Una ruta en bicicleta, per fer en grup, i tenint una certa forma física

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Torregrossa a Bell-lloc d'Urgell, Bellvís i Sidamon per recs i sèquies del canal d'Urgell.

Ruta en bicicleta relativament llarga però de perfil pla, ideal per a fer en grup sempre que es compti amb un mínim estat de forma física. El canal d'Urgell i la seva xarxa de canals, recs i séquies va transformar part de les contrades ermes i estepàries de la Depressió central catalana en camps de conreu i regadiu. La ruta discorre per un entorn d'extensos camps de cereals, farratge i d'arbres fruiters i permet fer-se una idea de l'amplitud d'una obra ja centenària -acabada el 1865- que canviava definitivament els recursos agrícoles, el paisatge i el poblament de la comarca. El 2001 la superfície regada era de 29.723 h; ja en aquest segle, el canal Segarra-Garrigues -polèmic pels interrogants que implica la seva realització-, hauria de completar el reg en el sector sud-oriental de la comarca.

Aquesta ruta es pot fer en bicicleta de cicloturisme de cobertes gravades.

Bell lloc d'Urgell. La Rectoria. FOTO Catalunya Palau Robert

Ruta senyalitzada parcialment.

• Es parteix de Torregrossa, on s'arriba des de Mollerussa per la carretera LV-2001 en direcció SO.
  • 0,00 km (227 m). Des de la Zona Esportiva Municipal de Torregrossa, al carrer de la Vall d'Aran, es pren el vial que travessa el conjunt de camps de bàsquet i d'hoquei pel mig, en direcció NO, deixant al darrere, a l'esquena, el camp de futbol i les piscines. Se surt a la confluència dels carrers Doctor Fleming i Jacint Verdaguer, el qual es pren cap a la dreta (N). S'arriba a la plaça de Canalejas, on hi ha l'Ajuntament. Es gira a l'esquerra cap al NE i, prenent els carrers de Sant Roc i de Lleida, s'arriba als afores de la població. Es tomba a la dreta (N) per la Ronda Oest i, als 1,20 km de la sortida, quan aquesta enllaça amb la Ronda Nord, es gira a l'esquerra (NE) per prendre el camí asfaltat de Vencilló. Se segueix sempre la pista principal en la mateixa direcció.
  • 4,61 km (237 m). Vencilló. Es deixa a mà dreta (E) aquest petit llogarret pertanyent al municipi dels Alamús (Segrià), on hi ha una l'esglesiola dedicada a la Mare de Déu de Vensilló. Es continua cap al NE, es deixa un trencall a l'esquerra i s'arriba al canal auxiliar d'Urgell, on hi ha una cruïlla de camins (5,80 km, 225 m). Es creua el canal pel pont i es continua recte, cap al nord, seguint la pista asfaltada.
  • 8,04 km (196 m). Bell-lloc d'Urgell. Es creua amb atenció la carretera N-IIa i s'entra al poble pel carrer de la Costereta tot deixant l'església de Sant Miquel a mà esquerra (O). Més amunt, es tomba a l'esquerra pel carrer d'Urgell, a l'altura de l'Ajuntament es torça a la dreta (N) pel carrer de Pau Casals, es creuen les vies de tren de la línia fèrria Manresa-Lleida i es gira a l'esquerra (O) seguint la via. En arribar a un carrer més ample, el del Sitjar, es gira a la dreta (N) i immediatament després a l'esquerra. Se surt de la població pel camí del Riu en direcció NO.
  • 10,00 km (205 m). Es passa l'autovia A-2 per un pont. Es continua recte seguint la pista principal, sempre cap al NO.
  • 11,80 km (188 m). Cruïlla de camins. Es torça a la dreta fent un angle recte (al NE), es deixa a l'esquerra el mas de la Torre dels Bous i, després d'una estació d'energia fotovoltaica, es creua la carretera de Bell-lloc d'Urgell a Vilanova de la Barca. Seguint sempre la direcció NE, s'arriba a la séquia Tercera del Canal d'Urgell (km 16,45, 201 m), que es travessa. Més endavant, ja a tocar de Bellvís, es conflueix amb una pista asfaltada.
  • 17,84 km (203 m). Bellvís, carretera LV-3311. Es travessa i s'entra al nucli urbà pel carrer de Domènec Cardenal (cap a l'E). Es passa per davant de l'ajuntament. A l'esquerra, un carrer més amunt, hi ha l'església de la Mare de Déu de l'Assumpció, interessant d veure; també ho són els casals neoclàssics del s. XVIII de can Borràs i de can Bufalà. Cal sortir del poble en direcció E, seguint la pista asfaltada que du al Palau d'Anglesola.
  • 20,06 km (214 m). Cal parar compte i prendre un camí de terra que surt a l'esquerra (E) i que porta a la séquia Tercera del Canal d'Urgell. Se segueix aquest camí ombrejat fins que es desemboca al canal Auxiliar d'Urgell (23,00 km, 230 m), on es gira a la dreta en angle recte (S). Ara se circula pel costat del canal deixant diversos trencalls a l'esquerra que duen al Palau d'Anglesola, poble situat aproximadament a 1 km.
  • 25,94 km (227 m). En arribar davant de l'autovia A-2, es tomba a l'esquerra (E), es passa per sota del pont que creua el vial i, fent un rinxol, es travessa per sobre. A l'altra banda es continua recte (S) per una pista de terra que desemboca al camí de la Fondarella. Es gira a la dreta (O), es travessa de nou el canal Auxiliar (27,08 km) i seguint recte (no s'ha d'agafar el camí del canal) se segueix la pista que, al cap d'uns metres, gira al SO cap a Sidamon.
  • 28,65 km (227 m). Sidamon. Plaça Major. Se surt de la plaça cap a l'esquerra (SE), pel carrer de Sant Bartomeu, es travessa la carretera NIIa i es continua recte cap al S pel carrer d'Enric Granados, que porta al final del poble on es retroba el canal Auxiliar d'Urgell (travessa el nucli urbà soterrat). Es pren la pista de servei del canal en direcció SO i ja no es deixarà fins a tocar de Torregrossa, on s'abandona per entrar a la població i retrobar el punt de sortida.
  • 35,77 km (227 m). Zona Esportiva Municipal de Torregrossa, al carrer de la Vall d'Aran. Final del recorregut.