc, un dels seus extrems. A destacar l'extraordinari paisatge de cales i racons d'aspecte salvatge i rocallós amb relleus i vegetació modelats per la salabror i la duresa del vent. Amb bon temps, encegadora lluminositat del conjunt de roques i coberta vegetal amb el blau intens del mar al fons. L'itinerari segueix el traçat del sender de gran recorregut GR 11. En tractar-se d'una travessa, serà necessari preveure un transport de retorn.

Per arribar al Port de la Selva des de Figueres, cal dirigir-se a Llançà per la N-260 i, en arribar a aquesta població, tombar a la dreta per la GI-612. Segons l'època de l'any, es podrà aparcar al passeig, a primera línia de mar, o s'haurà de buscar una alternativa com l'aparcament dels Horts, molt proper i indicat. El Port de la Selva, població d'origen pesquer pertanyent antigament al municipi de Selva de Mar, és actualment un destí turístic d'anomenada que conserva bona part del seu encant passat.

0,00 km (2 m). Se surt de la platja de la Ribera, just abans d'entrar al nucli del poble i al costat dels plafons d'informació turística. S'avança pel costat del port, es pren el carrer del Mar, a tocar de l'aigua, i, tot deixant enrere el poble, es continua per la pujada de la Costa.

1,78 km (35 m), 0 h 26 min. En voltar la punta de la Creu, es deixa a l'esquerra l'accés a cala Tamariua i se segueixen els senyals blancs i vermells del GR 11 cap a la dreta (S), recte amunt, resseguint el límit llevantí de la urbanització de Les Figuerasses. Ben aviat es gaudeix d'esplèndides vistes sobre el torrent o rec de la Tamariua i de la seva cala, on sovint es forma una bassa d'aigua salobre tapissada de tamarius.

En arribar a la carena, es tenen bones vistes sobre el Port de la Selva i la seva badia. Es guanya altitud remuntant pel rec de Puignau, al temps que es deixa enrere la línia de costa per anar endinsant-se al feréstec i solitari interior muntanyenc del cap de Creus entre antigues feixes de vinya i cabanes de pedra seca disposades enmig d'espectaculars formacions rocalloses.

4,40 km (175 m), 1 h 11 min. Es deixa a l'esquerra el mas Puignau, enrunat, i es continua recte (S/SE).

4,65 km (190 m), 1 h 14 min. Petit coll. El GR 11 i l'itinerari es dirigeixen per la dreta cap a Sant Baldiri. De seguida, passat el següent revolt a la dreta, es deixa el camí principal i es baixa per un trencall que fa drecera a l'esquerra.

4,90 km (180 m), 1 h 18 min. Desviació. Novament en un revolt, es marxa per l'esquerra passant pel costat d'una petita caseta o corral. Es torna a travessar el camí i se segueix recte.

5,40 km (125 m), 1 h 26 min. Església de Sant Baldiri, documentada des del segle X. En ruïnes des de les destrosses de 1936. Agradable paratge, amb grans sureres i ambient humit per la presència d'un rec. El senderó gira al N, remunta uns metres i novament tomba a llevant per començar a davallar des d'un punt on es distingeixen, a l'horitzó, els masos Paltré i Vell.

6,02 km (100 m), 1 h 35 min. Rec de Talabre. El corriol descendeix fins al punt que creua una petita riera, a sota del mas Paltré, en un racó molt fresc i bonic envoltat de grans sureres, roures i feixes de pedra seca. Es torna a remuntar seguint per un caminet tortuós, el més marcat. Una mica més endavant (km 6,15, 115 m), el GR 11 es desvia a la dreta (S) per passar pel costat del mas Paltré (es retrobarà més enllà).

6,30 km (135 m), 1 h 40 min. Se surt a un camí més ample, completament pla en aquest punt. Es continua a l'esquerra (N) per baixar a la cala Tavellera. Es planeja durant un tram. Aviat la panoràmica s'obre damunt l'espectacular i allargassada cala. Es fa el descens per un camí força accidentat i costerut a causa de l'erosió i la morfologia del sòl sobre estrats inclinats i molt esmolats en alguns punts.

8,25 km (0 m), 2 h 09 min. Cala Tavellera. Són de menció la gran quantitat d'atractius naturals que s'hi troben: el prat a la zona de les casetes dels pescadors, la part central ocupada per una bassa salada amb abundants joncs i vegetació adaptada als ambients marins, la vegetació típica costanera a l'altre costat de la cala i falgueres a la part més orientada al N. Es passa el rec i es marxa cap a migdia remuntant pel corriol marcat sobre les roques. Ara vindrà un tram exigent que puja amb força per un terreny accidentat.

9,35 km (100 m), 2 h 30 min. Es deixa a la dreta, 150 m més enllà, el mas de la Birba, on hi ha un pou d'aigua potable. Es continua pel camí en direcció S/SE.

10,00 km (130 m), 2 h 41 min. Es deixa la pista i es pren el camí que se'n va a l'esquerra (SE). 150 m més enllà, cal deixar un trencall a la dreta i una mica després se surt a una pista on es retroben els senyals del GR 11, que se seguiran fins al final de l'itinerari. Es continua a l'esquerra (E) baixant cap a una marcada depressió del terreny per un tram herbat, humit i poc marcat. Hi ha algunes fites de pedra. Es passen zones humides i aviat es torna a guanyar altitud per un terreny novament rocallós tot seguint un camí més fressat. Es descendeix lleugerament.

11,20 km (125 m), 2 h 58 min. Encreuament en un petit pla: es marxa pel camí de la dreta.

12,25 km (115 m), 3 h 13 min. Mas dels Rabassers de Dalt. Enmig de l'espectacular paisatge que combina formacions rocoses d'evocacions llunàtiques amb verds prats, veiem, a la dreta, una mica elevat, l'enrunat mas dels Rabassers de Dalt. Es baixa suaument i, passats uns vuit minuts (12,90 km, 75 m), es troba el mas dels Rabassers de Baix, en molt bon estat de conservació i habitat. Es passa per davant del mas i se segueix recte obviant a la dreta el camí d'accés a la casa.

13,20 km (90 m), 3 h 27 min. Carretera al cap de Creus. Després d'un tram de vegetació baixa, s'accedeix finalment a la pista asfaltada que des de Cadaqués porta al cap de Creus. Cal incorporar-s'hi i seguir-la cap a l'esquerra (E). Es passarà pel coll de Ses Portes després d'haver contemplat curioses formacions rocoses, on destaca l'anomenat Camell, amb el mar de decorat de fons.

16,21 km (75 m), 4 h 11 min. Far del cap de Creus. Fi del recorregut. Punt més oriental de la península Ibèrica. És recomanable continuar pel camí per arribar arran de mar (a 0,50 km cap a llevant). Les roques dels penya-segats han estat modelades per l'aigua i la tramuntana durant desenes de milers d'anys.

Al far hi ha servei de bar i restaurant i un interessant museu: l'Espai Cap de Creus. El sender GR 11 uneix la Mediterrània amb l'Atlàntic recorrent la serralada pirinenca pel vessant sud i travessant Catalunya, Andorra, Aragó, Navarra i Euskadi.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat