De Sant Cugat del Vallès a la vall de Gausac o de Sant Medir

Sortida a peu entre el Tibidabo i Sant Cugat del Vallès

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Sant Cugat del Vallès a la vall de Gausac o de Sant Medir.

L'itinerari recorre la vall de Gausac o de Sant Medir, situada entre el Tibidabo i Sant Cugat del Vallès. A través de boscos de pi blanc, alzinars i una frondosa vegetació de ribera, la ruta permet contemplar alguns dels entorns més ben conservats del Parc Natural de la Serra de Collserola. Les velles ermites de Sant Adjutori i Sant Medir i l'espectacular monestir de Sant Cugat -museu, claustre i església monumentals- afegiran el vessant cultural a l'excursió. L'itinerari és idoni per ser fet amb bicicleta tot terreny. Fins a ben a prop de Sant Medir, se seguirà el recorregut del sender GR 6 (marques blanques i vermelles).

Ruta senyalitzada. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta tot terreny.

Ermita de Sant Adjutori. FOTO: Catalunya-Palau Robert

L'inici de l'itinerari és a la plaça Octavià de Sant Cugat del Vallès, davant mateix del monestir de la ciutat. A Sant Cugat es pot accedir utilitzant les línies S2, S1, S5 i S55 dels FFCC de la Generalitat de Catalunya, R4 i R8 de RENFE Rodalies de Catalunya, a través de les autopistes C-16 (Túnels de Vallvidrera) i B-30 i de les carreteres BP-1417 (l'Arrabassada) i BV-1462.

• 0,00 km (126 m). Plaça Octavià de Sant Cugat del Vallès. Se surt per l'interior del recinte murallat del monestir, que es manté a l'esquerra, en direcció E fins a l'àmplia avinguda de Francesc Macià (0,20 km), on cal girar a la dreta, en baixada, vora el carril bici fins a la rambla del Celler (0,36 km), molt arbrada, on es tomba a l'esquerra seguint també el carril destinat a bicicletes.
  • La rambla, després anomenada carrer Puig i Cadafalch, desemboca a la carretera de Cerdanyola o avinguda de les Corts Catalanes (1,22 km). Cal creuar-la pel pas de vianants i seguir-la a la dreta vora el carril bici de l'altre voral fins a la girola de la plaça Rotary Internacional (1,47 km; hi ha una font), on comença la pista forestal que prendrem.
  • Es franqueja un cadenat i es baixa a l'esquerra per la pista que duu a can Borrell i Sant Medir. Es creua a gual la riera de Sant Medir, que no sempre porta aigua, i es continua per l'àmplia pista en direcció SE. De seguida s'entra dins del límit del Parc Natural de la Serra de Collserola. A la dreta es distingeix la magnífica masia d'origen medieval de la Torre Negra.
  • 2,06 km (110 m), 0 h 30 min. Es passa pel costat del pi d'en Xandri, monumental exemplar de pi pinyer de més de 200 anys de vida. La pista descriu ziga-zagues i va fent pujades relativament suaus. Se surt al costat dels camps de can Borrell, que ja es pot veure al fons. Es deixa una desviació a l'esquerra, es fa una curta pujada i s'accedeix a can Borrell.
  • 3,82 km (152 m), 0 h 55 min. Can Borrell. Es dóna la volta a la masia, que queda a l'esquerra, es deixa un desviament a la dreta i, darrere del mas, després d'una font, es pren la pista indicada amb les marques del GR 6 que s'endinsa enmig del frondós alzinar.
  • Es deixa a la dreta un trencall que porta a l'embassament de Can Borrell i es baixa fins a la riera de Sant Medir, que es travessa per un pont. Es continua en direcció S seguint la riera. Una mica més enllà, es deixa momentàniament la pista principal i s'agafa un trencall a l'esquerra que creua la riera i, en 150 m, porta a l'ermita de Sant Adjutori i a les restes d'un forn iber. El temple és minúscul i de forma rodona, data de finals del segle X i contenia una talla romànica -la marededéu del Bosc- dipositada actualment al monestir de Sant Cugat del Vallès.
  • Es torna enrere fins a la bifurcació anterior i es prossegueix a l'esquerra per la pista principal que remunta suaument la vall. Es creuarà la riera fins a cinc vegades. En travessar-la per darrer cop, es deixa a l'esquerra el GR 6, que ascendeix cap a l'Arrabassada i la Reserva Natural de la Font Groga, i a la dreta un desviament que duu a la masia de can Gener. Es continua per la pista principal fent la darrera pujada.
  • 6,19 km (223 m), 1 h 45 min. S'arriba finalment a l'ermita de Sant Medir, abans de la qual hi ha una font. El temple, d'origen romànic, acull cada 3 de març un tradicional aplec de ciutadans vallesans i barcelonins. Es torna al punt de sortida pel mateix recorregut.
  • 12,38 km (126 m), 3 h 10 min. Plaça Octavià de Sant Cugat del Vallès. Fi de l'itinerari.

Ermita de Sant Medir. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.