Santa Coloma de Queralt. Ruta dels Molins

Sortida senderista en la qual es poden veure les restes de cinc molins fariners, la resclosa del riu Gaià, i un aqüeducte, entre altres

Recorregut circular d'interès patrimonial i cultural pel camí que unia els molins de Santa Coloma de Queralt. S'hi veuran les restes de cinc molins fariners situats vora la riera de Santa Coloma i de Sant Gallard, la resclosa del riu Gaià, un aqüeducte, un pou de gel i l'ermita romànica de Sant Salvador de Figuerola.

Es pot arribar a Santa Coloma per l'autopista A-2 prenent la sortida 532 de la Panadella i enllaçant amb la carretera C-241. També s'hi pot fer cap per l'AP-2 prenent la sortida 9 en direcció a Montblanc i continuant per la C-241. Finalment, s'hi pot arribar per l'N-240 des de Montblanc, prenent la C-14 en direcció Tàrrega-Andorra i, a continuació, desviant-se per la C- 241.

El punt de sortida se situa a la font de les Canelles de Santa Coloma de Queralt. Un lloc acollidor i ombrívol. Ajudaran a orientar-se els senyals direccionals i plafons informatius de l'Ajuntament de Santa Coloma de Queralt, els senyals del PRC21-1 i Terres del Gaià, del Consell Comarcal de la Conca de Barberà. El recorregut, que es fa en la direcció de les agulles d'un rellotge, discorre pels municipis de Santa Coloma de Queralt i de les Piles.

Santa Coloma de Queralt. Plaça del Castell. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Ruta senyalitzada. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta tot terreny o gràvel.

• 0,00 km (661 m). Font de les Canelles. Se'n surt cap al SSE pel Passeig del Gaià anant a buscar el marge dret del riu Gaià. Fins al molí del Sol se segueixen les indicacions al PRC21-1 direcció a Pontils. Als 250 m, abans de passar l'Escorxador municipal, es deixa el carrer i es torça a l'esquerra (E-NE) pel costat d'una resclosa. Es continua per un senderó que baixa i travessa el riu per una palanca, la Resclosa de "l'Escorxador", construcció que portava l'aigua d'un molí a l'altre. Se segueix riu avall pel camí de la banqueta del rec. Més avall, el rec es desvia cap als horts que queden per sota. Es continua fins a la bassa del Molí Nou. Cent metres després es passa entre un tram de paret trencada i es baixa seguint el rec fins davant de la portalada del Molí Nou. A la fi del segle XIX els molins fariners d'aigua restaren en desús per causa de la implantació de molins de tracció animal, de vapor posteriorment, i, el 1913, pels nous sistemes elèctrics.
  • 0,70 km (645 m), 0 h 10 min. Aqüeducte. El rec condueix a l'aqüeducte que salva el Gaià. Es travessa a l'altre costat i es continua per la vora de la parada de sembrat fins a trobar el camí dels Molins. L'aqüeducte és una construcció de 32 m de longitud, portava l'aigua al Molí de la Torre; primitivament era format per dos arcs de mig punt. Més enllà hi ha un encreuament amb el camí dels Molins. Es pren a l'esquerra, cap al sud-est fins a l'encreuament del molí de la Torre. Se segueix per la pista de la dreta vorejant les granges del Peoner. Més endavant (1,10 km) s'arriba a l'antic Pou de Gel, una construcció cilíndrica tancada per una falsa cúpula al centre de la qual hi ha una llosa que cobreix el forat pel qual s'extreia el gel. Eren altres temps i condicions climàtiques! Se segueix recte, sense desviar-se, continuant pel camí paral·lel al curs del riu. Més enllà es passa pel costat de les restes del Molí del Pocurull (1,70 km), situades a l'esquerra, sota un marge de pedra. Cal seguir recte.
  • 1,95 km (616 m) 0 h 28 min. Molí del Requesens o del Petronillo, que fou un dels més grans de la contrada, lamentablement en estat ruïnós. Es pren el trencall de l'esquerra (SSE) per anar a veure el molí del Sol que es troba a la vora del riu, en bon estat però sense la maquinària. Es torna a l'encreuament anterior, i es continua ara a l'esquerra (S).
  • 3,10 km (642 m), 0 h 46 min. Se surt a l'antic camí de Santa Coloma de Queralt a Sant Gallard. Cal girar a l'esquerra i seguir fins a Sant Gallard deixant, a la dreta (O) un trencall que després prendrem (3,30 km).
    Les Piles. Sant Gallard. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 3,55 km (626 m), 0 h 54 min. Sant Gallard. Ara una pedania del municipi de les Piles. Té una església romànica dedicada a la Mare de Déu de la Llet. Els avantpassats d'Antoni Gaudí procedien de la casa que hi ha enfront de l'església. Es desfà camí fins a la desviació anteriorment esmentada.
  • 3,79 km (637 m), 0 h 57 min. De nou a la desviació esmentada, es tomba a l'esquerra (O) i es passa per davant d'una pallissa. Després, s'arriba a la carretera de Pontils, que es travessa (4,05 km). Es continua per la pista que de l'altre costat. Es fa una gran volta a la parada després de travessar la rasa dels Fontanals.
  • 4,29 km (619 m), 1 h 4 min. Es deixa un camí a mà dreta que porta a Figuerola i es continua recte fins a arribar a la granja La Segarra. El camí voreja la granja. Se segueix el camí principal deixant a banda i banda diferents trencalls.
  • 4,83 km (638 m), 1 h 13 min. Se surt a un camí per on ve el PR C21-1. Es continua recte (W-SW), deixant, més endavant, un trencall a l'esquerra, seguint els indicadors en direcció a Santa Coloma de Queralt.
  • 5,46 km (665 m), 1 h 22 min. Desviació en havent passat l'era d'en Casagran. Cal agafar el corriol que surt a la dreta (N) i que en 150 m porta a l'ermita de Sant Salvador de Figuerola, situada a tocar. Fou bastida al segle XII. Té un absis amb fris inferior i finestra de doble esqueixada. La porta d'ingrés –situada a la banda meridional- té una arquivolta i àbac. Prop de l'església, al camí de Sant Gallard, hi ha una creu de terme. És de pedra, amb una base rodona, un fus polièdric i acabada amb una creu de ferro. Va ser restaurada l'any 2008. Es continua el camí que es duia, que surt de l'entrada al recinte del cementiri.
  • 5,85 km (656 m), 1 h 27 min. Se surt al camí de Figuerola a Santa Coloma, que se segueix recte (N). Es travessa la Rasa del Pont Xic i es puja pel costat d'una pallissa. Se segueix el camí principal. Al punt 6,47 km es passa un encreuament; se segueix recte, es travessa la carretera de Pontils T-201 (6,85 km) i es continua per l'altre costat. Al cap de poc es desemboca al camí vell de Pontils, que se segueix recte, en direcció a Santa Coloma, ben visible al davant.
  • 7,19 km (677 m), 1 h 47 min. S'és al llindar de Santa Coloma. Es deixa el camí, que entra a la població, i es tomba a la dreta fins al santuari de Santa Maria de Bell-lloc, un notable edifici pertanyent al convent de l'ordre de la Mercè construït vers el 1335. A l'interior es troba el sarcòfag de Pere V de Queralt i Alamanda de Rocabertí; a l'exterior destaca la portalada d'estil romànic. En acabada la visita, s'entra a Santa Coloma pel carrer Mossèn Joan Segura, que va directe a la torre del campanar, des d'on es retorna al punt d'inici de l'excursió.
  • 7,80 km (661 m), 1 h 55 min. Font de les Canelles. Fi de la ruta.