Dels Banhs de Tredòs al circ de Colomèrs

Excursió d'alta muntanya que remunta per la vall de Tredòs fins al circ de Colomèrs

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Dels Banhs de Tredòs al circ de Colomèrs.

Agradable excursió per un magnífic entorn d'alta muntanya que remunta per la vall de Tredòs fins al circ de Colomèrs, d'origen glacial, on es poden observar un llarg seguit d'estanys situats entre cims espadats, comes i altes parets granítiques, tot producte de l'erosió del gel.

Els estanys d'Aran i de l'Alt Pallars constitueixen un patrimoni natural de primer ordre i un dels principals atractius turístics del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El circ de Colomèrs és un dels paratges més representatius d'aquest entorn, ja que acull la concentració més gran d'estanys de tot el Pirineu.

Plans de la Llòsa. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Des del poble de Salardú, on s'accedeix des de Vielha per la C-28 en direcció al port de la Bonaigua, s'agafa una pista asfaltada que travessa el riu d'Aiguamòg i puja als Banhs de Tredòs, on hi ha l'aparcament i la barrera que impedeix el pas de vehicles privats. Hi ha possibilitat d'escurçar el recorregut (unes 2 h menys) utilitzant el transport públic que a l'estiu porta des dels Banhs de Tredòs fins a l'inici del camí del refugi de Colomèrs (cal informar-se prèviament dels horaris). L'itinerari està marcat amb senyals blancs i grocs.

• 0,00 km (1.756 m). La ruta comença a l'aparcament dels Banhs de Tredòs. Es deixa l'edifici dels banys a la dreta (O) i la pista de vehicles -reservada a serveis- a l'esquerra i es pren el camí que es dirigeix cap al S. Uns tretze minuts més endavant (0,80 km, 1.800 m), el camí arriba a la pista per apartar-se'n tot seguit. Sempre cap al migdia, es voreja la cabana d'Aigües Tòrtes, la font dels Pletius i es travessen els aiguamolls d'Aigües Tòrtes i la pleta de la Montanheta.
  • 2,76 km (1.868 m), 0 h 45 min. Es desemboca de nou a la pista de servei una mica més amunt del pont i de l'àrea d'esbarjo de la Montanheta. Cal seguir pel camí que fa drecera tallant un revolt de la pista, després del qual, se segueix per aquesta. Es puja entre pins i parets granítiques, des d'on ja es pot començar a admirar el paisatge típic dels circs glacials.
  • 3,92 km (1.977 m), 1 h 09 min. En un marcat revolt de la pista cap a la dreta (O), s'ha d'agafar a mà esquerra un camí senyalitzat que s'enfila, primer fortament, poc després suaument, cap al S, barranc endins, deixant un torrent a la dreta. Després d'una petita pujada, s'arriba a un collet que dóna lloc a una esplanada on hi ha l'estany de la Lòssa (2.038 m). El lloc, verd i envoltat de pi negre, és d'una placidesa i bellesa admirables. A tocar del rierol, hi ha la continuació del camí. Ve una forta pujada i el riu queda a mà esquerra.
  • S'arriba sota la presa de Colomèrs (2.113 m). Es troba el sender de gran recorregut GR 11, que travessa tots els Pirineus de mar a mar. El camí es bifurca: cal continuar recte i deixar, a mà esquerra, el corriol que baixa del collet de Clòto, per on després es tornarà. Es remunta i es creua la presa d'est (esquerra segons la marxa) a oest (dreta).
  • 5,10 km (2.130 m), 1 h 36 min. S'arriba a l'antic refugi de Colomèrs, situat sobre l'estany Major de Colomèrs. L'itinerari prossegueix cap a l'actual refugi de Colomèrs, visible al SO. Cal continuar pel camí en direcció O i parar atenció a la propera desviació, situada a tres-cents metres, on cal deixar a la dreta el GR 11 i, una mica més enllà, també a la dreta, la variant GR 11-18, que se'n va cap al port de Caldes. Se segueix en direcció S fins al refugi de Colomèrs (2.137 m), que es troba a tocar de la riba O de l'estany, des d'on es té una excepcional visió del paisatge imponent, aspre i salvatge del circ, format per una gran quantitat d'estanys i muntanyes eriçades d'agulles i crestes que arriben a prop dels 3.000 m d'altitud. El refugi ofereix servei de menjador i d'allotjament (si es vol utilitzar, és millor reservar prèviament).
  • Es continua ascendint cap al S pel corriol. Al km 6,10 (2.214 m) s'és a tocar de l'estany Mòrt, que es deixa a la dreta (O). Cal parar compte: uns tres-cents metres més endavant (2.233 m), cal prendre una desviació a l'esquerra (E) que, vorejant un petit turó, porta fins a l'estany dels Garguilhs (2.202 m). Es ressegueix l'estany planerament fins a la seva banda E i es gira de nou a l'esquerra (E) davallant cap al N per anar a raure a l'estany Plan.
  • 7,69 km (2.189 m), 2 h 05 min. Estany Plan o dels Cabidornats, de considerables dimensions. Es voreja per la seva riba O i, després, N, fins a l'alçada del desguàs, per on es baixa en direcció al llarguerut estany Long de Colomèrs. Abans d'accedir-hi, es desemboca al camí que segueix el GR 11, que descendeix del port de Ratèra. Es gira al N, es voreja l'extrem N de l'estany Long (8,38 km, 2.168 m), que es deixa a la dreta (E), i, seguint el GR 11 cap al N, es passa el collet de Clòto i es baixa pronunciadament en direcció O fins al barratge de Colomèrs, on es retroba el camí d'anada (9,26 km), que es desfà fins al punt de sortida de l'excursió.
  • 14,12 km (1.756 m), 3 h 34 min. Banhs de Tredòs, final de la ruta.

Estany Mòrt de Colomèrs. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.