El castell de Castellar del Vallès i Castellar Vell

Catalunyamagrada.cat

Des dels afores de Castellar del Vallès es visita el seu castell i l'antic nucli de Castellar Vell, on cal contemplar les restes del Castellar Vell i l'ermita de Sant Esteve. Seguint el riu Ripoll es tenen vistes sobre el poble, en el qual sobresurt el campanar de Sant Esteve, i es visita dues construccions històriques i amagades del Vallès.

Ruta senyalitzada parcialment.

0,00 km (293 m). Cal deixar el vehicle a l'entrada del camí que porta al castell de Castellar, situat a un quilòmetre de Castellar del Vallès en direcció a Terrassa (carretera C-1415a, abans del punt quilomètric 26), davant de can Riera, a l'inici d'una corba molt pronunciada que se'n va a la dreta. La passejada es comença per una curta pista que va cap al sud i que segueix un itinerari de natura en sentit invers, es pot veure una senyalització amb un punt blau que no es tornarà a veure fins passat el castell.

0,60 km (283 m), 0 h 10 min. S'arriba al castell, edifici gòtic del s. XIV amb elements més antics, restaurat modernament; al costat hi ha la capella gòtica de Santa Bàrbara. L'itinerari recula uns metres i segueix per sota l'arc de conducció d'aigua per un camí que baixa deixant l’entrada a un prat a la dreta.

0,98 km (230 m), 0 h 15 min. S'arriba a una esplanada amb diferents senyals dels itineraris de natura del Centre Excursionista de Castellar (CEC); agafant el sender que baixa (NE) cap al riu Ripoll es pot arribar a Castellar. L'itinerari continua davallant pel camí de la dreta en direcció a Castellar Vell. Si es desitja, abans es pot arribar fins a un forn de calç que queda a 10 minuts en direcció S. Per arribar al forn se segueix pel camí que se'n va recte travessant el prat en la direcció que es portava i que passa pel costat del riu Ripoll. Es torna refent el camí fins l’esplanada amb el senyals.

Des d’aquesta esplanada es baixa cap a una riera, on hi ha una cruïlla de camins i un cartell groc que indica Castellar Vell per dues direccions: s'ha de creuar la riera i seguir pel senderol que puja a l'esquerra endinsant-se pel bosc.

1,43 km (312 m), 0 h 25 min. S'arriba a Castellar Vell, on destaquen les ruïnes del castell Vell i l'ermita de Sant Esteve. En aquest punt, l'itinerari segueix cap a ponent, baixant per una pista, en direcció a la font de Sant Antoni. Es va baixant per la pista, es passa una reixa i, a mà esquerra, queda la font. La pista puja i, a pocs metres, es gira a mà dreta pel camí senyalitzat amb punts blaus. Es travessa una riera, es va seguint per la pista senyalitzada amb punts blaus i es troba novament la riera. A partir d'aquí se seguirà sempre per aquesta.

2,98 km (230 m), 0 h 45 min. Es retroba el trencall amb el senyal groc que porta a Castellar Vell. En aquest punt es torna a fer el camí amb què s'ha iniciat la ruta pujant a mà esquerra.

3,38 km (283 m), 0 h 50 min. S'arriba de nou al castell de Castellar i es continua desfent el camí.

3,97 km (293 m), 1 h. Es torna al punt de sortida.

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat