Pel Barranc de la Vall al mas de Barró i la font del Paradís, al Parc Natural dels Ports

Ruta de senderisme per gaudir del Parc Natural dels Ports tot i no tenir experiència

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Pel Barranc de la Vall al mas de Barró i la font del Paradís, al Parc Natural dels Ports.

Itinerari d'introducció al Parc Natural dels Ports per a excursionistes no iniciats que permet entreveure la gran riquesa paisatgística i de flora d'aquest massís. La ruta ofereix una bonica perspectiva des de baix de les Faixes Tancades en una caminada on cingles, pins i alzines comparteixen escenari amb un bé preuat al país: l'aigua. Si es vol, la ruta es pot ampliar fàcilment per visitar la part superior de les Mirandes i la fageda del Retaule.

Àrea de la Vall a Roquetes. FOTO: Palau Robert

La ruta comença a l'àrea de lleure de la Vall, on s'accedeix per la pista que surt 2,5 km després del poble de Mas de Barberans per la carretera TV-3421 amb la indicació "Camí del barranc de la Galera" i "La Vall". Cal seguir la pista principal, als 6,5 km un senyal desvia cap a l'esquerra per portar a l'àrea de lleure de la Vall.

En aquesta àrea, que anys enrere havia sigut un viver forestal, s'hi troba una font, unes taules de pícnic, una bassa i una caseta reconvertida en niu per a ratpenats. També hi ha plafons d'informació de la flora i la fauna de l'entorn i de les rutes. La ruta del mas del Barró està senyalitzada amb marques vermelles.

• 0,00 km (498 m). Àrea de lleure de la Vall. Seguint per la pista cap al NO es creua el riu del barranc de la Vall i, uns metres més endavant, l'itinerari deixa la pista per un sender que s'enfila cap a l'esquerra (SO). S'inicia l'ascens que és suau però continuat fins a la font del Paradís.
  • El recorregut transita per boscos d'alzines, pinasses, aurons, fajos i grèvols, un entorn fresc en aquesta primera part del recorregut. Es mostra en el seu màxim esplendor a la tardor quan els arbres caducifolis canvien de color abans de perdre la fulla. Quan la vegetació ho permet, a l'esquerra van apareixent les parets impressionants de les Faixes Tancades, amb més de 100 m de desnivell.
  • 3,15 km (830 m), 1 h 05 min. Mas del Barró. Antiga construcció derruïda; els bancals han estat colonitzats per pins, estepes i ginebres, fruit de l'abandó que han sofert els conreus de les zones més elevades dels Ports. Aquesta zona, a la solana, és marcadament més seca. Es continua pujant per l'esquerra del mas (O), amb un ascens fort com la part final que ha portat fins aquí.
  • 3,55 km (901 m), 1 h 20 min. Mirador. Es té una panoràmica destacable: a l'esquerra (SO) hi ha la regió de les Mirandes, les espectaculars formacions rocalloses de les Faixes Tancades, on destaca la mola dels Conills; a la dreta (E) s'alcen la Roca Xapada i el Castell de l'Airosa, serra que a la seva part final (el Racó dels Capellans) presenta agulles d'aire montserratí; cap endavant (SE), més enllà del barranc de la Vall, s'alça la serra del Montsià.
  • Es retorna al camí i es continua pujant (NE). Uns metres més amunt, quan es passa per sota la font cap a la qual es dirigeix la ruta, el terra és més humit. També es pot observar un canvi del sòl amb aparició de terres més ferrosos.
  • 4,04 km (968 m), 1 h 30 min. Bifurcació. S'arriba a una bifurcació amb un senyal en una clariana. Per anar a la font, seguint les indicacions, cal agafar el camí de l'esquerra (NO) cap amunt; al cap d'uns metres un altre senyal indica el sender que porta a la font.
  • Si es vol ampliar l'excursió, es recomana visitar la part superior de les Mirandes i la fageda del Retaule: cal continuar pujant recte (NO) des d'aquest senyal pel mateix sender, per on s'arribarà a la pista del Mas del Frare (a 1,18 km de distància amb 175 m de desnivell positiu), on es connecta amb diferents itineraris GR i PR, a més de la ruta de Palau Robert "Del refugi del Mas del Frare al Retaule i les Mirandes".
  • 4,36 km (1.014 m), 1 h 40 min. Font del Paradís. La font naix de la roca i vessa les aigües en un abeurador fet amb un tronc buidat de pi. És un racó fresc i florit, raó per la qual devia rebre aquest nom en un país tan sec. Es desfà el camí fins a la bifurcació i ara se segueixen les indicacions cap a la Casa Forestal de la Vall, on s'arriba vorejant la part nord del barranc, de nou més seca. Es creua un cop la pista i quan es torna a trobar s'agafa cap a l'esquerra (NE).
  • 6,11 km (848 m), 2 h 00 min. Casa forestal de la Vall. Ubicada en un revolt de la pista, va ser construïda per allotjar els talladors de fusta durant els aprofitaments forestals que es feien el s. XX en aquesta forest. Es continua per la pista (S) fins que es troben les indicacions per continuar el descens per un sender que va tallant el curs de la pista. El recorregut, sinuós i de descens ràpid, torna a ser ombrívol.
  • 7,36 km (612 m), 2 h 25 min. Es torna a agafar la pista durant 350 m continuant la baixada en direcció SE. Es deixa en un revolt des d'on es tornen a veure les agulles del Racó dels Capellans. De nou pel bosc, més avall es troben els Masets de Silvestre, antigues construccions actualment en ruïnes i cobertes d'heures, que s'arrapen fortament als seus murs. Se segueix baixant i en un parell de revolts es torna al punt d'inici.
  • 8,42 km (498 m), 2 h 40 min. Àrea de lleure de la Vall. Fi de l'itinerari.

El recorregut ha permès de fer una petita incursió introductòria a l'espectacular Parc Natural dels Ports, el qual es recomana seguir explorant. Aquest parc va ser creat el 2001 per la Generalitat de Catalunya amb la finalitat de gestionar l'àmbit propi del Principat d'aquest extens massís muntanyós situat entre Catalunya, el País Valencià i la Franja de Ponent. Massís calcari, de relleu escarpat i abrupte, ha estat humanitzat des de temps prehistòrics però perdura com un espai feréstec i ple de vida salvatge. S'estén sobre 35.050 hectàrees de les comarques del Baix Ebre, Montsià i Terra Alta pertanyents a 9 municipis. L'inventari actual de la seva biodiversitat recull 1.370 tàxons de flora vascular i més de 200 espècies de vertebrats. Es pot visitar el Punt d'informació del Museu de la Pauma situat al carrer del Clavell de Mas de Barberans.