Ecursió a peu per l'entorn del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Sant Maurici al refugi d'Amitges per la cascada de Ratera i l’estany de les Obagues.

L'imponent entorn de Sant Maurici té un paper destacat dins de l'imaginari popular relacionat amb la geografia dels Pirineus. Tant és així que els mítics Encantats, l'espadada silueta dels quals es reflecteix damunt dels nombrosos estanys allotjats al seu redós, han esdevingut el símbol identificador del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i una de les imatges més repetides de tota la serralada. L'excursió que aquí es proposa condueix fins a l'estany Gran d'Amitges i al refugi del mateix nom; és el complement ideal per al visitant que, arribat fins a les ribes de Sant Maurici, se senti esperonat per la curiositat. Es tracta d'una ruta fàcil que, no obstant això, requereix un cert esforç físic. Proporcionarà al visitant excel·lents punts de vista per copsar la majestuosa bellesa d'aquest territori tan afavorit per la natura. El refugi d'Amitges, estratègicament situat, ofereix allotjament i restauració.

Cascada de Ratera. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Per arribar al punt de sortida de l'excursió, des de Sort es pren la carretera C-13 en direcció nord cap a la Guingueta d'Àneu i, poc abans d'accedir-hi, a l'alçada de l'embassament de la Torrassa, cal desviar-se a l'esquerra per la carretera local LV-5004 fins a Espot. Del poble a l'estany de Sant Maurici hi ha una carretera asfaltada, però s'ha restringit el seu ús fins a una àrea d'aparcament (prat de Pierró, 1650 m), situat a 3,5 km d'Espot. Allà s'informa els visitants de la normativa i les possibilitats del Parc. Des del poble d'Espot i des de l'aparcament hi ha un servei de taxis que porten a l'estany de Sant Maurici. També s'indica el camí -Ruta dels Isards- a seguir per arribar a l'estany de Sant Maurici a peu, on comença la ruta.

Com que el camí és avinent, es pot guaitar la fauna amb l'ajut d'uns prismàtics. Durant tot el trajecte es poden observar també, sense allunyar-se massa del camí, les moltes espècies florals que engalanen la muntanya.

• 0,00 km (1.951 m). Parada de taxis a l'estany de Sant Maurici. Seguint una passarel·la de fusta es baixa a l'estany (SO) i es va seguint aquest per la seva riba nord en direcció NO, passant per una font. A mig estany es deixa el camí que voreja l'estany i, cap a la dreta, es guanya alçada en direcció la cascada de Ratera, on s'arriba després de fer una ziga-zaga.
  • 1,36 km (2.088 m), 0 h 30 min. Cascada de Ratera. La força de l'aigua li ha anat obrint espai enmig del bosc i ha amorosit les pedres al seu pas; l'aigua baixa, entre d'altres, dels estanys que es poden veure en aquesta ruta. Es continua pujant i es va a parar (400 m més endavant) a la pista d'Amitges a l'estany de Sant Maurici quan aquesta travessa el riu de Ratera. S'agafa aquesta pista cap a la dreta (SO i, seguidament, NO) i es voreja l'estany de Ratera continuant en pujada, ara més suau. Aquest tram de ruta és compartit amb la travessa transpirinenca GR 11.
  • 2,49 km (2.158 m), 0 h 50 min. Estanyola de Ratera. Davant d'aquest segon estany, s'arriba a un trencall, on després es tornarà. Cap a la dreta la pista puja directa al refugi d'Amitges, però aquesta proposta d'itinerari agafa la pista cap a l'esquerra (O), la qual es deixa 350 m després pel sender de la dreta per on segueix el GR 11. El camí s'enfila a la vall de Ratera entre roques, petits prats, rierols i bassals; alguns troncs i passeres faciliten el pas. Es passa l'estany de les Obagues de Ratera i, una mica més amunt, es troba una altra bifurcació.
  • 3,73 km (2.300 m), 1 h 15 min. Bifurcació cap al refugi d'Amitges. Es deixa el GR 11, que continua pujant cap al Port de Ratera, i s'agafa el sender cap a la dreta fent una volta de gairebé 180º per continuar en direcció E. El camí busca el pas més senzill per guanyar alçada i retornar a la pista que s'ha seguit abans. Se segueix aquesta pista cap amunt (esquerra) i en menys de 200 m s'arriba al refugi d'Amitges.
  • 4,83 km (2.371 m), 1 h 35 min. Refugi d'Amitges. Està situat en un estratègic serrat, des d'aquí es gaudeix d'un panorama impressionant sobre la regió dels Encantats, el Peguera, de Subenuix i sobre els primers termes de les parets dels pics del Portarró d'Espot, Crabes, Saborèdo i les emblemàtiques agulles d'Amitges. A la mateixa alçada que el refugi es troba l'estany Gran d'Amitges, tancat a llevant per una presa.
    Es pot tornar desfent el camí o seguint la pista, que ofereix vistes variables i interessants sobre els Encantats i l'Estany de Sant Maurici a mesura que es perd alçada. Seguint la pista, es passa per l'estany de la Bassa o la Cabana (s'anomena així per una gran roca que fa una petita balma que es va condicionar per donar aixopluc). Més endavant, a l'alçada de l'estanyola de Ratera, es retroba el camí fet de pujada, que es deixa passat el riu de Ratera seguint per la pista. Passada una ampla ziga-zaga s'arriba al punt d'inici.
  • 9,05 km (1.951 m), 2 h 35 min. Parada de taxis a l'estany de Sant Maurici. Final del recorregut.

Refugi d'Amitges. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.