Tot i el terratrèmol que fa pocs dies, concretament el passat 3 d'abril, va sacsejar l'Alt Urgell, Catalunya i el territori català, per sort, no és una zona amb massa activitat sísmica. El país no està a la vora de zones de contacte de grans plaques tectòniques que provoquin grans terratrèmols ni tsunamis.
Es calcula que Catalunya pateix uns 800 terratrèmols l'any, tot i que la majoria són tan petits que gairebé ni els notem. A vegades, però, hi ha hagut algun cas inusual, on un gran terratrèmol ha sacsejat Catalunya violentament, fins i tot provocant morts.
El primer terratrèmol documentat a Catalunya data del 1373, amb l'epicentre entre el Comtat de Ribagorça i la Vall d'Aran. El moviment va assolir una magnitud de 6,1, ocasionant danys a diferents punts de Catalunya i també a França. Tot i això, no té res a veure amb el terratrèmol següent, el més gran de Catalunya. El 2 de febrer de 1428 es va produir un sisme, conegut com a Terratrèmol de la Candelera, situat a prop de Camprodon. El moviment va assolir una intensitat de 9 i una magnitud de 6,5 i es calcula que va ocasionar dos mil morts. Les poblacions més afectades van ser Camprodon, Puigcerdà, Barcelona i Queralbs, on pràcticament va morir tothom.
Durant el segle XX, es van produir dos terratrèmols que, tot i no, provocar morts, van causar molts danys materials. Es tracta del de la Vall d'Aran el 1923 i el del Montseny l'any 1927. El 15 de maig de 1995 es va produir un sisme a la costa de Tarragona de magnitud 4,8 que, tot i no provocar cap dany ni personal ni material, va espantar els catalans que notaven que la terra literalment "tremolava" fortament sota els seus peus.
Pel que fa al segle XXI, fins al del dia 3 d'abril, el terratrèmol més important fou el que es va produir també a Queralbs, el 21 de desembre de 2004, amb una intensitat de 4,0 a l'escala Richter. Una dada que s'ha vist superada aquest 2019 amb el sisme de 4,2 graus que va sacsejar l'Alt Urgell la tarda del 3 d'abril. Un terratrèmol que va tenir l'epicentre a un quilòmetre de profunditat a sota del terme municipal de Ribera d'Urgellet i que es va sentir a bona part de Catalunya.