Sant Jaume de Llierca. Ruta biomimètica de la Brutau

Ruta senyalitzada que forma part del projecte impulsat per l'Ajuntament de Sant Jaume de Llierca per contribuir a la renaturalització de la societat

Aquest itinerari forma part d'un projecte d'ampli abast impulsat per l'Ajuntament de Sant Jaume de Llierca en l'espai de l'antic complex tèxtil de la Brutau. El recorregut es basa en la introducció del concepte "biomimesi" com a factor de coneixement amb la finalitat de contribuir a la renaturalització de la societat. El marc inspirador de la ruta es relaciona amb la pràctica dels "banys de bosc", però va un pas més enllà, vol cridar l'atenció sobre la necessitat d'un ampli retorn a la natura basat en la imitació de procediments d'adaptació perfeccionats al llarg de 3.800 milions d'anys. En poden ser un exemple:

El comportament altament sincronitzat en el vol dels estols d'estornells, que inspira recursos per a l'organització social. L'anguila elèctrica, que inspira una nova font d'energia. Les abelles que fan que internet funcioni. Les granotes, que inspiren tecnologies de descongelació per a avions. El fong, que construeix xarxes de transport eficients. Les formigues, que utilitzen un algoritme simple per construir ponts.

Algues. Foto de Sant Jaume de Llierca. Ruta biomimètica de la Brutau. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El punt de sortida de l'itinerari és a Sant Jaume de Llierca, a la comarca de la Garrotxa. S'hi accedeix fàcilment per l'autopista A-26, en el tram entre Besalú i Olot.

• 0,0 km (202 m). Cal situar-se a la cantonada formada pels carrers del Migdia i de la Indústria. S'hi arriba des del cantó sud de la plaça del Casal, la principal del poble. En aquesta cantonada hi ha un dels punts de pas de l'itinerari, una mata de bambú, element associat a la capacitat de disseny.
  • Es continua cap al SW creuant l'ampli espai que separa aquest punt de l'antiga fàbrica tèxtil de la Brutau. Es desemboca a l'extrem occidental del carrer de Bartomeu Terrades, on es girarà cap a l'esquerra, al NE, durant 70 m. En aquest punt (a 0,15 km i 2 min de la sortida), a la dreta (S) hi ha una rampa que baixa en direcció als horts situats en la terrassa fluvial del riu Fluvià.
  • Es pren aquest baixador girant totalment a la dreta i, 40 m després, es gira a l'esquerra (SE) per un camí que es dirigeix al riu. Es desemboca al camí del Molí, que es pren cap a la dreta (SW). Després de sobrepassar l'edifici i casa del vell molí es troba el següent element referencial de la ruta.
  • 0,30 km (185 m), 0 h 4 min. Contrafort. Arquitectura: la branca d'un pi inverteix la direcció del creixement i s'enfonsa a terra per compensar el centre de gravetat de la planta.
  • Es continua avançant, ara seguint el Fluvià a contracorrent (SW).
  • 0,78 km (187 m), 0 h 13 min. Abans que el camí giri a l'esquerra (S) es troba el següent element del recorregut: les algues, una solució biològica perfecta a l'aprofitament de l'energia solar.
  • Es continua endavant. Atenció; en el revolt immediat es deixa el camí ample i es continua recte per un corriol que discorre sota l'arbreda. Immediatament, apareix el quart element de la caminada: la bardana, una espècie de planta arbustiva que pertany al gènere Arctium i que s'associa a solucions tèxtils, com el velcro.
  • Caminoi enllà apareixen les balines, les ales de la llavor d'un auró present, espècie del gènere acer. El seu disseny perfecte per al vol s'associa a l'enginyeria eòlica.
  • Al cap d'uns metres el camí gira al nord, seguint el curs del riu. Se surt en una pista a tocar d'una casa.

• 1,20 km (197 m), 0 h 17 min. Molí de Can Vetra i, més endavant, can Roca. Seguint la pista cap al nord es deixen els edificis enrere. Cal parar atenció quan s'arriba a tocar del camp de futbol municipal.
  • 1,47 km (209 m), 0 h 22 min. S'abandonarà la pista i es pren un corriol a l'esquerra que se'n va cap al NE. Pocs metres enllà hi ha el punt de pas de les arrels. La seva intricada ramificació pretén, entre altres finalitats, entrar en contacte amb altres espècies de l'entorn, amb les quals es relacionen químicament. Lògicament, aquest fenomen s'associa a la comunicació.
  • El camí gira a ponent i desemboca en una pista més ampla. Cent cinquanta metres després s'entra en una raconada idíl·lica, bucòlica, on es comprèn que tots els elements s'han desenvolupat amb plenitud i harmonia. Representa a la perfecció l'assoliment d'un ecosistema de benestar. Es continua, ara girant cap al SW. Es deixa un trencall a la dreta, més tard un canal d'aigua i s'arriba al següent element de referència, la teranyina, situada en un entorn on és fàcil que es formin. Les increïbles característiques dinàmiques i mecàniques de les teranyines s'associen a solucions industrials d'avantguarda.
    Vista sobre la Brutau. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• Es continua avançant cap al SW. Quan el camí s'acosta a l'anomenada resclosa de la Fàbrica, es tomba bruscament al nord.
  • 2,44 km (194 m), 0 h 36 min. Desviació a la dreta (N i, després, E). Es deixa la pista i s'agafa un corriol que al cap d'uns metres gira al N. Aleshores s'arriba al següent element de la via, la fulla, una fulla qualsevol s'associa a les reaccions químiques de baixa energia inspirades en la fotosíntesi. Se segueix sender amunt i s'arriba al consecutiu punt de referència, la falguera, relacionada amb noves i revolucionàries solucions a l'emmagatzematge de l'energia solar.
  • Se segueix nord enllà fins al final del pla de Can Coma. El recorregut s'enfila fent dues ziga-zagues pels contraforts fluvials que condueixen a la terrassa superior. Abans del primer revolt hi ha un altre punt de referència: els bolets de soca, en la textura dels quals s'inspiren solucions d'aïllament d'edificis. Abans d'arribar al capdamunt del pendent, quan es té el mas de can Déu a l'esquerra, es troben els tres següents elements de la ruta. Un termiter, inspirador de solucions bioclimàtiques en arquitectura, un ecosistema en equilibri, model de solucions urbanístiques i de planificació del territori i els líquens, model de materials biològics per construir, per exemple, façanes "vives" que milloren el confort tèrmic dels edificis i redueixen el CO2 abocat a l'atmosfera.
  • S'avança camí enllà, ara cap a l'E, després cap al S, resseguint el límit de la terrassa fluvial. S'arriba, de nou, a tocar del camp d'esports municipal, que ara es deixa a l'esquerra (E) i, en haver tombat de nou a llevant, s'arriba al darrer dels punts de referència de l'itinerari.
  • 4,05 km (204 m), 0 h 58 min. Panoràmica sobre la fàbrica de la Brutau, que queda per dessota, al sud, seu del projecte de l'Observatori del Benestar, síntesi de la concepció biomimètica de la societat humana del futur. Es torna al punt de sortida.
  • 4,26 km (202 m), 1 h 4 min. Xamfrà dels carrers del Migdia i de la Indústria. Final del recorregut.
Ecosistema. Foto de Sant Jaume de Llierca. Ruta biomimètica de la Brutau. FOTO: Catalunya-Palau Robert