D'Esterri d'Àneu a la Guingueta d'Àneu

Itinerari per fer a peu o en bicicleta per gaudir del patrimoni artístic i cultural de la capçalera de la Noguera Pallaresa

Itinerari a peu, també ideal per a ser fet en bicicleta, en família o en grup, per gaudir del patrimoni artístic i cultural de la capçalera de la Noguera Pallaresa, de la Mollera d'Escalarre i la seva natura, de l'observació de la vegetació de mollera i de la seva fauna, peixos, ocells i mamífers, on la llúdriga és protagonista. Cal visitar el nucli d'Esterri, amb el seu Ecomuseu de les Valls d'Àneu, l'antic monestir de Santa Maria d'Àneu i l'església de Sant Martí d'Escalarre. Part del recorregut està inclòs en el projecte local d'itineraris adaptats a persones amb mobilitat reduïda; un altre segment coincideix amb el recorregut del Camí del Búnquer, que visita els vestigis d'instal·lacions de defensa militar pertanyents al període de postguerra de 1940.

Ruta senyalitzada. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta tot terreny.

La Mollera des del mirador de la Vinyeta. FOTO: Catalunya-Palau Robert

La Mollera des del mirador de la Vinyeta. FOTO: Catalunya-Palau Robert

L'inici de la ruta se situa a l'aparcament de la Zona Esportiva Municipal d'Esterri d'Àneu, la població més important de la capçalera del Pallars Sobirà. S'hi arriba des de Sort per la carretera C-13 que, a continuació i com a C-28, comunica el Pallars amb la Vall d'Aran pel port de la Bonaigua.

• 0,00 km (949 m). Aparcament de la Zona Esportiva Municipal d'Esterri d'Àneu, al carrer dels Esports. Prenent aquest carrer, es va cap a l'interior de la població, es creua la carretera i es continua recte fins al carrer de la Carrerada, on hi ha el Parc de Bombers. Es gira a l'esquerra (N) i es va a trobar el pont de la Central, que servirà per travessar la Noguera Pallaresa. Un cop a l'altra banda, als 0,52 km de la sortida, es gira al sud i es pren el camí asfaltat que es dirigeix a Escalarre.
  • 1,30 km (947 m), 19 min. Trencall de Santa Maria d'Àneu. Es pren aquesta desviació per anar a veure el que va ser un important monestir pallarès, que ja apareix documentat l'any 839. L'edifici actual data de mitjans del segle XI, consta de planta de tres naus amb absis central i dues absidioles laterals. La façana va ser reformada per complet al segle XX. A l'interior (cal concertar la visita anteriorment) destaquen les pintures murals del presbiteri, parcialment deteriorades, de les que s'ha conservat una sèrie extraordinària d'àngels amb les ales plenes d'ulls atribuïdes al Mestre de Pedret. Els originals es troben al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Es torna al trencall d'accés (ara 2,65 km) i es continua cap a la dreta, al sud.
  • 3,54 km (986 m), 52 min. Escalarre, petita població del municipi de la Guingueta d'Àneu. Es gira a la dreta seguint la pista i es passa pel costat de l'església de Sant Martí, un edifici romànic de boniques proporcions de planta basilical. Tenia tres naus, de les quals es conserven la central i la septentrional, amb els respectius absis semicirculars a llevant. Cal destacar la portalada, formada per dues arcades esculpides, de finals del segle XII. Remata la façana un campanar d'espadanya de dos ulls. Es continua cap avall, ara sobre camí de terra, i aviat s'arriba a la mollera o pla de Salito. Salito o salita és el nom pirinenc de l'arbre de ribera vern (Alnus glutinosa); salitar és, doncs, un lloc de verns.
  • 5,70 km (938 m), 1 h 23 min. Àrea d'esbarjo de la Mollera d'Escalarre. Bancs, taules i, una mica més al sud, torre d'aguait. S'és al bell mig de la principal zona humida del Parc Natural de l'Alt Pirineu, un extens bosc de ribera, canyissars i aiguamolls recer d'ocells i espècies de ribera integrada a la Xarxa Natura 2000 i catalogada a l'inventari de Zones humides de Catalunya. Es continua camí avall.
  • 6,35 km (938 m), 1 h 32 min. Pont de Poldo. Es deixa aquest pas a mà dreta (O) i es continua pel costat de la cua de l'embassament de la Torrassa. Al cap de mig quilòmetre s'arriba al pont de Badia (6,91 km) que, de moment, es deixa a la dreta (O).
  • 7,83 km (938 m), 1 h 53 min. Àrea de la Torrassa, sobre mateix de l'embassament de la Torrassa. Es torna enrere fins al pont de Badia, que ara s'ha de creuar cap a l'oest (esquerra). A l'altra banda el camí remunta, ara cap al nord, passant pel costat de la carretera C-13.
  • 9,40 km (940 m), 2 h 15 min. Pont de Poldo i la Guingueta d'Àneu. Des d'aquest punt surt l'itinerari adaptat de la Mollera d'Escalarre. Es continua cap al nord. Més amunt, al punt 10,12 km es troba un aguait de fauna sobre la mollera. Aquí acaba el tram adaptat. El camí, ara de terra, continua ribera amunt. Es passa el mas de la Borda de Salito (11,03 km), que es voreja deixant-lo a l'esquerra (O).
  • 11,97 km (942 m), 2 h 52 min. Cal creuar la carretera C-13 i seguir per l'altra banda tot deixant el càmping La Presalla a l'esquerra. Es creua la riera del Tinter per un pont (13,05 km) i de seguida s'arriba als afores d'Esterri, a tocar de l'àrea esportiva.
  • 13,42 km (949 m), 3 h 13 min. Aparcament de la Zona Esportiva Municipal d'Esterri d'Àneu. Final de l'excursió.