Del Catllar a l'embassament de Gaia, la Plana i el fondo de Mas Pasqual

Catalunyamagrada.cat

El terme del Catllar, accidentat pels darrers contraforts de la serralada Litoral, està travessat pel riu Gaià. La construcció d’un pantà per a l’abastament de la indústria petroquímica del Tarragonès ha deixat el curs fluvial pràcticament sec. Amb tot, el recorregut permet conèixer un entorn on encara és fàcil discernir un paisatge rural de forta personalitat. L’itinerari que aquí es proposa puja fins a l'embassament, es dirigeix cap a ponent, fins als environs de la Plana -on en determinades èpoques es forma la bassa de la Plana, un minúscul ecosistema aquàtic temporal- i torna a casa pel fondo de Mas Pasqual, entre camins atermenats amb marges de pedra seca i conreus de secà.

Ruta senyalitzada parcialment. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta tot terreny.

La ruta comença a la població del Catllar. Per arribar-hi des de Tarragona, cal prendre la carretera N-340 en direcció a Altafulla i trencar a l'esquerra per la via local TP-2039. Un cop al Catllar cal situar-se al veïnat de la Font, ubicat al nord del poble, entre la carretera i la llera del Gaià, baixant-hi pel carrer de la Font. Si s’hi arriba per mitjans propis, un ampli espai d’aparcament a tocar del riu -que disposa d’un servei higiènic per a autocaravanes turístiques- permet l’estacionament còmode del vehicle.

0,00 km (48 m). El Catllar. Estacionament de la Font, al costat de la llera del riu Gaià. Plafons informatius sobre itineraris i entorn. Se surt de l’estacionament en direcció nord pel camí asfaltat, mantenint el curs del riu a mà dreta. Fins a l’accés a la presa de Gaià s’aniran seguint les indicacions i els senyals blancs i vermells del sender GR 172 i les del Camí de Sant Jaume. Es travessa el nucli fabril de la Farga.

0,50 km (67 m), 8 min. Accés a l’ermita de Sant Ramon; s’hi fa cap perquè és un bon mirador del Catllar. Es continua camí amunt, ara tombant cap al NO.

0,88 km (70m), min. Bifurcació. Es continua recte, pel camí asfaltat. Després es tornarà pel trencall de l’esquerra. Es passa per sota el pont de l’antiga línia de FFCC de Reus a Roda de Berà, actualment en desús, i s’arriba a una bifurcació enfront del talús del tren d’alta velocitat. Es tomba a l’esquerra deixant a mà dreta (E) les runes d’una vella barraca de pedra seca i es passa la línia de tren per un pas soterrat.

1,18 km (74 m), 15 min. A l’altra banda del pas soterrat es desemboca en una pista. Es gira a la dreta i, al cap de 50 metres es pren la pista que surt a mà esquerra en direcció NO, seguint els senyals del GR. Es discorre per un camí fitat amb marges de pedra seca que va perdent amplada fins a esdevenir un camí de bast. Més enllà, al costat d’una petita balma de roca (1,80 km, 105 m), el camí gira a ponent durant un tram de 100 m i es torna a encarar al NO. Es creua un camí i es continua recte (senyalització).

2,52 km (129 m), 36 min. Camí d’accés a la presa del Gaià. Es gira a la dreta (NE) deixant els senyals del GR 172 i del Camí de Sant Jaume, que continuen recte, cap al nord, dirigint-se a Renau i Nulles.

3,34 km (131 m), 48 min. Centre de la presa de l’embassament de Gaià, amb àmplies vistes a banda i banda de la vall. La seva construcció va finalitzar l’any 1975; l’obra té una alçada de 79 m i una longitud de coronació de 384 m. Podria embassar fins a 60,4 hm3 d’aigua en una superfície de 326,2 ha. Amb tot, normalment n’empantana molta menys perquè el seu disseny va ser clarament sobredimensionat. Es retorna al punt on s’ha deixat el GR i es continua recte, seguint la pista cap al SO, deixant trencalls secundaris a dreta i esquerra.

5,30 km (108 m), 1 h 15 min. Cal parar atenció a aquesta desviació (un pal curt n’indica el lloc) per deixar la pista que se seguia i tombar a l’esquerra, cap al S. El recorregut descriu una àmplia ziga-zaga i se situa al costat del mas de Teret, actualment un restaurant amb un ampli espai enjardinat al seu entorn (5,90 km, 111 m). Es deixa l’entrada al mas a l’esquerra i es torna a dibuixar una essa.

6,03 km (102 m), 1 h 25 min. Es desemboca de nou a la pista que ressegueix la línia de tren d’alta velocitat; es gira a la dreta (O) i, cent metres enllà, es creua la línia per sota, girant a l’esquerra (S). A l’altra banda es gira a l’esquerra (E) i, immediatament després, a la dreta (S). Es creua la línia de FFCC en desús Reus-Barà i es continua recte al S.

6,41 km (99 m), 1 h 30 min. Desviació al costat d’una caseta d’una bomba d’aigua de rec. Es torça totalment a l’esquerra (N) seguint el camí que voreja un bosquet de pins i alzines. El camí gira de nou al SE i entra a la Plana, on en determinades èpoques de l’any s’origina una bassa temporània que constitueix un petit ecosistema aquàtic de notable interès, integrat dins de la Xarxa d’Espais Naturals en règim de Custòdia del Gaià. Tombant a llevant es travessa aquest entorn; se segueix el camí més marcat, deixant el bosc sempre a la dreta (S). S’entra al fondo del Mas Pasqual, una suau clotada de configuració molt plana, clapejada de bosquines i camps de conreu amb ametllers, oliveres i vinya on el camí s’eixampla i adquireix una configuració molt ben definida pels marges de pedra seca. Sempre cap a llevant s’arriba al camí d’anada.

8,70 km (70 m), 2 h 3 min. Es desemboca al camí asfaltat utilitzat a l’anada; ara es pren cap a la dreta (S) per desfer el recorregut fins al punt de sortida.

9,47 km (48 m), 2 h 15 min. El Catllar. Espai d’estacionament de la Font; fi de l'itinerari.

Abans o després de l'excursió cal visitar la vila, el seu nucli antic presidit per l’esvelta església de Sant Joan Baptista i el seu magnífic castell medieval, erigit entre els segles XIII i XIV damunt d’un assentament iber. Del conjunt fortificat, se’n conserva part de les muralles i dues torres rectangulars amb espitlleres, finestres i elements defensius. El pont de pedra sobre el fossat és del segle XVI. Està declarat Bé Cultural d’Interès Nacional.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat