Del Vilosell a la punta del Curull per la Tosca

Catalunyamagrada.cat

La serra de la Llena separa les Garrigues de la Conca de Barberà. L’itinerari discorre pel vessant obac de la muntanya, cobert de bosc. La seva verdor contrasta amb l'aspecte adust de la plana, format per conreus de secà, vinyes, màquies, garrigues i escadusseres arbredes. El recorregut passa per alguns llocs singulars, com l’ermita de la Tosca, situada en una fresquívola raconada, on neix el riu Set, les formacions calcàries dels Calaixos de l’Ereldo, d'estructura laberíntica, i la Punta del Curull, amb esplèndides vistes que s’estenen sobre les muntanyes de Prades, a llevant, el Montsant, al sud, la plana del Segre, a ponent, i la gran serralada Pirinenca, que cobreix tot l’horitzó septentrional.

El recorregut comença al poble del Vilosell, comarca de les Garrigues. S'hi pot arribar des de Vinaixa, situat a la carretera N-240, entre Montblanc i les Borges Blanques, o des de la sortida 8 de l'autopista AP-2, a l'Albi. Des de qualsevol dels dos accessos cal agafar la carretera LP-7013 fins al Vilosell. Es pot estacionar l’automòbil a la plaça de Sant Sebastià, fora del nucli antic de la vila, d'estructura circular, amb restes de les muralles que la tancaven i que abans o després de l'excursió caldrà visitar. A la banda sud de la plaça destaca l’ermita de Sant Sebastià.

0,00 km (649 m). El Vilosell. Ermita de Sant Sebastià. Es pren el carreró que se’n va cap al sud deixant l’edifici a l’esquerra (E). Se surt del poble i es continua per la pista de terra seguint els senyals blancs i grocs del PR-C 184, el recorregut del qual se seguirà durant bona part de l’excursió. Als 38 min (2,35 km; 696 m), es passa pel costat del petit oratori del Crucifici, construït a l'abric d'una gran roca inclinada. Es continua endavant, cap al SE, seguint el PR. Una mica més enllà es deixa la pista i s’agafa un corriol a la dreta. S’arriba a un revolt, d’on surt un camí. Es continua per la dreta, seguint el PR i les indicacions a la Tosca.

2,70 km (730 m), 42 min. Bifurcació. Compte: cal continuar recte tot deixant a l’esquerra (N) un camí per on se’n va el PR (el retrobarem a la carena de la serra). Es passa el coll del Crucifici i es baixa suaument.

3,25 km (690 m), 50 min. Ermita de Sant Miquel de la Tosca. Àrea d’esbarjo i pista que hi dóna accés. Indret singular, ombrívol, on diverses fonts marquen el naixement del riu Set. L'itinerari continua per la banda oest de l'esplanada. Cal cercar el corriol (senyals i marques) que surt a l'esquerra d'una construcció tot pujant decididament (SO). Vuit minuts després (754 m) es gira a l’esquerra travessant un torrent. La pujada s’accentua. Una mica més amunt, havent girat de nou al S, s'arriba a unes plaques de roca inclinades que s'han de passar per unes escletxes. S’accedeix a una carena, es creua un pas entre roques (817 m) i el corriol s’endinsa al cor del bosc.

4,20 km (880 m), 1 h 22 min. Collet després de deixar a la dreta les ruïnes d'una barraca (senyals): es gira a l'esquerra (E) pel camí ben dibuixat. Als 300 m es gira al S; s’és al fil del llom que es desprèn de la Tossa, on hi ha una bifurcació. Es continua pel trencall de la dreta (senyalitzat) que recorre el vessant oest d’aquest llom.

5,14 km (990 m), 1 h 42 min. Coll de l’Abellar. S’arriba a la carena de la serra; es desemboca a una pista que cal seguir cap a l’esquerra (E). Mig quilòmetre més endavant es deixa a l’esquerra el cim de la Tossa i, una mica més enllà, a la dreta, els repetidors de telecomunicacions.

5,95 km (1.010 m), 1 h 55 min. Cruïlla; es retroba el PR C-184. Cal girar a l’esquerra (NO) tot deixant la pista, que segueix recte, i els senyals del PR que es dirigeixen a Vilanova de Prades per la dreta. Es continua en suau descens, seguint uns senyals grocs en forma de ferradura. De seguida el corriol tomba a l’esquerra (O) i poc després hi ha una bifurcació: es baixa per l’esquerre, recte, seguint els senyals durant 150 m més (antigament el PR C-184 discorria pel trencall que es deixa a la dreta). Entre blocs de roca i un espès alzinar, s’arriba al paratge dels Calaixos, on hi ha la cova de l’Ereldo; cal vigilar a no desorientar-se en el laberint de corredors que conformen aquest indret sorprenent (senyals grocs arreu). Després d’haver-lo explorat a plaer es desfà el corriol i es puja fins a la pista carenera (6,42 km, 2 h 6 min). Ara es gira a l’esquerra (E).

6,70 km (1.004 m), 2 h 10 min. Bifurcació en un suau collet de la carena; es continua cap a la dreta (SE; senyals grocs) abandonant la pista a l’esquerra (N), per on el PR connecta amb el Vilosell. Es dóna la volta a un petit turó, es gira cap a llevant i es puja fins al fil de la serra, que se segueix en direcció al cim.

7,21 km (1.022 m), 2 h 18 min. Punta del Curull. Esplèndida panoràmica sobre la Conca de Barberà, les Garrigues i la Catalunya interior, que s’allarga fins al Pirineu. En dies especialment clars, la panoràmica d’aquesta serralada abasta des del Mont Perdut fins al Canigó. Es torna enrere; 50 m després del cim, es deixa el camí per on s’havia pujat, es gira a la dreta (N) i es baixa pel corriol que discorre per la clotada. Una mica més avall (6,61 km, 940 m) es creua la pista forestal que baixa de la carena i es continua recte, camí avall.

7,70 km (927 m), 2 h 28 min. Se surt al camí de Vilanova al Vilosell, on es retroba el PR C-184, que se seguirà cap a l’esquerra (NO), ara ja fins al final de l’excursió. Es va baixant per un camí ample i força erosionat. Finalment s’arriba al pla.

9,66 km (736 m), 2 h 57 min. Es passa pel costat d’una cabana de pedra, que es deixa a l’esquerra. El camí es transforma en una pista ampla; ja planerament es creua el bosc de los Plans i, seguint sempre els senyals, s’entra finalment al Vilosell per la plaça de Sant Sebastià.

11,71 km (649 m), 3 h 25 min. El Vilosell. Ermita de Sant Sebastià. Final de l’excursió.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat