Vallbona d’Anoia. De Ca la Fou al Bedorc

Itinerari que s'endinsa per un entorn accidentat entre boscos de característiques mediterrànies

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Vallbona d’Anoia. De Ca la Fou al Bedorc.

Recorregut per la conca mitjana del riu Anoia a la seva sortida del congost de Capellades i abans d'entrar a la plana del Penedès. L'itinerari s'endinsa per un entorn accidentat entre boscos de característiques mediterrànies, conreus, terrasses i cingleres fluvials. A més del poble de Vallbona i del nucli del Bedorc, l'excursió permet veure dues antigues instal·lacions fabrils, ja tancades i en estat d'abandonament, que foren significatives per a la vida de la comarca.

El tram de camí entre Can Ferrer del Coll i la pista de tornada a Vallbona té el pas restringit entre el 15 de gener i el 15 de juny de cada any per causes mediambientals.

Ruta no senyalitzada.

Cabrera d'Anoia. Molí paperer de Can Ferrer. Meandre del Bedorc. FOTO: Catalunya - Palau Robert

L'itinerari s'inicia a Vallbona d'Anoia, al carrer del Reguerot i a l'entrada del Poliesportiu Municipal. A Vallbona s'hi pot arribar en tren per la línia de Barcelona-Igualada de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i, en automòbil, des de la carretera C-15 (sortida km 37 entre Capellades i Sant Pere de Riudebitlles).

• 0,00 km (262 m). Poliesportiu Municipal Antoni Cases de Vallbona d'Anoia. Es comença a caminar cap al sud seguint el carrer del reguerot en baixada. Es voreja el polígon industrial La Plana i s'entra en un camí ample de terra que se segueix en pronunciada baixada, deixant desviacions secundàries a mà esquerra. S'arriba una torre elèctrica (0,72 km, 216 m) on desemboca un corriol que s'utilitzarà a la tornada. Es continua per la pista, que gira a la dreta (O) vorejant la cinglera del riu Anoia.
  • 1,03 km (194 m), 13 min. Pont de Ca la Fou, situat cent metres abans del gual sobre l'Anoia. Es travessa aquesta obra de connotacions modernistes destinada al pas dels treballadors de la fàbrica i, a l'altra banda del riu, a tocar de l'edifici fabril, es gira a l'esquerra (S) per un camí que puja fins a la plana de Cal Moliner i gira al nord.

Ca la Fou, conegut com a Colònia Marçal, va ser l'única colònia industrial de la conca. Va ser fundada l'any 1902 per fabricar filatura de cotó. Un incendi va destruir bona part dels edificis, però no va afectar l'estructura del molí paperer del segle XVIII, que encara es pot veure. Aquests darrers anys ha estat ocupat per un col·lectiu de joves.

• 1,98 km (253 m), 29 min. Pont sobre la C-15. Es travessa a l'altra banda, es gira a l'esquerra (S) i es deixa un trencall a mà dreta que du a la urbanització del Castell de Cabrera. Es continua cap al sud, es rodeja un turó i, quan el camí fa un revolt molt pronunciat a la dreta (SO), just uns metres per sobre de la boca nord del túnel de Cabrera de la C-15, s'abandona.
  • 2,67 km (290 m), 41 min. Atenció! Desviació a l'esquerra per un camí estret que de seguida esdevé un corriol que baixa cap al SE. Depenent de l'estat de la vegetació cal parar compte a no perdre'l. El camí gira al sud, passa un torrent i desemboca als camps del Rieral, a uns 200 metres de la boca sud del túnel de la C-15.
  • 3,18 km (233 m), 49 min. Camp del Rieral. Es voreja cap al sud, seguint la direcció que se seguia i es desemboca en una pista que comunica el Castell de Cabrera amb el nucli del Bedorc (3,51 km, 247 m). Es gira a l'esquerra.
  • 4,98 km (194 m), 1 h 14 min. Ermita de Sant Miquel, mig enrunada, i desviació al Bedorc, que es pren cap a la dreta (després es tornarà a aquest punt).
  • 5,61 km (205 m), 1 h 23 min. El Bedorc. Nucli pertanyent al municipi de Piera de poblament molt antic, prehistòric, documentat textualment al segle XII. Cal fer un tomb pels entorns de l'església de Sant Sebastià i tornar a la desviació de Sant Miquel (ara 6,24 km), que se seguirà cap a la dreta (N).
  • 6,75 km (175 m), 1 h 37 min. Passera sobre l'Anoia. S'és a la plana del Bedorc o de Cal Ferrer del Coll, tancada al nord-est per les cingleres del Castellet i, al sud, pels esponerosos pins de Can Ferrer (Pinea halepensis, catalogats com els més alts de la seva espècie a Catalunya). El camí es dirigeix a l'antic edifici del que fou molí paperer de Can Ferrer, que es deixa a la dreta. Es passa per davant de la masia de Can Ferrer del Coll, es deixa el trencall que hi dona accés a la dreta i es continua cap al NE pel camí que discorre entre les vinyes i el riu. Aquest tram de camí, fins a la pista de tornada a Vallbona té el pas restringit entre el 15 de gener i el 15 de juny de cada any per causes mediambientals. El molí paperer data de les darreries del s. XVIII. A mitjan segle XIX es va reconvertir en fàbrica de filats i això va modificar-ne notablement l'estructura.

El camí esdevé un corriol que discorre arrapat a la cinglera uns metres per damunt del riu, obrint-se pas en un entorn molt bonic i ple de vida natural, on destaquen les aus, entre elles algunes espècies protegides, com l'àguila cuabarrada.

• 8,58 km (188 m), 2 h 4 min. Aiguabarreig de l'Anoia amb la riera Seca. Es passa la riera i s'agafa, davant mateix, l'accés de la cinglera que dona pas a la pista de Vallbona (tram dret, amb graons). Se surt a la pista inicial, al costat de la torre d'alta tensió.
  • 9,27 km (262 m), 2 h 18 min. Poliesportiu Municipal Antoni Cases de Vallbona d'Anoia, final de l'excursió.

Vallbona d'Anoia. L'Anoia al pas de Ca la Fou. FOTO: Catalunya - Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.