Ruta per Alp, Sanavastre, Sansor, Prats, Tartera, Das i Mosoll

Recorregut en bicicleta que travessa la Baixa Cerdanya

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Ruta per Alp, Sanavastre, Sansor, Prats, Tartera, Das i Mosoll.

Agradable recorregut en bicicleta, relativament planer, que travessa la Baixa Cerdanya i que permet gaudir d'àmplies vistes sobre la muntanya cerdana mentre es pedaleja enmig de prats i conreus, séquies, rierols i entorns de ribera, connectant petits nuclis rurals on destaquen les esglésies d'estil romànic i notables masos i edificis pairals. La proposta utilitza senyals i indicacions de la xarxa de camins del Consell Comarcal.

Aquest itinerari es pot fer en bicicleta de cicloturisme preparada amb cobertes gravades.

Ruta senyalitzada parcialment.

Alp amb la Tosa al fons. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Se surt de la població d'Alp. S'hi arriba per la carretera E-09 en el tram comprès entre la boca N del túnel del Cadí i Puigcerdà. També és possible arribar-hi fent servir el tren de la línia Barcelona-Puigcerdà.

• 0,00 km (1.154 m). L'itinerari comença a Alp, a la plaça de la Santa Creu, a l'encreuament dels carrers de la Mancomunitat i del Nord. Se surt de la vila en direcció NE pel carrer del Nord seguint primer el recorregut de la carretera GIV-4033. Passats tres-cents metres, es deixa la carretera i es pren, a mà esquerra, el camí d'Estoll cap a l'Aeròdrom de la Cerdanya, que gira a tramuntana. Es travessa la carretera de Puigcerdà per un pas elevat.
  • 0,73 km (1.132 m). Desviació. Es deixa el camí asfaltat per agafar el de terra que surt cap a la dreta (NE) en direcció a Escadarcs i Mosoll.
  • 1,63 km (1.129 m). Es travessa el nucli d'Escadarcs en direcció N. A la sortida es pren el camí a l'esquerra deixant l'accés a la carretera de Puigcerdà a la dreta. Més enllà es gira a ponent i s'entra a Estoll.
  • 2,22 km (1.106 m). Estoll. Es travessa aquest nucli en direcció a ponent pel carrer de l'Església, deixant a la dreta (N) el bonic edifici romànic de Santa Eulàlia. Dos-cents metres més enllà es desemboca a la pista asfaltada de l'aeròdrom, que es pren cap a la dreta (N).
  • 3,06 km (1.096 m). Cruïlla. Es gira a l'esquerra (O) en direcció a l'aeròdrom deixant la pista principal, que se'n va a Soriguerola. S'arriba a l'Aeròdrom de la Cerdanya (km 4,00), on es gira a l'esquerra (S). Dos-cents cinquanta metres després, hi ha una nova cruïlla: es gira a la dreta (O) en direcció a Sanavastre.
  • 5,93 km (1.059 m). Sanavastre. Església romànica, molt modificada, de Sant Iscle i Santa Victòria, un edifici d'una sola nau sense absis, amb arc de canó, dues capelles laterals i campanar d'espadanya. Se surt del poble cap al S en direcció a la urbanització del Pla parant atenció a la pròxima desviació (6,28 km), on cal girar a la dreta (SO) i vorejar la bassa de Sanavastre. Al punt 6,96 km s'acaba l'asfalt i el camí esdevé de terra. Aviat es gira al S.
  • Al punt 7,76 km, a tocar del límit N de la urbanització del Pla, hi ha una bifurcació: es continua cap a la dreta (O) i immediatament es troba una altra bifurcació: es fa una ziga-zaga i es continua cap a ponent (NO). Es travessa el Pla i es desemboca a una pista.
  • 8,42 km (1.075 m). Pista que va de N a S. Es gira a la dreta (N), es fa una ziga-zaga en baixada, es travessa la séquia del Molí de Prats i, ja a prop del riu Segre, es troba el camí de Sansor, que es pren cap a l'esquerra (SO). El sòl del camí ha empitjorat però una mica més enllà millora i esdevé ample.
