De Santa Pau a Santa Maria de Finestres

Ruta a peu que s'endinsa pel Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Santa Pau a Santa Maria de Finestres.

Aquesta ruta s'inicia al poble de Santa Pau, s'endinsa pel Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, el millor exponent de paisatge volcànic de la península Ibèrica amb una quarantena de cons, i arriba al santuari de Santa Maria de Finestres, de singular ubicació al cim d'un espadat des d'on s'albiren les comarques de la Garrotxa i del Pla de l'Estany. Gran part del sender transcorre per una magnífica fageda, cosa que fa especialment atractiu aquest itinerari a la tardor.

Ruta senyalitzada parcialment.

Sant Aniol de Finestres. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Per arribar a Santa Pau des d'Olot, cal agafar la carretera GI-524 en direcció SE. A l'entrada de la població, hi ha diverses zones d'aparcament per estacionar el vehicle. La ruta parteix de l'Ajuntament.

• 0,00 km (493 m), 0 h 00 min. Ajuntament de Santa Pau. Es baixa pel carrer Major en direcció sud, es continua per la placeta de Sant Roc, es passa per sota l'arcada i, un cop creuat el petit pont, s'agafa el camí de l'esquerra (SO) indicat amb un pal indicador del Parc dels Volcans.
  • 0,43 km (502 m), 0 h 07 min. Bifurcació: cal seguir pel camí que baixa a l'esquerra (S).
  • 0,60 km (505 m), 0 h 08 min. S'arriba a can Bartrina i es continua a l'esquerra (SE).
  • 0,71 km (522 m), 0 h 10 min. La tanca de la propietat s'acaba, es deixa a la dreta un desviament i se segueix recte en la mateixa direcció (S).
  • 1,04 km (557 m), 0 h 14 min. Bifurcació. S'agafa el trencall que porta al mas Escolls i es passa per davant de la casa (S). En aquest punt, el camí es perd: així que s'ha deixat enrere la casa, cal pujar dues feixes en direcció al turó emboscat que queda davant (S). Als pocs metres, es deixa a l'esquerra una casa en runes i es continua remuntant una feixa més en direcció al bosc (la casa queda a sota): cal endinsar-s'hi per un caminoi que hi ha darrere d'un pastor elèctric i que remunta el turó.
  • 1,51 km (632 m), 0 h 21 min. El corriol es bifurca i es prossegueix a l'esquerra (S). Es continua sempre en direcció sud deixant a banda i banda diversos senderons.
  • 2,40 km (732 m), 0 h 34 min. Es travessa una pista ascendint per l'esquerra per agafar novament el sender, que puja cap al sud-est.
  • 3,00 km (830 m), 0 h 43 min. Es passa una tanca i se segueix pujant pel sender de l'esquerra (SO).
  • 3,22 km (871 m), 0 h 45 min. Es passa una altra tanca i se surt a una pista, que es pren a l'esquerra (E/SE).
  • 3,47 km (881 m), 0 h 49 min. La pista s'estreny: cal passar un pastor elèctric i davallar pel camí.
  • 5,12 km (805 m), 1 h 13 min. Bifurcació: es continua recte remuntant en direcció est.
  • 5,20 km (796 m), 1 h 15 min. Bifurcació: ara es baixa per l'esquerra.
  • 5,47 km (845 m), 1 h 17 min. Cruïlla. Es troba un pal indicador amb la senyalització d'Itinerància: cal seguir pel camí que puja en direcció SE cap a Sant Aniol de Finestres (després es tornarà a aquest encreuament).
  • 5,83 km (868 m), 1 h 23 min. Santuari de Santa Maria de Finestres. Es desfà el camí fins a la cruïlla anterior. Ara es descendeix pel trencall de la dreta (NE/E) seguint les indicacions cap al Sallent, Mieres, el Torn i Sant Aniol.
  • 6,30 km (792 m), 1 h 30 min. Es desemboca a una pista, que es pren a la dreta de baixada (NO).
  • 6,46 km (771 m), 1 h 32 min. Bifurcació. Es deixa la pista abans d'una corba a la dreta molt marcada i es continua per un sender senyalitzat amb marques grogues que baixa a l'esquerra (NO).
  • 6,54 km (751 m), 1 h 33 min. Encreuament de camins: se segueix a la dreta (E; marques grogues).
  • 7,36 km (609 m), 1 h 45 min. Es creua una riera i, pocs metres després, es troba una bifurcació: cal seguir davallant per la dreta (N).
  • 8,20 km (572 m), 1 h 58 min. Es deixa la pista ampla per descendir per un senderó de l'esquerra (tanmateix, també es pot continuar per la pista fins al mas de la Coma).
  • 8,36 km (556 m), 1 h 59 min. Mas de la Coma. Es continua baixant per la pista fonamentada.
  • 8,78 km (521 m), 2 h 05 min. La pista es bifurca en dos senders i s'agafa el que puja a l'esquerra (N). En pocs metres, s'arriba a un mas en runes.
  • 9,67 km (517 m), 2 h 18 min. Mas de la Ginebreda. Se segueix per la pista deixant el mas a mà dreta.
  • 10,00 km (520 m), 2 h 23 min. Es passa pel coll de Can Gordi.
  • 10,90 km (469 m), 2 h 36 min. Can Polier. Un cop passat el mas, es deixa la pista i es pren el camí que travessa un prat per arribar a les escales de sota el cementiri, que es pugen fins a accedir-hi. Es remunta a l'esquerra pel carrer de les Cases Noves i s'arriba a la plaça de Baix (a la dreta queda la plaça Major). Es continua recte baixant pel carrer del Pont, es travessa el pont i es puja pel mateix carrer fins que, per la dreta, es torna a l'Ajuntament.
  • 11,48 km (493 m), 3 h 15 min. Ajuntament de Santa Pau, punt de partida i final de l'itinerari.

Serra de Finestres. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.