De Vallgorguina al dolmen de Pedra Gentil

Excursió fent senderisme pels boscos del Parc del Montnegre i el Corredor

Excursió agradable per camins i pistes senyalitzades com a sender local SL C-71, amb marques de color blanc i verd. Els boscos del Parc del Montnegre i el Corredor, de caràcter mediterrani, ofereixen bells racons amb sureres centenàries, alzines, roures i pinedes que s'alternen amb la vegetació de ribera -plàtans i àlbers- i arbres d'entorns més humits -castanyers, avellaners i arboços-, un hàbitat excel·lent per al senglar i petits mamífers. El dolmen de Pedra Gentil, l'església medieval de Santa Eulàlia de Tapioles i un parell de grans masies, can Pradell de la Serra i can Clarenç, aporten el vessant històric i cultural de la ruta.

Vallgorguina. Camí de la Riera. FOTO Catalunya Palau Robert

La ruta comença a la població de Vallgorguina. Per arribar-hi amb automòbil des de Granollers es pren la carretera C-35 en direcció a Sant Celoni i es trenca a la dreta per la C-61. També es pot accedir a aquesta darrera carretera per la sortida 11 de l'autopista AP-7. Amb transport públic, s'hi pot arribar des de l'estació de tren de Sant Celoni (línia R2 Nord de RENFE Rodalies) i, tot seguit, prenent els autobusos de Vallgorguina o d'Arenys de Mar.

• 0,00 km (212 m). Vallgorguina. Cal situar-se al final del carrer Montseny, just abans del pont de la riera de Vallgorguina. Havent passat la riera es pren el camí senyalitzat com a SL-C 71 que se'n va en direcció SO vorejant el pla del Forn, que queda a l'esquerra (E). Amagada entre els plàtans, vora el camí, raja la font del Forn. Una mica més enllà, es pot contemplar un àlber centenari de reflexos argentats. Es continua pel costat de la riera seguint els senyals.
  • També és possible seguir els senyals del sender de gran recorregut GR 92 i prendre a la dreta l'agradable camí de la Riera o Via Verda de Vallgorguina, que es torna a unir amb l'itinerari just a l'alçada de la depuradora de Vallgorguina (punt 0,65 km del recorregut).
  • 1,06 km (202 m), 0 h 18 min. Pont de la riera del Sot de Can Sumana. Uns metres més enllà, es pren el primer trencall a l'esquerra (si se seguís recte, s'arribaria en mig quilòmetre més a l'Església Vella de Vallgorguina, mig en ruïnes però interessant de conèixer). El camí més amunt es fa costerut i discorre entre avellaners i castanyers. Un corriol de l'esquerra porta a la font d'en Nel. El camí, fent giragonses, ressegueix el flanc de la muntanya en un suau ascens. Després de passar per un coll carener, es davalla fins al replà del Suro d'en Duran. Ocult entre pins i alzines, aquesta surera majestuosa i gegantina deixa entreveure el treball dels peladors al llarg dels anys.
  • 2,57 km (287 m), 0 h 45 min. Pla d'en Duran i pista forestal al santuari del Corredor procedent del pont de Cal Pradell, a la carretera C-61. Cal gira a la dreta (NE) per un camí força costerut i, en 180 metres, s'arriba al dolmen de Pedra Gentil.
  • El dolmen és un megàlit del tipus de cambra simple del període calcolític, de fa uns quatre mil anys. La seva imatge ha estat àmpliament difosa. Diu la tradició que era lloc de trobada de les bruixes de la costa.
  • Es torna enrere i s'agafa la pista principal, ara cap al SO, es deixa a l'esquerra el trencall per on s'ha vingut i s'ascendeix en direcció al santuari del Corredor. Al cap de pocs metres, un camí de la dreta (O) mena en cinc minuts a l'església enrunada d'origen romànic de Santa Eulàlia de Tapioles, documentada des del 878.
  • 3,68 km (327 m), 1 h 10 min. Can Pradell de la Serra, situat enmig del pla. Mas senyorial, amb façana esgrafiada i una elegant galeria d'arcades, va ser reconstruït el segle XIX. Cal destacar, a més de la casa, la font i la magnífica pallissa, construïda l'any 1842 i actualment transformada en un restaurant. Es continua a migdia per la pista que duu al santuari del Corredor parant atenció, 200 m més enllà, a deixar-la i prendre un camí que se'n va a l'esquerra i que, entre volts i revolts, planeja suaument cap a llevant travessant el bosc de la Puig. En aquesta part de la serra del Corredor, destaca l'abundància d'uns boscos força originals i d'elevat interès paisatgístic i ecològic: les suredes. El camí continua per l'obaga fins que, després d'una sèrie de revolts, s'obre a la llum resseguint la carena.
  • 5,25 km (302 m), 1 h 30 min. Can Clarenç, masia situada al bell mig d'un replà de la solella. Data del 1776 i actualment és un centre d'educació ambiental i casa de colònies. Aquest indret ofereix esplèndides panoràmiques del Montnegre de Ponent (767 m) cap a l'oest, i de la serra de les Mules (532 m) a l'est. Es continua cap a llevant pel camí carreter que creua les feixes i baixa entre sureres i pins pinyers. Es travessa el pont de la riera de Can Vilar i es torna al punt d'inici de l'itinerari.
  • 6,56 km (212 m), 1 h 45 min. Final del carrer Montseny. Fi del recorregut.