  • 9,71 km (1.032 m). Cruïlla de camins al torrent de Cobertrada, havent deixat a l'esquerra (S), una mica lluny, el Molí de Prats. Es segueix recte (SO i, després, S) pel camí que duu al petit nucli rural de Sansor.
  • 10,58 km (1.059 m). Sansor, diminut vilatge del municipi de Prats i Sansor. Es gira a l'esquerra (E/NE), més endavant es deixen els accessos a dues granges situades a banda i banda del camí i se surt al camí asfaltat que comunica el Molí de Prats amb Prats (11,18 km). Es tomba a la dreta (E i SE).
  • 12,13 km (1.102 m). Prats. S'ha entrat a la població pel carrer de la Font i, a l'alçada de l'escola de Sant Serni, es tomba a la dreta (SO), es travessa la carretera GIV-4033 de Bellver de Cerdanya a Alp i, deixant l'accés al cementiri a la dreta (O), es puja fortament fins a l'església de Sant Salvador de Predanies (12,64 km, 1.144 m), edifici romànic del s. XII reformat que es troba damunt d'un turó amb molt bones vistes sobre la Cerdanya i les serres que tanquen la comarca.
  • Es torna enrere, s'entra de nou a Prats, ara es passa pel davant de l'ajuntament i, pel carrer Nou, a l'esquerra, i el dels Rocs, a la dreta, es fa cap a l'església romànica de Sant Serni, situada a llevant del nucli (13,48 km, 1.118 m). Es tracta d'un temple d'una sola nau amb volta de canó, quatre capelles laterals, absis semicircular i campanar d'espadanya. Es torna enrere i es pren el Camí del Riu cap a la dreta (N) i en suau baixada.
  • 14,10 km (1.091 m). Desviació. Es tomba a la dreta (E), un altre cop a la dreta i s'entra a la urbanització del Pla. Es gira a l'esquerra (E) i pels carrers de Bellver i del Segre (ara cap al SE) se surt a la carretera GIV-4033, que es creua. Se segueix pel carrer de la Tossa (SE i després E) fins que s'arriba a una plaça enjardinada, on es gira a la dreta en direcció al llogaret de Tartera (no confondre's amb la urbanització del mateix nom, que es deixarà a l'esquerra). Se segueixen les indicacions que duen a l'església de Sant Julià.
  • 16,51 km (1.175 m). Tartera (municipi de Das) i església de Sant Julià de Tartera, esmentada ja l'any 958. El petit però magnífic temple actual, que data del segle XII, està compost per dues naus, cadascuna amb un absis semicircular. Es recula fins a la desviació de l'entrada i ara es continua a la dreta (SE) fins a una desviació (16,82 km, 1.183 m), on es tomba a l'esquerra i s'agafa, cap a llevant, el camí de Das. Se segueix el camí principal deixant desviacions a banda i banda i es passa pel costat de cal Pelràs.
  • 17,94 km (1.196 m). A tocar de Das es gira a l'esquerra (N) pel camí de l'Eral (si se segueix recte es pot entrar al nucli de Das on hi ha serveis diversos de bar i restauració i alguns edificis interessants, com la casa consistorial). Se surt a la carretera GIV-4033 (18,94 km, 1.130 m), on es gira a l'esquerra (O) per prendre, 40 m després, el camí de Mosoll a la dreta.
  • 19,77 km (1.102 m). Mosoll. Es travessa el minúscul nucli cap a la dreta (E) pel camí de Sanavastre, que es deixa tot seguit a la dreta. Immediatament, seguint la pista asfaltada, es passa pel costat de Santa Maria, interessant construcció senzilla, però d'un estil molt pur, documentada a finals del segle X. És de planta rectangular, consta d'una nau amb absis semicircular, volta de canó apuntat i campanar de cadireta. Al frontal de l'altar hi havia una valuosa pintura, ara conservada al MNAC. Cal continuar pel camí en direcció NE fins a trobar una desviació (20,31 km, 1.106 m), on es gira a la dreta (SE) per tornar a Alp en suau pujada i després de travessar la carretera de Puigcerdà per sota.
  • 21,67 km (1.154 m). Plaça de la Santa Creu d'Alp. Fi del recorregut.

Alp. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.