Camí dels Bons Homes variant 2. Guils de Cerdanya-Porta

Catalunyamagrada.cat

El Camí dels Bons Homes discorre entre Berga i Foix (Arieja) inspirat en els camins utilitzats pels càtars durant els segles XIII i XIV. Es tracta d'una ruta internacional senyalitzada com a sender de gran recorregut GR 107, amb marques de pintura de color blanc i vermell, banderoles direccionals i indicacions informatives que disposa de serveis d’allotjament i de transport (cal consultar el web específic de la ruta).

El catarisme va ser un corrent religiós i social basat en el retorn als valors del cristianisme primitiu. Va sorgir a Bulgària i durant els segles XII i XIII s'estengué per l'Imperi Germànic, la Provença, el Llenguadoc i el Pirineu. La història dels càtars està molt relacionada amb el rumb de la Catalunya medieval. De fet, la monarquia franca va veure en la croada càtara l'excusa per a la seva expansió vers al sud a despit de l'embrionària nació occitanocatalana que, probablement, s'hagués acabat formant. La derrota de Muret (1213), on va morir Pere I de Catalunya i Aragó, va significar l'inici del declivi del catarisme i un canvi substancial de la política catalana, que, durant el regnat de Jaume I, va girar-se al sud i al mar, vers els actuals País Valencià i les Illes Balears.

En aquest recull, s'explica el tram a peu que discorre entre Queralt (Berguedà) i Porta (Alta Cerdanya), repartit en quatre etapes que sumen 110 km de recorregut, uns 5.000 m de desnivell acumulat en pujada i 4.600 m de baixada. S'hi afegeix una variant d'hivern de dues etapes que duu de Bellver de Cerdanya a Porta passant per la vall de Querol. Cal tenir en compte que en el període comprès entre finals d'octubre i mitjan maig les parts altes de la travessa estan cobertes de neu i ofereixen condicions d'alta muntanya. Finalment, hi ha alternatives per seguir el camí a cavall i amb bicicleta de muntanya.

Ruta senyalitzada

Plantejament pràctic de la ruta

Segon tram de la variant d'hivern. Guils de Cerdanya-Porta:

Aquesta variant es proposa per evitar el pas de la Portella Blanca, situat entre les valls de la Llosa i de Campcardós. Aquest coll, de 2.515 m d'altitud, representa el punt més alt de tot el recorregut i està cobert per importants gruixos de neu durant els mesos d'hivern. L'itinerari alternatiu per arribar a Porta voreja la carena principal flanquejant el massís de Puigpedrós en direcció a llevant per les poblacions d'Ordèn, Éller, Meranges i Guils de Cerdanya i girant al N per la vall de Querol. S'ha dividit en dos trams utilitzant el poble de Guils de Cerdanya com a punt central.

Descripció:

0,00 km (1.375 m). Plaça Major de Guils de Cerdanya. Se surt del poble en direcció a llevant pel carrer Malet i es va a parar a la carretera de Fontanera. Quan aquesta gira al N (km 0,47, 1.369 m), es deixa l'asfalt i es continua cap al NE per una pista que, 200 m més enllà, creua un rec d'aigua. En aquest punt, es travessa també la frontera estatal i s'entra a França i a l'Alta Cerdanya.

0,92 km (1.334 m), 0 h 13 min. Després d'un revolt cap al SO, es deixa la pista i s'agafa un camí que surt en direcció NE i es dirigeix a Sant Pere de Sedret i cal Romeu (itinerari número 4 de la senyalització local). Es passen les runes del que va ser el nucli de Sant Pere de Sedret (km 1,15, 1.342 m), la masia de cal Romeu (km 1,52, 1.347 m) i se surt a una pista que se segueix a l'esquerra (NE) durant 180 m. Quan la pista descriu un fort revolt cap al NO, cal deixar-la i prendre el corriol que baixa per l'obaga de la serra Blanca de la Tor en direcció al fons de la vall de Querol (senyalitzat com a sender local número 2).

