Del refugi d'Ulldeter al Gra de Fajol pel coll de la Marrana

Excursió a peu entre runes i natura pel Pirineu

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Del refugi d'Ulldeter al Gra de Fajol pel coll de la Marrana.

Bella i curta excursió que permet pujar a l'alterós cim del Gra de Fajol trepitjant indrets farcits d'història excursionista com el refugi d'Ulldeter, a prop de les ruïnes del seu antecessor, el primer refugi dels Pirineus del sud, i el coll de la Marrana.

Aquest itinerari permet integrar una altra ruta, El naixement del riu Ter a la vall de Camprodon, atès que el naixement del Ter, a Ull de Ter, i les runes de l'antic refugi es troben gairebé de pas.

Ruta senyalitzada parcialment.

Per arribar al refugi d'Ulldeter des de Ripoll, es pren la C-151 fins a Camprodon, se segueix per la GIV-5264 fins a Setcases i, des d'aquesta població, es continua fins a l'estació d'esquí alpí Vallter 2000. Passat el telecadira que surt al final del pla dels Hospitals (2.000 m, on poc abans hi ha l'Hostatge Pastuira), la carretera encadena 8 revolts. En el darrer, a la cota 2.100 m i 1 km abans d'arribar a les instal·lacions de Vallter 2000, just abans d'un replà sota de la carretera que s'ha condicionat per a l'aterratge d'helicòpters (l'heliport), hi ha un aparcament on es deixa el cotxe.

També es pot estacionar més avall, a l'aparcament de l'esmentat telecadira (cota 2.000 m), o una mica més amunt, en el segon revolt (cota 2.015 m), perquè el GR 11 de Setcases va pujant pel marge esquerre del riu Ter tocant tots els revolts parells. Caldrà afegir uns 15 min més de pujada.

El Gra de Fajol des del coll de la Marrana. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 0,00 km (2.090 m). Aparcament situat al costat del revolt de la carretera GIV-5264 (pal indicador). Es pren cap a ponent (SO) el camí que surt a l'esquerra del revolt, senyalitzat com a GR 11, remuntant l'embrionari riu Ter, aquí encara un rierol.
  • 0,69 km (2.220 m), 0 h 20 min. Refugi d'Ulldeter, pertanyent al Centre Excursionista de Catalunya. Se surt del refugi pujant pel GR 11 cap a l'oest. Als 200 m (cota 2.260 m), es coincideix amb una pista d'esquí alpí, que cal seguir 300 m més fins a la cota 2.300 m. Es deixa la pista i es planeja 100 m cap al barranc girant una mica cap al NO i es remunta fortament el Ter. Quan el pendent se suavitza, es veuen a la dreta (E) unes runes (cal desviar-se 150 m per visitar-les).
  • 1,49 km (2.378 m), 0 h 40 min. Restes del refugi inicial d'Ulldeter, destruït durant la guerra de 1936-1939. De les runes, cal anar fins a les fonts del Ter (2.390 m), uns 250 m més amunt en direcció NO, en el riuet que s'acaba de deixar. Estan just a la vora de la pista d'esquí alpí per la qual s'ha pujat anteriorment.
  • 1,71 km (2.387 m), 0 h 43 min. Fonts del Ter. Des d'aquí, es puja suaument cap al SO seguint pel camí vell fins al coll de la Marrana que, de seguida, s'ajunta amb el camí actual, coincident amb el GR 11. Sota el coll (km 2,46, 2.441 m), el camí s'enfila més pronunciadament per algun dels diferents ramals existents o bé fent llaçades més suaus.
  • 2,66 km (2.529 m), 1 h 20 min. Coll de la Marrana. Important i ampli pas de comunicació entre les valls d'Ulldeter i de Coma de Vaca. Es deixa el GR 11, es gira a l'esquerra (S) i, lleugerament decantat a mà esquerra (SE/E), remunta una forta i penosa pujada fins al cim.
  • 3,20 km (2.712 m), 2 h. Pic de Gra de Fajol de Dalt. Des d'aquí, es desfà el camí i, des del coll de la Marrana, es baixa directament en direcció NE sense passar per Ull de Ter ni les runes de l'antic refugi (1 h 20 min).
  • 5,88 km (2.090 m), 3 h 20 min. Aparcament situat al costat del revolt de la carretera GIV-5264, punt de partida i final de l'itinerari.

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.