RUTA: Camí Ignasià. 25 Cervera-Igualada

Etapa llarga, la cinquena, del Camí Ignasià a Catalunya

Cinquena etapa catalana del Camí Ignasià. Consulteu les característiques generals d'aquesta ruta a l'etapa Camí Ignasià. 21 Fraga-Lleida.

Aquesta etapa és molt llarga. Es pot segmentar en dues parts utilitzant un trànsfert o dormint a la Panadella. Per estalviar els llargs trams per carretera que ofereix el traçat s'ha confeccionat una variant que passa per Sant Guim de Freixenet i s'uneix al traçat principal a l'altura de Porquerisses. Es ressenya com a etapa pròpia amb el número 25B.

Ruta senyalitzada. Aquesta ruta també es pot fer amb bicicleta gràvel o tot terreny.

Ribera d'Ondara. Els Hostalets. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Ribera d'Ondara. Els Hostalets . FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 0,00 km (542 m). Cervera, plaça Major. Tenint l'entrada de la Paeria a la dreta es baixa pel carrer de Santa Maria (S) i, més endavant, es gira a l'esquerra pel carrer de la Muralla per apropar-se a la porta de sortida de la ciutat. Es continua per l'esquerra, seguint la Muralla (E).
    Cal remarcar que aquesta sortida no segueix el Camí de Sant Jaume, que puja pel carrer Major i obliga a fer una llaçada extra.
  • S'arriba a l'abeurador de Sant Francesc i es tomba a la dreta (S) seguint el camí del riu Ondara. Es passa pel costat d'una àrea d'esbarjo i d'un vell molí d'aigua. Prenem el camí de Vergós, cap a l'E, seguint el riu.
  • 3,16 km (493 m), 45 min. Vergós, carretera N-IIaa. Girem a la dreta (SSE), passant per davant de l'església de Sant Salvador. Se segueix la carretera fins a arribar a l'N-II. A l'esquerra hi ha un túnel, que es creua. En ve un altre que passa per sota de l'A-2. Es torna a girar a la dreta (SE) discorrent, ara, en paral·lel a l'autovia fins al punt km 4,78 del recorregut, on el camí tomba al NE i se n'allunya. Més endavant, es fa un tomb a la dreta, es desemboca en una pista ampla i, per la dreta (SW), es torna a creuar l'A-2 per sota(km 6,42). S'entra en una rotonda que es travessa recte (SW) i s'arriba a Sant Pere dels Arquells.
  • 7,07 km (520 m), 1 h 42 min. Sant Pere dels Arquells. Font de Sant Pere. En aquest punt es gira a l'esquerra (E) i s'entra al poble. En destaca l'església romànica de Sant Pere. A uns 200 m, a la sortida del nucli, el camí es bifurca; cal seguir per l'esquerra (SE). El camí vagareja entre els camps; cal seguir sempre el traçat principal fins a sortir a la carretera L-203 (9,18 km), que es pren cap a l'esquerra (NE) en direcció al nucli dels Hostalets. Just abans de desembocar a la carretera N-II, es tomba a la dreta (SE) pel carrer que travessa els Hostalets i el barri de Santa Maria, del municipi de Ribera d'Ondara, el nucli principal del qual, Sant Antolí i Vilanova, s'aixeca a mà dreta (S). Si es disposa de temps i de forces, val la pena de pujar a veure l'església romànica de Sant Antolí i la seva dilatada panoràmica sobre els entorns.
  • 10,33 km (546 m), 2 h 30 min. Església de Santa Maria i ajuntament de Ribera d'Ondara. Es continua per la carretera. Més endavant es creua el poble de Pallerols (km 11,72). Cal aturar-s'hi per contemplar la bonica església romànica de Sant Jaume. Es travessa la població pel mateix carrer que se seguia i es continua recte, endavant. Més enllà, el camí fa una ziga-zaga.
  • 12,83 km (590 m), 3 h 10 min. Després del revolt al SE, cal deixar la carretera i prendre el camí de l'esquerra (NE). El camí travessa zones arbrades; se seguirà el traçat principal, indicat, sempre al NE.
  • 16,00 km (700 m), 4 h 5 min. La Panadella, capella de la Mare de Déu del Bon Viatge. Abans de la construcció de l'A-2 aquesta collada havia estat un punt clau del camí ral i de la posterior N-II. Es passa pel davant de les gasolineres i restaurants i es va cap a la rotonda, que cal creuar per emprendre la baixada a Igualada, seguint sempre la carretera N-II (NE). Al punt km 20,6 es deixa a la dreta (S) el trencall d'Argençola. Una mica més endavant, se sobrepassa el poble de Porquerisses (S). En aquest punt conflueix la variant de l'etapa que passa per Sant Guim de Freixenet.
  • 23,42 km (510 m) 5 h 50 min. Santa Maria del Camí. Malgrat la seva petitesa, el nucli té dues esglésies, una de romànica, Santa Maria. Es continua per la carretera N-II, cap a llevant. Es creua per dos cops l'A-2, es passa pel costat d'una àrea de servei i, força més endavant, seguint sempre l'N-II, s'arriba a una rotonda elevada sobre l'A-2. S'hi entra parant molt de compte a la circulació i es pren la sortida de Jorba.
  • 31,12 km (389 km), 7 h 40 min. Jorba. Es continua carretera enllà i, a la sortida, es pren un camí indicat a la dreta que voreja un camp de futbol. Es travessa el nucli de Sant Genís (km 32,70) i es continua seguint la carretera, que es dirigeix a Igualada. Més enllà, se surt a l'N-II. Es pren a la dreta (S), es passa l'A-2 per sobre i s'entra als afores d'Igualada.
  • 35,20 km (340 m), 8 h 38 min. Es passa pel costat de l'església romànica de Sant Jaume Sesoliveres. Es continua cap al SE, en direcció al centre d'Igualada, seguint l'Av. d'Àngel Guimerà. Més enllà es pren el carrer Felicia Matheu. Es van encadenant els carrers en direcció E, cap al centre, on s'entra pel carrer de Sant Ignasi. En arribar a la plaça de la Creu s'agafa el carrer de l'Argent, que duu a la plaça de l'Ajuntament.
  • 38,09 km (314 m), 9 h 20 min. Plaça de l'Ajuntament d'Igualada, a tocar de la basílica de Santa Maria. Fi de l'etapa.