El Cinquè Llac: una ruta en 5 etapes

Ruta circular per camins de pastors al Pirineu de Lleida

Us presentem una excursió de cinc dies pel Pirineu de Lleida, que us regalarà paisatges meravellosos mentre recorreu els camins de pastors en la ruta de El Cinquè Llac.

Una ruta circular que travessa les comarques del Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i l’Alta Ribagorça en un itinerari de més de 100 km dividit en 5 etapes. Aquest recorregut està molt ben senyalitzat i incorpora establiments per passar la nit. L’excursió transcorre per camins de muntanya i antics senders de pastors. Us animeu?

Fotografías La Geganta Adormida, itinerario histórico por el Pla de Corts |  RUTAS PIRINEOS

Etapa 1: La Geganta Adormida

La ruta del Cinquè Llac arrenca a la Pobla de Segur, que coincideix amb el punt final del recorregut. Aquest primer tram comprèn una distància de 19,5 km, que van des de la Pobla de Segur fins al municipi de Peramea, i té una duració de 6 hores

S'emprèn el camí N-260 en direcció Sort, fins a arribar a Vallcarca, on trobareu una àrea de descans. Des d'aquí, comença la pujada per l'antic camí de Montsó, creuant empedrats i trams excavats en la mateixa roca. Al llarg de la ruta, podràs gaudir d’unes vistes impressionants, arribant a observar Montsor, el pantà de Sant Antoni i la Serra del Montsec.

Seguint aquest camí s'arriba al coll de Montsor. Allà es pot escollir entre:

• Anar per un camí més ample i accessible, que és la pista que arriba fins a la masia de Peracalç, o anar per un petit corriol per arribar al mateix lloc.
  • Admirar el petit poble de Peracalç, i després arribar-nos fins a la serra, on les vistes són espectaculars. En aquest punt, es pot pujar al pic de l'Àliga (1.971 metres).

Finalment, s’inicia el descens pel pla de Corts per un camí que traspassa el poble de Cortscastell fins a arribar a Peramea, un poble declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, i que compta amb una important muralla medieval. És en aquest poble on podeu fer nit.

Durant tot el trajecte podreu gaudir de la Geganta Adormida, la muntanya més característica d'aquesta zona del Pallars Jussà.

Wikiloc | Ruta Integral de la Cresta de Bérnia

Etapa 2: L’Aquelarre de Serraspina

Aquesta segona etapa té una duració de 4:45 hores, neix a Peramea i finalitza a Beranui en un recorregut de 14,6 km. Passa per un total de set municipis: Peramea, Balestui, Sellui, Bordes de Sellui, Serraspina, Gramanet i Beranui.

Des de Peramea, agafeu el camí cap a Balestui, però un cop sota aquest municipi, us heu de desviar cap a Sellui. En arribar a aquesta localitat, s’ha de seguir direcció la collada de la Serreta, on buscareu les Bordes de Sellui, tot seguint un sender fins a Els Planells. A Els Planells és el moment d'iniciar la pujada cap a la cresta de Serraspina, un punt emblemàtic per les llegendes de bruixes del Pallars.

Passareu per una zona de pastura, dividida entre la vall del Flamisell i la vall d’Ancs, fins a arribar a la Vall Fosca, per on baixareu fins a, primer, Gramanet i seguidament Beranui. En aquest últim municipi podràs trobar un parell d’hostals on descansar.

El Cinquè Llac - The Fifht Lake - Casa rural Casa Leonardo Hotel Eco  Boutique

Etapa 3: El Pont del Diable

El tercer dia és una etapa més llarga, de 23 km, que implica unes 6.30 hores aproximadament. La ruta s’inicia a l’antic camí que connecta Beranui amb la Plana de Mont-ros, on podrem gaudir d’un mirador cap a la Vall Fosca.

Seguiu el trajecte cap a Antist, i seguidament cap a Estavill, des d’on baixareu cap al monestir de Torres i el Pont del Diable. Aquest pont és una autèntica obra d’enginyeria, i són tantes les impressions que ha creat al llarg de la història, sobretot per la seva altura, que la cultura popular ha atorgat la seva creació al mateix diable.

El camí segueix cap al poble abandonat de La Bastida, després Erdo, Vilella, la capella de l'Ascensió i Xeralló. En aquest últim municipi, podreu gaudir d'unes vistes panoràmiques de tota la vall de Manyanet. Finalment, us adreçareu cap a la Mare de Déu de Castellgermà fins a arribar a Les Esglésies.

Dolmen Casa Encantada — Ajuntament de Senterada

Etapa 4: La casa encantada

En aquesta quarta etapa, la ruta comença a les cases de les Esglésies i acaba a Senterada. Una ruta de 25,2 km amb una durada de 7.30 hores, la més llarga de tota la ruta del Cinquè Llac.

Inicieu el trajecte per l’antic camí de Sentís i Sentís, per on pujareu fins al Prat d’Hort i d’allà descendireu fins a la pista N-260. Travessareu per la collada de Perves i us dirigireu cap a Corrounci, però abans d’arribar al municipi, haureu de desviar-vos cap a la pista que porta fins al Pla d’Amunt i la serra de Comillini. Una pujada bastant dura, però que us portarà fins a la casa encantada, amb unes vistes magnífica de l’entorn.

Després, inicieu el descens cap al poble de Cadolla, seguint el camí cap a Naens per, finalment, arribar a Senterada.

Estany de Montcortès - Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure

Etapa 5: L’estany de Montcortès

L’últim tram comença a Senterada i finalitza al mateix punt d’origen de l’excursió, a la Pobla de Segur. Un últim esforç de 23 km que es fan en 6.40 hores. Durant les etapes, podrem contemplar diversos llacs, però serà en aquesta darrera quan podrem veure el llac de Montcortès que dona nom a l’excursió, el Cinquè Llac.

Per començar aquesta última etapa, heu de sortir de Senterada direcció Puigcerver, però anant a buscar l’antic camí de Montcortès. Aquest camí us portarà fins a Mentui, des d’on arribareu al coll de Mentui per descobrir el Cinquè Llac.

Després d’aquesta parada, haureu de dirigir-vos a Canals, per tornar a Les Escales de Peracalç, indret on vau passar durant la primera etapa. D’aquí anireu fins a Montsor pel camí vell de Peracalç. Un cop a Montsor teniu dues opcions per regressar a La Pobla de Segur:

1. Per la cresta de Gelat. És important avisar que aquesta opció és apta per senderistes experts.
  2. Per l’antic camí de Montsor a La Pobla de Segur.

Cinc dies emocionants a través dels majestuosos Pirineus de Lleida, on cada etapa us portarà a descobrir la riquesa natural i cultural d'aquesta regió. Animem a tots els amants de la natura i les experiències autèntiques a endinsar-se en aquesta aventura inoblidable del Cinquè Llac.