Sant Sebastià dels Gorgs i Avinyonet del Penedès

Ruta en bicicleta entre vinyes al Penedès

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Sant Sebastià dels Gorgs i Avinyonet del Penedès.

Itinerari en bicicleta que discorre per un entorn plenament rural dedicat, quasi exclusivament, al conreu de la vinya i a la producció de vi i cava de la denominació d'origen Penedès. Del recorregut en destaca l'antic monestir romànic de Sant Sebastià dels Gorgs, restaurat el 2011 i de visita inexcusable. El conjunt romànic, vestigi d'un vell cenobi benedictí del s. XI, està format per l'església de Sant Sebastià, dels segles XI i XII, on destaca la portalada, el campanar romànic amb finestres dobles i capitells i el claustre, amb capitells singulars i bellament esculpits.

Ruta senyalitzada parcialment.

Sant Sebastià dels Gorgs, vista cap a la plana del Bou. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El punt d'inici de la sortida és a Sant Sebastià dels Gorgs, petit nucli rural pertanyent al municipi d'Avinyonet del Penedès, situat a 8,5 km de Vilafranca del Penedès. S'hi pot arribar des de la carretera N-340 prenent la desviació de la BV-2429 a l'altura de Sant Cugat Sesgarrigues o des de la C-243a, entre Sant Sadurní d'Anoia i Vilafranca del Penedès. El vehicle es pot aparcar a l'espai d'estacionament situat a l'entrada del nucli venint de Sant Cugat Sesgarrigues.

• 0,00 km (213 m). Situats a la plaça de l'Església, a l'entrada del monestir, se surt cap al nord deixant l'antic cenobi a la dreta. Immediatament després es gira a l'esquerra (O) i es pren el carrer de Dalt. Se surt en un camí asfaltat i es continua recte, cap a ponent, deixant trencalls secundaris a banda i banda.
  • 0,59 km (220 m). S'acaba l'asfalt i es deixa un trencall a mà dreta (N) que du a l'ermita de la Mare de Déu de Llinda (a 350 m d'aquí), petita capella romànica del s. XII adossada a la masia del mateix nom. Es continua recte, cap a ponent. El recorregut s'acosta a l'autopista AP-7; passat el mas de cal Cremat (2,50 km, 242 m) quan s'és just davant de l'autovia, es gira a l'esquerra (S). Una mica més enllà es travessa un camí asfaltat que comunica la Granada amb Sant Cugat Sesgarrigues amb un pont sobre l'autopista (2,93 km, 253 m). Se segueix recte.
  • 3,08 km (253 m). Es deixa la pista per on s'anava i es gira a l'esquerra (E) pel costat de les vinyes tot vorejant el polígon de telecomunicacions Fons de l'Estació, que queda a l'esquerra del recorregut (N).
  • 3,95 km (258 m). Bifurcació. Es deixa una pista a la dreta i es continua cap al NE. Una mica més endavant (4,29 km) es deixa un trencall a l'esquerra i s'enfila el camí en direcció a Sant Cugat Sesgarrigues, on s'entra pel carrer de la Torre del Gall.
  • 5,09 km (266 m). Sant Cugat Sesgarrigues. Es creua la carretera BV-2429 i, a l'altra banda, es pren el carrer Àngel Guimerà en direcció E; es continua pel carrer de les Creus i se surt del nucli urbà. Cal travessar una carretera secundària que va a Avinyonet (5,62 km; senyalització del sender de petit recorregut PR C-152.2) i continuar recte, cap al NE, seguint una pista de terra que, més endavant (6,19 km) gira a llevant.
  • 6,40 km (247 m). Cruïlla de camins. Es deixa la continuació de la pista per on s'anava, es gira a la dreta i immediatament després es pren la segona pista que se'n va en direcció SE. S'arriba a les caves Avinyó, que es voregen deixant-les a l'esquerra. Se surt a la pista asfaltada que comunica Sant Sebastià dels Gorgs amb Avinyó Nou (7,04 km, 233 m) i que es pren avall, cap a la dreta (SE), fins a creuar un torrent enmig d'una zona humida i boscosa (7,33 km, 218 m). Puja a can Batlle (7,64 km, 239 m) i es continua fins al nucli d'Avinyó Nou, municipi d'Avinyonet del Penedès.
  • 8,46 km (276 m). Avinyó Nou o les Cabòries; es creua la carretera N-340 i es continua per l'altra banda seguint el carrer del Doctor Parellada i la BV-2411 en direcció a Olesa de Bonesvalls. La carretera gira a llevant; setanta-cinc metres després, es deixa i es gira a l'esquerra (NE) pel carrer de les Cabòries (senyalització del PR C-152).
  • 9,37 km (299 m). Bifurcació als afores del poble i al costat del camp de futbol; es deixa l'asfalt i s'agafa el camí de la Plana d'en Bord, que surt recte en pujada i s'endinsa en el bosc. Es passa el punt més alt de la ruta (325 m), segueix un tram rocallós i s'arriba a la cruïlla de Quatre Camins (10,17 km, 318 m) on es continua recte, en suau baixada fins a Cantallops.
  • 10,94 km (295 m). Cantallops. Es gira al N seguint el carrer Cantallops en baixada i deixant a l'esquerra l'església rodona de Santa Margarida (senyals del PR C-152). Es passa la plaça Nova i s'arriba a l'alçada de la carretera general N-340, davant de l'esglesiola de Santa Margarida, de color rogenc. Es gira a la dreta i, quaranta metres després, es creua la carretera i es continua per l'altra banda prenent el carrer dels Xops en direcció N i deixant un restaurant a la dreta (11,32 km, 283 m). El carrer desemboca en el camí dels Xops, que cal seguir cap al nord-oest fins al final del recorregut. Després de resseguir longitudinalment el serrat dels Xops es baixa i es creua el torrent del Gendret (14,20 km 197 m). Es desemboca en una pista, es gira a l'esquerra i es travessa un segon torrent, el de Baix, des d'on es remunta a Sant Sebastià.
  • 14,70 km (212 m). Plaça de l'Església de Sant Sebastià dels Gorgs, fi de l'itinerari.

El monestir de Sant Sebastià dels Gorgs s'obre al públic els primers i tercers dissabtes de cada mes. Per a visites particulars cal posar-se en contacte amb l'ajuntament d'Avinyonet del Penedès.

Sant Sebastià dels Gorgs, claustre del monestir. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.