Camí del Samsó. De Torrelles de Foix a Pontons

Ruta que, tot i no tenir dificultats tècniques, està indicat per a gent habituada a caminar

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Camí del Samsó. De Torrelles de Foix a Pontons.

Itinerari circular a peu que discorre per pistes i camins en bon estat. Tot i no tenir dificultats tècniques, està indicat per a gent habituada a caminar. La ruta travessa l'alta conca del riu Foix i de la riera de Pontons, que alberga alguns dels paratges més ben conservats del Penedès, transitant per un entorn rural on destaquen vinyes, masies, boscos i petites poblacions disperses.

Aquest itinerari és una de les diverses versions possibles del Camí del Samsó, que forma part del conjunt de rutes de petit recorregut de la comarca agrupades sota el nom de Camins del Vi i del Cava. Trajecte senyalitzat com a sender de petit recorregut (PR C-150) fins al pla Sapera, des d'on es prendrà el sender GR 95-2 per tornar al punt d'inici.

Torrelles de Foix. Vinyes de la D.O. Penedès. FOTO: Catalunya - Palau Robert

El punt de sortida del recorregut és a Torrelles de Foix. Per arribar-hi des de Vilafranca del Penedès, es pren la carretera BP-2121 fins a Sant Martí Sarroca i, des d'aquesta localitat, es continua per la BV-2122. En fer l'excursió, cal anar amb compte si ha plogut intensament perquè hi ha alguns passos a gual.

• 0,00 km (370 m). Plaça de la Vila de Torrelles de Foix. Aquí es troba l'extrem oriental del PR C-150 que ve de Sant Martí Sarroca (a 6,40 km d'aquí). Se surt de la plaça pel carrer de Sant Quintí, es continua pel del Nord, es creua la carretera i, a l'altra banda, es pren l'avinguda de Can Coral fins a ser fora vila. En el tram comprès entre Torrelles i el pla Sapera, més enllà de Pontons, se seguiran els senyals blancs i grocs del PR C-150.
  • 0,47 km (383 m), 0 h 07 min. Es deixa la pista asfaltada que duu a la urbanització de Can Coral i es pren el camí de cal Salet a mà dreta. L'itinerari es dirigeix cap al NE.
  • 1,96 km (356 m), 0 h 29 min. Cal Minguet. Se surt a una pista, que es pren a l'esquerra (NO), es passa can Puig Vell i es voreja el sector N de la urbanització Can Coral. Dos quilòmetres més enllà, es deixa el carrer que circumda la urbanització i es gira a la dreta per creuar el torrent de la Mare de Déu del Foix. Fent una ziga-zaga, es puja cap al N.
  • 5,24 km (542 m), 1 h 33 min. Bifurcació. Es continua a l'esquerra (NO).
  • 5,65 km (623 m), 1 h 40 min. Collet. Es deixa a la dreta el trencall d'accés al santuari de Foix (es troba a 5 min: tram no comptat). El santuari és un edifici romànic dels segles XII-XIII situat al costat de l'antic castell de Foix. Va ser l'origen del terme actual i s'hi venera la patrona del Penedès, la Mare de Déu del Foix. Es continua endavant, ara en baixada.
  • 6,31 km (585 m), 1 h 48 min. Bifurcació. El recorregut principal del PR se'n va per la dreta (NO). Es continua a l'esquerra (S) seguint la variant 150-1.
  • 9,02 km (639 m), 2 h 35 min. Se surt a una pista asfaltada que comunica Pontons amb les masies del NE del terme, davant dels masos de can Ponç i els Sovals. Aquí es retroba el recorregut principal del PR que ve del mas de Pontons, situat a la dreta (N) a una distància d'1,82 km (25 min). Si es té temps, val la pena visitar-lo. L'itinerari continua a l'esquerra.
    El mas de Pontons és un magnífic exemple de masia fortificada dels segles XVII-XVIII. Sobre el portal, hi ha un matacà de totxo, i, a cada una de les quatre arestes, una garita sobresortida. Fou edificat sobre les restes del castell vell de Pontons, esmentat al segle X.
  • 10,40 km (631 m), 2 h 55 min. Santa Magdalena, antiga rectoria de Pontons mencionada ja l'any 1138. Des d'aquest punt, es domina la vila. Es baixa a Pontons fent un tram comú amb el sender GR 92-5. Un cop al poble, es passa pel costat de l'Ajuntament i es creua el torrent del Bou per un pont. Se surt a la carretera BV-2122 i es tomba a la dreta (SO) abandonant el GR. Se segueix per la carretera durant 400 m fins al carrer de Ca la Past, que es pren a l'esquerra, en pujada. Es continua pel carrer de Celma i, al final, per la pista que, entre ziga-zagues i revolts, es dirigeix al S.
  • 12,72 km (728 m), 3 h 40 min. Collet sota el turó de Sant Joan. La pista fa un revolt pronunciat. Una desviació a l'esquerra (NE) permet anar a Sant Joan de la Muntanya (a 0,4 km). Es tracta d'una ermita romànica del segle XI amb arcuacions llombardes a l'absis. L'edifici està adossat a la cinglera, sense gaire espai al voltant. Val la pena visitar-la, ja que, a més, és un bon mirador de la muntanya. Es continua cap al migdia vorejant la plana del Mas Fonoll, on s'ateny el sostre del recorregut (767 m). En aquest punt, comença una forta baixada fins al coll de Sapera, on s'arriba després de desembocar a un tram de pista asfaltada.
  • 15,05 km (646 m), 4 h 55 min. Coll de la Creu de Sapera. A partir d'ara, se seguiran els senyals blancs i vermells del GR 92-5. 250 m després del coll, l'itinerari davalla a llevant abandonant la pista asfaltada per agafar un camí de la dreta (S i, després, de nou E). Es travessa la plana Pinatella i es continua per un corriol que descendeix fortament fent ziga-zagues (km 17,65, 490 m). Es desemboca a una pista, es creua la riera de Pontons i s'arriba a les Dous.
  • 18,16 km (410 m), 5 h 38 min. Les Dous. Passats 70 m, s'abandona la pista i es gira a la dreta (S). Escaletes avall, s'agafa un corriol en baixada. Poc després, es torna a travessar la riera i se segueix pel corriol que discorre planerament seguint el curs de l'aigua. Més avall, es creua de nou la riera i, ja per l'altra banda, per un tram entre arbres de ribera i horts, es torna a Torrelles.
  • 19,79 km (370 m), 6 h. Plaça de la Vila de Torrelles de Foix. Fi del recorregut.
Pontons. Santa Magdalena. FOTO: Catalunya - Palau Robert

Variants del Camí del Samsó (PR C-150)

De fet, aquest recorregut neix al terme de Sant Martí Sarroca, al S del mas de la Guàrdia, on es connecta amb el Camí del Macabeu. Passant per sota del castell de Sant Martí per un tram comú amb el Camí del Parellada, fa cap a Torrelles de Foix. Tres variants permeten complementar l'itinerari principal. La primera, el PR C-150-1, s'utilitza en aquesta proposta per anar directament fins als Sovals. La segona variant, el PR C-150-2, té 4,74 km de recorregut i va de Torrelles de Foix al mas de la Mussarra, al NE de la població. La variant PR C-150-3 té 4,64 km i va des de can Rossell de les Bassegues, sota el santuari de Foix, fins al mas del Cosconar, on enllaça amb la variant 150-2.

Torrelles de Foix. Fonts de les Dous. FOTO: Catalunya - Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.