2,41 km (1.247 m), 0 h 32 min. Pla d'Iravals, al costat de la línia de tren de la Tor de Querol a Tolosa de Llenguadoc. Es desemboca a una pista, que es pren a l'esquerra (NO) i es camina mantenint les vies del tren a la dreta. Vall enllà, la pista es transforma en un camí senyalitzat com a sender número 6 (km 3,47, 1.273 m) que, en suau pujada, s'endinsa per la ufanosa obaga de Tremolet. Més endavant, es tomba bruscament al NE, es creua la via del tren per un pas soterrat i, després, el riu Querol per un pont (km 4,54, 1.264 m). A l'altra banda, es desemboca a una pista que se segueix a l'esquerra girant al NO.

4,98 km (1.268 m), 1 h 10 min. Es deixa la pista que, per la dreta, duu al llogaret de Riutés. Es tomba a l'esquerra (SO), es travessa el riu per un pont i s'arriba a una bifurcació (km 5,32, 1.269 m): cal girar a la dreta (NO) seguint per la pista que discorre entre dues fileres de pollancres. S'accedeix al nucli de Quers (km 6,40, 1.292 m). A la dreta, a l'altra banda del pont del Querol, es veu la carretera N-20 que va de la Guingueta a Porta i al port i túnel de Pimorent. Es tomba a l'esquerra, es creua una gran pedrera i es gira al N seguint per la pista que avança pel fons de la vall. Més endavant, es torça al NE i es travessa la via del tren i el pont del riu. Finalment, creuant la carretera general N-20, se surt al vilatge de Cortvassill.

8,60 km (1.349 m), 2 h 05 min. Cortvassill, municipi de Porta. Es travessa el poble pels carrers dels Isards i de la Capella deixant a la dreta l'esvelta església romànica de Sant Marçal. Es continua cap al NO seguint pel camí de l'Hostal Vell, se surt a tocar de la carretera (km 9,00, 1.367 m) i, abans que aquesta tombi a l'esquerra (O) per creuar el riu, cal deixar-la per agafar la pista que surt a la dreta en direcció N. S'arriba a Querol (km 9,58, 1.373 m). El nucli, disposat sota les fermes torres del que fou el castell medieval que defensava la vall, queda a l'esquerra, a l'altra banda del riu. Es prossegueix recte, es travessa la via del tren per sota (km 9,98, 1.405 m) i se surt a la carretera general.

10,43 km (1.430 m), 2 h 37 min. Es pren la carretera N-20 a l'esquerra per creuar el riu. Immediatament després del pont, es deixa l'asfalt i es gira a la dreta (NO) pel camí que s'endinsa per l'espessa foresta de la baga de Salou seguint els senyals grocs del sender local. Amb algunes pujades sobtades i fortes, s'entra a la vall de Campcardós, on el camí tomba a ponent i desemboca al riu, que es travessa per un pont de fusta. Uns metres més endavant, se surt a un camí més fressat.

13,60 km (1.730 m), 3 h 40 min. Camí de la vall de Campcardós. Confluència amb el recorregut principal del Camí dels Bons Homes o GR 107. Es gira a la dreta i, ja en descens, es fa cap a Porta.

15,59 km (1.511 m), 4 h 09 min. Porta, darrera població de l'Alta Cerdanya abans del coll de Pimorent. S'accedeix al poble passant pel pas soterrat del tren. Final de les etapes catalanes del Camí dels Bons Homes. A partir d'aquí, el recorregut salta el coll de Pimorent i s'endinsa per terres occitanes arribant en quatre jornades a Montsegur i després a Foix passant per Merenç de las Vals (Merens-les-Vals), Acs dels Tèrmes (Ax-les-Termes), Orlu, Montelhó (Montaillou) i Comús. La línia de tren -l'estació és a tocar del poble- pot servir d'enllaç amb la Tor de Querol i Puigcerdà.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat